Klockradio m/2007 - nu med fortsättning!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Klockradio m/2007 - nu med fortsättning!

Inlägg av PHermansson »

Hittade en gammal klockradio i skåpet när jag rotade efter lite grejer. Tyckte den var lite trist med sin röda LED-display, så jag bestämde mig för att byta ut den:

Bild

Blev snyggt tycker jag :)
Men hur drivs displayen, var kommer datumet ifrån? Vad är det för mystiska sladdar i vänsterkanten? :?:

Fortsättning följer... :wink:
Senast redigerad av PHermansson 5 april 2007, 00:13:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Väntar med hög spänning ..och en påse popcorn. Bild
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Den var cool.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hmm kanske skulle utveckla detta lite :)
Men först en liten teaser till:

Bild

Nu kanske någon anar vad som väntar?
När jag öppnade klockradion upptäckte jag att det inte bara var displayen som var gammalmodig, även resten av hårdvaran var förlegad. Backupbatterierna för klockan var nog i sämst skick, kanske inte så konstigt med tanke på att de gick ut 1979...
Enda möjligheten för att få ordning på klockradion var att byta ut en del grejer. Fram kom dremeln och skruvmejseln, och efter en stund gick det att få plats med lite modernare elektronik:

Bild

Trångt? Japp!
Men det går. För att den här elektroniken ska trivas krävs en hårddisk, enda möjligheten var en laptopdisk. Monteringen gjordes enligt principen att ibland är den enklaste lösningen den bästa:

Bild

För att ta emot radio brukar det räcka med en antenn, men här har jag ju tagit bort den befintliga mottagaren. Fick alltså bli en ny, det som passade var en mottagare avsedd för Wifi. Praktiskt, då kan man köra trådlöst nätverk :)
USB-dongeln syns på denna bild till höger ovanför hårddisken.

Bild

Som tidigare nämnts blev det trångt i lådan, största problemet var usb-kontakterna. Detta löstes genom några omgångar kniv & dremel:

Bild

Som ni redan sett finns det en PLED-display i fronten. Denna styrs via USB, finns ingen parallellport på kortet. Displayen är en vanlig display som är kopplad till en PIC2550. Allt byggt enligt http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=115461, dock utan summer och knappar. Styrningen sköts istället med hjälp av mjukvara irmp3 och en fjärrkontroll. Operativsystem? Linux så klart :)

Bild

Projektet börjar nu bli klart, har blivit några modifieringar för att kunna sätta ihop lådan. Fläkten utgörs numera av en sönderkliptt PII-kylare. Problemet här var att när man satte på locket trycktes hårddisken ned och IDE-kabeln trycktes mot fläkten. Lösningen blev en fläkt med fläktupphängningen innåt som stoppar IDE-kabeln.
Idag har jag även monterat ljudanslutning, strömanslutning och en startknapp i sidan på lådan, så nu återstår bara slutmontering och provkörning!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Vilken galet kul idé! 8) :D :D :tumupp: :tumupp: :D :D 8)

Klockradio med Linux... hur kommer man på en sån idé? :lol:
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Det där blir en galet fet klockradio :D
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Härregud vad najs klockradio! Vad har du sagt åt den att göra förutom att låta när det är morgon?
Fjärrstyrd mediaspelare? SETI@Home i klockradion, öh.. jamen var kan fantasin om tillämpningar på den här prylen ta slut egentligen!? :jimmyhacker:
tgr

Inlägg av tgr »

med en fläkt i borde den låta mer än bara på morgonen. samma sak med hårddisken... fast den kanske inte ska stå en halvmeter från huvudet?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Tack!
Huvudsakligen blir detta en musikspelare, mer än klockradio. Med irmp3 och fjärrkontroll räcker det med en enda knapptryckning för att välja vad som ska spelas. Blir dock inte intern högtalare utan ett externt Logitech 2.1-paket.
Ljudnivån är inga problem. 2,5"s diskar är tysta, särskilt när de ligger på skumgummi. Problemet har varit att veta om datorn startat, har monterat in en lysdiod på grund av detta nu. Fläkten hörs lite grann, men den går inte igång särskilt ofta och inte på så högt varv. Sitter en temperaturreglerad fläktregulator som sköter detta.
Dessutom så avger en Transmetaprocessor på 5-600 megahertz inte så mycket värme.
Skriv svar