IC-socklar. Standard eller "machined" ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
sodjan
EF Sponsor

IC-socklar. Standard eller "machined" ?

Inlägg av sodjan »

Hej.
Håller på med inköp av ett parti socklar för att komplettera mina PICs.

Hur är det i allmänhet, ska man satsa på "machined" (med svarvade,
runda ben och bättre fjädrar i hålen) eller duger standardsocklar (med
flata ben och enklare fjädrar i hålen). Vi talar i princip om amatör/hobbyist
marknaden här. Det är en viss (dock inte allt för stor) prisskillnad.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

var uppe på forumet för inte så längesedan, och det var några som hadde svurit ve och förbannelse över dom billiga modellerna

gillar verkligen dom svarvade men rent ekonomiskt så har jag bara dom där det är praktiskt försvarbart, dyra kretsar eller där man måste ha god kontakt

jag har bara haft problem med dom billiga några få gånger, och då bryr jag mig inte så mycket om det

så billiga för pic och standard ic i hobbymiljö

hm, beställde en omgång svarvade direkt från kina via ebay, dom bör komma snart, undras om dom är av bra kvalitet, då kanske man kunde ta en större order därifrån direkt?
Användarvisningsbild
nole

Inlägg av nole »

Är inte det i första hand en smaksak? personligen vill jag gärna ha machined med svarvade ben.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är väldigt mycket smaksak, så det talar ju för de billiga om de går att få några ören billigare.

Jag själv föredrar de svarvade för att de helt enkelt har passform och är snyggare. Slående argument :roll: . De håller bättre också, bra för de som är våldsamma mot sina kretsar.

Men å andra sidan, de billigare socklarna har en bredare "insticksyta" som accepterar alla möjliga sorters input, inte bara IC. Man kan knö in mindre kablar och komponentben i större utstreckning än dess konkurrent. Detta är en fördel om man gillar att bygga à la wireteknik (undertecknad håller avstånd från denna teknik, men andra hobbyister tycker kanske om den).
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag föredrar de svarvade.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Svarvade socklar är att föredra om man rycker ur processorn för varje gång man ändrar programmet.
På stansade socklar kan en fjäder hoppa ur om man är oförsiktig.
Personligen föredrar jag Rapid Protoyping så jag klarar mig med lågprissocklarna, men det finns säkert många som inte vill köpa ett helt rör på Elfa.
Kan du sälja svarvade socklar betydligt billigare än Elfa, så kan det vara en ide.
Säg 2-3kr för en 20-polig.

Btw. varför lägger du inte ut dina surpluskomponenter på jescab's hemsida?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jepp jag föredrar också de svarvade men har mer och mer börjat använda standardsocklar just för att de är så billiga. Men skulle man få tag i svarvade till ett bra pris, säg dubbelt så dyra som standardsocklar så ser jag ingen orsak till att inte använda svarvade.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Btw. varför lägger du inte ut dina surpluskomponenter på jescab's hemsida?

Det är ofta små partier (säg 20 st) av olika saker,
så det är inte värt jobbet. Tradera fungerar OK...
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Håller med Tony
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

svarvade är att föredra eftersom de jag brukar köpa skapar distans till laminatet så man kan löda under sockeln så man kan använda egentillverkade dubbelsidiga kort utan att plätera dem
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag tycker mycket bättre om de billiga :D De känns mer anpassningsbara, och så till kommer det låga pridet. Dem svärvade har jag alldrig gillat!

//Daniel A
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag köper alltid de svarvade. Känns lite mer pålitliga och är stabila även om man moddar (förkortar) dem. Man ser verkligen att alla IC'ns pinnar får kontakt i hållaren.

Om du (sodjan) kan sälja de svarvde ic-hållarna till lika lågt pris (procentuellt räknat) som du har på stiftlisterna (SODIC-DIP-sidan) så tycker jag att du ska satsa på de svarvade.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Lågprissocklar är helt OK, tycker jag i varje fall. Det har aldrig varit problem de enkla och det är ju sådana som förr användes i PC i massor till minnen och där var inte några problem. Jag ser det somen prestigesak att använda svarvade i amatörsammanhang.

Har bara svarvade där det inte finns annat, som virsocklar numera. Det krävs för f*n kofot för att dra upp en 40-taggare ur en svarvad, känns som om kretsen skulle brytas av på mitten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag undviker socklar så långt det bara går men MÅSTE jag ha är det alltid svarvade! Jag gör grejer för att hålla och då platsar inte billiga socklar.

Till vissa experiment har jag lite cheapo-socklar liggande som jag fick då de rensade lagret på ett tidigare arbete men de kommer aldrig i den "riktiga" elektronik!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Undvik socklar.... Måste man så måste man och då är det bara Hq-socklar med svarvade ben som gäller. Ett undantag är PLCC-socklar - dessa har jag iaf aldrig haft problem med och anser att de duger att använda även i produkter.
Skriv svar