Jag tänker mig en mindre fritidsbåt, för dagsutflykter och kanske en enklare övernattning. En sån som i vanliga fall kanske har en 30-50-hästars utombordare.
Istället för att prompt säga att elbåten ska ha samma prestanda som en bensindriven dito så började jag i andra änden: vad är rimligt?
Och nu börjar svårigheterna... jag är inte så hemma på större elmotorer och tillbehör. Så här behövs hjälp. Men för att ha nåt att utgå ifrån:
För att det inte ska bli överdrivet krångligt så tänker jag mig ett elsystem på omkring 340 V (toppvärde på 240 V växelström), så att man kan använda utrustning för 240 V. En elmotor och växelriktare gjord för 3-fas 240 V (eller säger man 400 V då?), 16 A per fas ger 11,5 kW om jag inte har räknat fel. 15 hästar är en bit ifrån 50 hästar, men min vilda gissning är att med rätt skrov så borde det räcka för runt 15 knop iaf? Finns det någon här som har koll på båtar så får du gärna rätta mig (eller tala om om jag har rätt)!
Fler motorfrågor: induktionsmotor? Vilket varvtal är lämpligt? Högre varvtal innebär väl lättare och billigare motor vid bibehållen effekt (om man inte kommer upp i extrema varvtal förstås)? Vilka varvtal är lämpliga för en propeller?
Men det svåraste på en sån här båt är förstås energikällan. För att båten ska bli användbar känns det rimligt att kunna köra på 10 % av max effekt* i 20 timmar innan laddning behövs, dvs runt ~25 kWh behöver kunna tas ut.
Jag tittade lite på bly-/truckbatterier, men insåg att i så fall behövs omkring ett ton batterier... inte bra. Som jämförelse så väger en 40 kW fyrtaktsmotor in på runt 110 kg. Plus kanske 40 kg soppa?
Tesla Motors har byggt en jäkligt häftig elbil med bra prestanda. De använder litium-jon-batterier av samma sort som sitter i laptops (formfaktor 18650). 6800 st per batteripack!

Lite lösa tankar bara... vore kul med kommentarer!
// Arvid
* Den här båten drar 1 kW vid drygt 5 knop.