IC-socklar. Standard eller "machined" ?
IC-socklar. Standard eller "machined" ?
Hej.
Håller på med inköp av ett parti socklar för att komplettera mina PICs.
Hur är det i allmänhet, ska man satsa på "machined" (med svarvade,
runda ben och bättre fjädrar i hålen) eller duger standardsocklar (med
flata ben och enklare fjädrar i hålen). Vi talar i princip om amatör/hobbyist
marknaden här. Det är en viss (dock inte allt för stor) prisskillnad.
Håller på med inköp av ett parti socklar för att komplettera mina PICs.
Hur är det i allmänhet, ska man satsa på "machined" (med svarvade,
runda ben och bättre fjädrar i hålen) eller duger standardsocklar (med
flata ben och enklare fjädrar i hålen). Vi talar i princip om amatör/hobbyist
marknaden här. Det är en viss (dock inte allt för stor) prisskillnad.
var uppe på forumet för inte så längesedan, och det var några som hadde svurit ve och förbannelse över dom billiga modellerna
gillar verkligen dom svarvade men rent ekonomiskt så har jag bara dom där det är praktiskt försvarbart, dyra kretsar eller där man måste ha god kontakt
jag har bara haft problem med dom billiga några få gånger, och då bryr jag mig inte så mycket om det
så billiga för pic och standard ic i hobbymiljö
hm, beställde en omgång svarvade direkt från kina via ebay, dom bör komma snart, undras om dom är av bra kvalitet, då kanske man kunde ta en större order därifrån direkt?
gillar verkligen dom svarvade men rent ekonomiskt så har jag bara dom där det är praktiskt försvarbart, dyra kretsar eller där man måste ha god kontakt
jag har bara haft problem med dom billiga några få gånger, och då bryr jag mig inte så mycket om det
så billiga för pic och standard ic i hobbymiljö
hm, beställde en omgång svarvade direkt från kina via ebay, dom bör komma snart, undras om dom är av bra kvalitet, då kanske man kunde ta en större order därifrån direkt?
Det är väldigt mycket smaksak, så det talar ju för de billiga om de går att få några ören billigare.
Jag själv föredrar de svarvade för att de helt enkelt har passform och är snyggare. Slående argument
. De håller bättre också, bra för de som är våldsamma mot sina kretsar.
Men å andra sidan, de billigare socklarna har en bredare "insticksyta" som accepterar alla möjliga sorters input, inte bara IC. Man kan knö in mindre kablar och komponentben i större utstreckning än dess konkurrent. Detta är en fördel om man gillar att bygga à la wireteknik (undertecknad håller avstånd från denna teknik, men andra hobbyister tycker kanske om den).
Jag själv föredrar de svarvade för att de helt enkelt har passform och är snyggare. Slående argument

Men å andra sidan, de billigare socklarna har en bredare "insticksyta" som accepterar alla möjliga sorters input, inte bara IC. Man kan knö in mindre kablar och komponentben i större utstreckning än dess konkurrent. Detta är en fördel om man gillar att bygga à la wireteknik (undertecknad håller avstånd från denna teknik, men andra hobbyister tycker kanske om den).
Svarvade socklar är att föredra om man rycker ur processorn för varje gång man ändrar programmet.
På stansade socklar kan en fjäder hoppa ur om man är oförsiktig.
Personligen föredrar jag Rapid Protoyping så jag klarar mig med lågprissocklarna, men det finns säkert många som inte vill köpa ett helt rör på Elfa.
Kan du sälja svarvade socklar betydligt billigare än Elfa, så kan det vara en ide.
Säg 2-3kr för en 20-polig.
Btw. varför lägger du inte ut dina surpluskomponenter på jescab's hemsida?
På stansade socklar kan en fjäder hoppa ur om man är oförsiktig.
Personligen föredrar jag Rapid Protoyping så jag klarar mig med lågprissocklarna, men det finns säkert många som inte vill köpa ett helt rör på Elfa.
Kan du sälja svarvade socklar betydligt billigare än Elfa, så kan det vara en ide.
Säg 2-3kr för en 20-polig.
Btw. varför lägger du inte ut dina surpluskomponenter på jescab's hemsida?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag köper alltid de svarvade. Känns lite mer pålitliga och är stabila även om man moddar (förkortar) dem. Man ser verkligen att alla IC'ns pinnar får kontakt i hållaren.
Om du (sodjan) kan sälja de svarvde ic-hållarna till lika lågt pris (procentuellt räknat) som du har på stiftlisterna (SODIC-DIP-sidan) så tycker jag att du ska satsa på de svarvade.
Om du (sodjan) kan sälja de svarvde ic-hållarna till lika lågt pris (procentuellt räknat) som du har på stiftlisterna (SODIC-DIP-sidan) så tycker jag att du ska satsa på de svarvade.
Lågprissocklar är helt OK, tycker jag i varje fall. Det har aldrig varit problem de enkla och det är ju sådana som förr användes i PC i massor till minnen och där var inte några problem. Jag ser det somen prestigesak att använda svarvade i amatörsammanhang.
Har bara svarvade där det inte finns annat, som virsocklar numera. Det krävs för f*n kofot för att dra upp en 40-taggare ur en svarvad, känns som om kretsen skulle brytas av på mitten.
Har bara svarvade där det inte finns annat, som virsocklar numera. Det krävs för f*n kofot för att dra upp en 40-taggare ur en svarvad, känns som om kretsen skulle brytas av på mitten.
Jag undviker socklar så långt det bara går men MÅSTE jag ha är det alltid svarvade! Jag gör grejer för att hålla och då platsar inte billiga socklar.
Till vissa experiment har jag lite cheapo-socklar liggande som jag fick då de rensade lagret på ett tidigare arbete men de kommer aldrig i den "riktiga" elektronik!
Till vissa experiment har jag lite cheapo-socklar liggande som jag fick då de rensade lagret på ett tidigare arbete men de kommer aldrig i den "riktiga" elektronik!