Hmm kanske skulle utveckla detta lite

Men först en liten teaser till:
Nu kanske någon anar vad som väntar?
När jag öppnade klockradion upptäckte jag att det inte bara var displayen som var gammalmodig, även resten av hårdvaran var förlegad. Backupbatterierna för klockan var nog i sämst skick, kanske inte så konstigt med tanke på att de gick ut 1979...
Enda möjligheten för att få ordning på klockradion var att byta ut en del grejer. Fram kom dremeln och skruvmejseln, och efter en stund gick det att få plats med lite modernare elektronik:
Trångt? Japp!
Men det går. För att den här elektroniken ska trivas krävs en hårddisk, enda möjligheten var en laptopdisk. Monteringen gjordes enligt principen att ibland är den enklaste lösningen den bästa:
För att ta emot radio brukar det räcka med en antenn, men här har jag ju tagit bort den befintliga mottagaren. Fick alltså bli en ny, det som passade var en mottagare avsedd för Wifi. Praktiskt, då kan man köra trådlöst nätverk

USB-dongeln syns på denna bild till höger ovanför hårddisken.
Som tidigare nämnts blev det trångt i lådan, största problemet var usb-kontakterna. Detta löstes genom några omgångar kniv & dremel:
Som ni redan sett finns det en PLED-display i fronten. Denna styrs via USB, finns ingen parallellport på kortet. Displayen är en vanlig display som är kopplad till en PIC2550. Allt byggt enligt
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=115461, dock utan summer och knappar. Styrningen sköts istället med hjälp av mjukvara irmp3 och en fjärrkontroll. Operativsystem? Linux så klart
Projektet börjar nu bli klart, har blivit några modifieringar för att kunna sätta ihop lådan. Fläkten utgörs numera av en sönderkliptt PII-kylare. Problemet här var att när man satte på locket trycktes hårddisken ned och IDE-kabeln trycktes mot fläkten. Lösningen blev en fläkt med fläktupphängningen innåt som stoppar IDE-kabeln.
Idag har jag även monterat ljudanslutning, strömanslutning och en startknapp i sidan på lådan, så nu återstår bara slutmontering och provkörning!