Är ute efter sk "fotoceller" till så bra pris som möjligt då jag behöver 6-7 st. för diverse tidatgning till en dragracingbana.
Förutom ELFAs svindyra saker har jag hittat http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 54#36-1731 som verkar vara ungefär det jag söker. Men ännu billigare med endast givare ska det väl kunna bli?
Får gärna vara 10-15m range, också!
Tack på förhand!
Var köper man billigast fotogivare/fotocell/ljusgivare?
Under 400kr kommer du nog inte.
Jag rekomenderar optiska istället för ljudbaserade eftersom det är till dragrace.
Fotogivare IP67 är nog ett måste eftersom det är utomhus.
Fotogivare med laserljus, IP67 E3Z-LR81 klarar 15 meter med reflektor.
Jag skulle satsa på riktiga sensorer eftersom det är svårt att förklarar att de ska köra om för tiden ej registrerades.
Jag rekomenderar optiska istället för ljudbaserade eftersom det är till dragrace.
Jag skulle satsa på riktiga sensorer eftersom det är svårt att förklarar att de ska köra om för tiden ej registrerades.
Hur fasen fungerar ljudbaserade??Micke_s skrev:Under 400kr kommer du nog inte.
De på Clas Ohlson lär väl vara ljusbaserade?
Något tips, annat än ELFA, var man kan köpa dessa? USA-import har ingen betydelse.
Vanliga lasermoduler t.ex. Elfa: 75-702-78 och fototransistorer t.ex. 75-203-98.
Sen får man kapsla in det ordentligt, strömförstärkning till fototransistorn etc. Så det blir inga stora besparingar.
En sak du kan spara pengar på är att bygga/välja komponenter som kan jobba på så få trådar som möjligt, gärna flera givare på samma kabel.
Sen får man kapsla in det ordentligt, strömförstärkning till fototransistorn etc. Så det blir inga stora besparingar.
En sak du kan spara pengar på är att bygga/välja komponenter som kan jobba på så få trådar som möjligt, gärna flera givare på samma kabel.
-
6-7 givare är det för en bana?
Hur har du det med onogrannheten är det 1000-delar?
Vilka tider ska du mäta? Sluthastighet? Stage?
Tycker Tony's ide att spara på kablarna var bra.
Dragracing då brukar det vara frågan om 1000-delar av en sekund. Tändsystemen på bilarna brukar inte precis vara dom bäst avstörda så störningarna brukar ställa till det. Att köra något protokoll i kabeln mellan givarna är inte någon höjdare kan jag tro. Därför tror jag på att dela ett gäng givare på en tråd med hjälp av open collector. På så vis kan man spara in en del trådar i en kabel.
Dragracing då brukar det vara frågan om 1000-delar av en sekund. Tändsystemen på bilarna brukar inte precis vara dom bäst avstörda så störningarna brukar ställa till det. Att köra något protokoll i kabeln mellan givarna är inte någon höjdare kan jag tro. Därför tror jag på att dela ett gäng givare på en tråd med hjälp av open collector. På så vis kan man spara in en del trådar i en kabel.
Det är skoterdragracing på snö det är frågan om.Mindmapper skrev:6-7 givare är det för en bana?
Endast en bana.
Celler:
1. Stage
2. Start, några cm efter stage
3. Reaktionstid, 40 cm efter start
4. 60-fot, ja 60 fot efter start
5. Slutfart, 200m efter start
6. ET, 201m efter start
Är det mycket oroande för cellern med störande tändsystem?
Det behöver ju inte vara några hardcore-prylar, utan bara så att de ger/bryter en ström då strålen bryts samt att det fungerar ute på en kall sjö.
Det är tänkt att vi ska koppla ett trafikljus som är rött tills man stagat, blir gult när man stagat och efter en random tid så blir det grönt. (om man tjuvstartar så registrerar den tjuvstart, samt tänder röd lampa - så att man vet om man stagat för långt). Då startar tidtagningen och tar split på reaktionstiden, 60-fot, 200m och en sluttid på 201m. Sen räknar den då ut slutfarten mellan 200-201m och lagrar ET, slutfart, reaktionstid samt 60-fot i små lådor som man bläddrar mellan på en LCD med ett enkelt knapptryck och en annan knapp för reset.
Kanske Ni skulle kunna upplysa mig om hur mkt göra + kostnad detta är? (har hela sommaren på oss.)
Alternativt skulle man kunna rigga en laptop för detta, men när det ändå kommer att bli en lite kontrollåda som samlar upp informationen så är det lika bra att ha en liten display för redovisning av tider på den.
Skulle detta kunna drivas ungefär 8-10 timmar på ett 12V batteri på 15-20Ah?