Tidshjälpmedel, timer

Berätta om dina pågående projekt.
Christoffer

Tidshjälpmedel, timer

Inlägg av Christoffer »

Som kanske några redan läst så håller jag på med ett projekt som ska bli en timer som visar tiden visuellt. Timern är till för en flicka med autism, som inte kan prata. Hon förstår bilder bra, men har svårt för att förstå abstrakta saker som tid.

Det är mitt första projekt och jag har en hel del att lära. Den är egentligen redan klar nu, men kommer att vidareutvecklas.

Steg 1. Jag byggde den på en labbplatta. Problem, hur programmerar man en pic direkt från plattan? Med hjälp från många av er på forumet så gick det bra. Sedan behövde jag en hel del hjälp med programmeringen. Tack vare framför allt Sodjan och Icecap så löste det sig till slut. Även om de inte var så förtjusta i att jag valt Basic.
Bild

Steg 2. Bygga in elektroniken i en ram. Det fick bli ett Veroboard till att börja med.
Bild

Steg 3. Fixa till ett kretskort. Jag har precis klarat av designen av kortet, men är inte klar med etsningen ännu.
Bild

Här finns även en liten film om hur timern ser ut idag.
http://projekt.chriswall.se/timer.wmv
Timern klarar att visa allt från en minut till en timma. Tryck på knappen och det blir en minut. Håll in knappen så tänds dioderna en efter en. varje diod motsvarar 5 minuter. På filmen syns först när jag startar den på 1 min. och sedan när jag ställer in 25 min.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Tips 1: Gör helst inte 90 graders svängar på banorna.

Det är sånt här som tekniken skall användas till!!!
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Mycket kreativ projektidé! Min syster har Asperger syndrom och har inte problem med att prata, men med mycket annat. Precis som ensten så tycker jag att det värmer när sånt här dyker upp!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Som sagt: Det är sånt här som tekniken skall användas till!!!

Bra gjort! :bravo: :tumupp:

Bra demonstrationsfilm!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har ett projekt liggande "till när jag får tid" med en avancerat "timstock" men tiden räcker inte till. Jag har Aspergers Syndrom själv och har bl.a. av den anledning en PocketPC där kalendern går varm (lunch/hämta barnen/laga mat/natta barnen/möten osv.).

Jag har planer på att göra en liknande tidsvisning men den ska dela upp dagen på en whiteboard.

Jag tycker att det är ett mycket bra projekt och jag hoppas verkligen att det kommer att fungera bra.
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

| Tips 1: Gör helst inte 90 graders svängar på banorna.
Tack för tipset, håller på med att förändra banorna.

Icecap, vi har en liknande whiteboard hemma. Vi har klistrat på kardborreband på den men man ska egentligen skriva själv med penna.
På vänster sida finns en stapel som visar dagen och på höger sida är det blå dioder som visar att det är natt. På natten har vi satt in en massa bilder på hennes säng. Den här har vi fått som hjälpmedel.

Bild
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

En liten sak.
Blåa lysdioder är irriterande på natten.
Bättre med röda lysdioder som inte pajjar nattsynen.
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

| Blåa lysdioder är irriterande på natten.
Det här schemat sitter i ett aktivitetsrum, inte där hon sover. Det är inte jag som gjort schemat, utan det har vi fått som hjälpmedel. Men du har nog rätt. Det är i alla fall bra att det är annan färg på natten (när man ska sova) och de röda dioderna visar dagen.

Nu har jag ändrat banorna på kretskortet. Ser det här bättre ut?
Bild
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Japp, mkt bättre!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Varför ska man inte ha 90º svängar på banorna?
Så att elektronerna kan ta kurvorna bättre utan att krascha? :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har för mig att 90°-vinklar strålar ut mer elektromagnetisk strålning än hörn med mindre vinkel. Vid DC tror jag dock inte att det spelar någon roll alls, typ ledarna till lysdioderna.
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Jag tänkte etsa kortet med tysken Thomas Pfeifers metod, som Andax tipsade om under Tips och Trix. Kolla i menyn Trickkiste och sedan Create PCBs with the "direct toner method". Är det någon som testat den metoden? Jag har en lamineringsmaskin, som han använder sig av i filmen. Tror det blir jämnare värme än med strykjärn.
Senast redigerad av Christoffer 24 mars 2007, 19:42:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det är flera här som använder den metoden. Titta på den här tråden. :)

MadModder: Aha!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Tror inte heller att det har någon betydelse i det här fallet, men det är ju lika bra att lära sig rätt med en gång.

EDIT> BTW det har funkat bra för mig med tonermetoden - tycker det är speciellt bra när man skall göra enstaka kort.
Christoffer

Inlägg av Christoffer »

Nu har jag läst på lite och det verkar kunna funka, har en lamineringsmaskin med ställbar värme. Det går åt en hel del lamminerade bilder när man kommunicerar med bilder. Jag ska prova med olika katalog-papper på en bra laserskrivare på jobbet. Det blir en test i mitten av veckan. Ska först en sväng till malmö måndag-onsdag. Återkommer med resultatet.

Som sagt - det är bra att lära sig nya saker så tack ensten för tipset med banorna. Självklart vill man att det ska bli så bra som möjligt.
Skriv svar