Hej på er alla.
Finns det nån som vet var man kan få tag på vax för att göra en gjutmall
för aluminium...det kallas för förlorat vax.
Har beställt gjutsand men jag skulle gärna behöva vax.
Tacksam för hjälp
foppa skrev:Hej på er alla.
Finns det nån som vet var man kan få tag på vax för att göra en gjutmall
för aluminium...det kallas för förlorat vax.
Har beställt gjutsand men jag skulle gärna behöva vax.
Tacksam för hjälp
foppa
jag hittar inget vax hos dom....men jag ska ringa dom imorgon å höra om dom kan tipsa om var man kan köpa vax.
Jag håller på att bygga en matare för fryst fisk mat.
Jag ska nog kanske starta upp en tråd med detta bygge
foppa
Jo, de har vax, men det kan kanske vara litet knepigt att hitta i deras nätkatalog, det finns under ---> Verktyg ---> gjutning ---> 169 Gjutning, Smältugn, Gjutvaxer med tillbehör ---> bläddra fram till sid 12-13
Kom just o tänka på kol.
Om man tar bort syret med nitrogen eller kolsyra så borde det klara hettan från riktig smält aluminium, håller en temperatur på mellan 600 och 700 grader har jag för mig.
Minns att jag provade att smälta tenn en gång o det stelnade fint på kol.
Jag tror att jag körde med kolet som det var utan att ta bort syret men tennet var nog bara på runt 300 grader.
Kol är ett grundämne så var kommer syret in i bilden? Kol klarar av bra högre temp än vad smält aluminium har utan att bli förstört, det har även bra högre smält och koktemp än tom volfram.
För många år sedan när jag inte hade något att göra så tog jag och kokade lite järn med kolbitar utan problem och även en liten bit sten gick bra att koka. Gissar på att kolbitarna höll en temp på en bra bit över 3000 grader då dom var intensivt vitglödande men dom höll utan problem och det fanns inte heller någon anledning till att dom inte skulle. Kolet sublimerade givetvis allt eftersom vid denna temp men det tog ändå ganska så lång tid.
Kolet börjar ju glöda till slut.
Jag körde iaf med grillkol, var 16 år då o hadde inget annat kol att köpa för veckopengen.
Dessutom ville jag ju bara göra en masugn från början så man tager vad man haver
Hadde faktiskt ingen aning om vad koks var så jag kollade på wikipedia
För den som inte heller vet: http://sv.wikipedia.org/wiki/Koks
Verkar som om allt kol kommer från träd/växter på något vis o sedan råkar de ut för olika saker för o bli brukol, stenkol, grillkol och till slut även koks.
Antar att de olika sorterna även innehåller annat än bara rent kol som ger dem lite olika egenskaper.
Har för mig att Ahlgrens bilar i Gävle använder sig av majsmjöl för att tillverka gjutformar till bilarna.
Har själv tillverkat gjutformar i majsmjöl eftersom det bara är att trycka ner ett original i mjölet för att få en perfekt form sedan är det bara att hälla ner gips i formen.