Kort fråga om en BCD avkodare
Kort fråga om en BCD avkodare
Vad för inspänning ska en 74LS247 ha? och vilken spänning får jag ut? Det ska sitta lysdioder på utgångarna...
Jag kan inte hitta den på elfa.
Jag kan inte hitta den på elfa.
Nästa gång jag frågar om nåt ska jag kolla runt lite mer först.
Jag hittade detta http://paginas.fe.up.pt/~victorm/DataSh ... 7%20LS.pdf
Det ser ut att besvara min fråga.
Jag hittade detta http://paginas.fe.up.pt/~victorm/DataSh ... 7%20LS.pdf
Det ser ut att besvara min fråga.
-
- Kontakt:
Själva kretsen ska 4.75 till 5.25 volt i matningspänning. Du får inte ut nån spänning alls eftersom den har öppen kollektor (OC), så du måste koppla lysdioderna till plus (via ett motstånd).
Matningspäningen som kopplas till lysdioderna kan vara upp till 15 volt och du kan högst låta 24 mA flyta genom dom.
Matningspäningen som kopplas till lysdioderna kan vara upp till 15 volt och du kan högst låta 24 mA flyta genom dom.
-
- Kontakt:
Utgångarna på kretsen är antingen flytande (ej inkopplade till plus eller minus) eller så "skickar" dom ut jord/minus.
Så kopplar du en lysdiod mellan minus och en utgång så händer inte ett skvatt.
Kopplar du däremot lysdioden mellan plus och utgången så kommer ström att flyta från plus, ner genom lysdioden, motståndet, kretsen och slutligen till jord.
Du måste alltså ha en 7segmentsdisplay med gemensam plus (anod blir det väl?) för att det ska fungera.
Så kopplar du en lysdiod mellan minus och en utgång så händer inte ett skvatt.
Kopplar du däremot lysdioden mellan plus och utgången så kommer ström att flyta från plus, ner genom lysdioden, motståndet, kretsen och slutligen till jord.
Du måste alltså ha en 7segmentsdisplay med gemensam plus (anod blir det väl?) för att det ska fungera.
Jag har ännu inte lärt mig hur man ritar kretsscheman och kopplingscheman. Har inte gått den kursen än.
Men jag har försökt göra ett schema och hoppas att någon kanske förstår vad jag menar.
Jag undrar bara om detta kommer att funka. 7-segment displayen som heter E$1 ska egentligen heta HDSP-A151
men av någon oförklarlig anledning vägrade den byta namn. Tilläggas ska även att jag aldrig använt programmet förut, man
skäms lite över att lägga ut en så risig ritning bland alla snygga... men men.
"Alla" (inte så många
) komponenter ska finnas på elfa. Eftersom jag har möjlighet att gå dit och därför slipper frakt och väntan.
Syftet med kretsen är att man ska kunna ange ett binärt tal med strömbrytarna och så ska det talet stå i displayen. Inget avancerat alltså.
Här är schemat http://www.geocities.com/jirgyg/1.jpg
Men jag har försökt göra ett schema och hoppas att någon kanske förstår vad jag menar.
Jag undrar bara om detta kommer att funka. 7-segment displayen som heter E$1 ska egentligen heta HDSP-A151
men av någon oförklarlig anledning vägrade den byta namn. Tilläggas ska även att jag aldrig använt programmet förut, man
skäms lite över att lägga ut en så risig ritning bland alla snygga... men men.
"Alla" (inte så många

Syftet med kretsen är att man ska kunna ange ett binärt tal med strömbrytarna och så ska det talet stå i displayen. Inget avancerat alltså.
Här är schemat http://www.geocities.com/jirgyg/1.jpg
Senast redigerad av Jirgyg 12 maj 2004, 12:37:09, redigerad totalt 1 gång.
-
- Kontakt:
Nu när jag hade gått in på sidan via OpelGT's metod så kom den även upp i forumet, men det är tack vare att borwsern redan har bilden cachead.
Hur som helst, så ser jag tre problem direkt med schemat.
1) Det finns inga motstånd mellan displayen och kretsen. Lägg in 7 st motstånd på nånstans mellan 150 och 330 ohm där för att förhindra att det flyter hur mycket ström som helst genom lysdioderna. (En lysdiod är mer eller mindre som en kortslutning så man måste begränsa strömen genom dom eftersom dom "officiellt" inte tål mer än 20-30 mA i normala fall.)
2) Du har kopplat ett ben på displayen till jord och bara 6 till kretsen, så något segment kommer att lysa hela tiden (om du kommer ihåg att stoppa dit motstånd, annars så går den sönder efter nån millisekund). Alla 7 segmenten ska ner till kretsen.
3) När strömbryterna är i brutet läge så är inte ingångarna på kretsen kopplade varesig till plus eller minus. Det är inte bra även om det skulle kunna fungera ibland. Koppla in 4 st motstånd med ett värde mellan 1 K och 4.7 K som du sätter mellan plus och de fyra ingångarna på kretsen.
Hur som helst, så ser jag tre problem direkt med schemat.
1) Det finns inga motstånd mellan displayen och kretsen. Lägg in 7 st motstånd på nånstans mellan 150 och 330 ohm där för att förhindra att det flyter hur mycket ström som helst genom lysdioderna. (En lysdiod är mer eller mindre som en kortslutning så man måste begränsa strömen genom dom eftersom dom "officiellt" inte tål mer än 20-30 mA i normala fall.)
2) Du har kopplat ett ben på displayen till jord och bara 6 till kretsen, så något segment kommer att lysa hela tiden (om du kommer ihåg att stoppa dit motstånd, annars så går den sönder efter nån millisekund). Alla 7 segmenten ska ner till kretsen.
3) När strömbryterna är i brutet läge så är inte ingångarna på kretsen kopplade varesig till plus eller minus. Det är inte bra även om det skulle kunna fungera ibland. Koppla in 4 st motstånd med ett värde mellan 1 K och 4.7 K som du sätter mellan plus och de fyra ingångarna på kretsen.