Hittat bra pryl på elfa men vet ej hur den ska användas...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Hittat bra pryl på elfa men vet ej hur den ska användas...

Inlägg av gvs »

Har tänkt bygga en avståndsmätare, typ radar eller ekolod eller vad man ska kalla det. har iaf hittat denna: http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/4936.htm

http://www.elfa.se/pdf/73/730/07302854.pdf

Den verkar vara bra då det står att den är en kombinerad sändare/mottagare + att den är vattentät ( om jag har fattade det rätt).
Sista sidan i databladet, pdf:en jag länkade, verkar det iaf så. men jag fattar inte bilden. skickar man första en frekvens till den och sen bara slår om och lyssnar?
Vad får man ut från en sån? är det en högnivå då den detekterar ett eko eller skickar den ut en 40KHz frekvens då den känner av ett eko?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

20Hz och 40kHz är insignaler
V0 är utsignalen

Du matar kretsen med 40kHz hela tiden, sen sätter du en etta på 20Hz ingången så länge du vill skicka en puls, kanske en millisekund eller något

Sedan kommer du få en utsignal på V0 när pulsen du skickade har studsat tillbaka...

/Johan
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Hm.. det är väl så att den ANDar 40KHz med 20KHz? så det går alltså lika bra att bara skicka under en kort tid om man vill det?

Vilken är V0? är det den pinnen man skickar in på oxå?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

ja, andkretsen kan du ju skippa om du bara skickar en 40kHz puls lite då och då, men det kan ju vara smidigt att bara ha en 40kHz oscillator direkt inkopplad där och sen styra den andra med en pic eller liknande

V0 är som jag sa en utgång, den kan du nog koppla till en A/D omvandlare eller en komparator för vidare analys...

/Johan
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Hm... hittar bara två pinnar på den kapseln, en är jord så då borde väl in och ut vara samma, ser ut så på bilden tycker jag. Förstår inte var du hittar V0?
I liknande projekt på nätet verkar det som att folk kör in svaret från mottagaren i en op-amp för att sen räkna antalet pulser i en pic.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är bara två pinnar. Enär jord, och den andra är gemensam in och ut. Finns ju ett schema längre ner i PDF-filen.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jo, det är de som jag tyckte var lite klurigt, svårt att fatta. men jag antar att jag gör så här: skickar in 40KHz slutar skicka och börjar mäta på samma pinne, väntar till det kommer nåt. frågan är vad som kommer ut ur den, en signal på 40KHz eller eller en stabil etta då den får in ekot?
lite klurigt oxå då signalen måste förstärkas för att picen ska känna av den, vill ju inte förstärka den starka signalen jag skickar in i den...

Kanske är lättast med två separata, en sändare och en mottagare.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Nej du ska inte mäta på samma pinne!

Du ska mäta på V0 ! =)

V0 hittar du efter operationsförstärkaren i det undre schemat...

/Johan
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

smidigt..... undra varför jag inte såg det.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Alltså schemat längst ner i pdfén är inte internt för ultraljudsmicken, du får bygga själv enl. ritningen.

Micken sitter längst upp i schemat och är kopplat till båda blocken.

Edit: Du hann visst upptäcka det...
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

40kHz är bärvågsfrekvensen. 20Hz är modulationfrekvensen. Ultraljud är halvkass när det gäller störningstålighet, då det finns mycket annat ultraljud i luften. Därför är det viktigt att modulera signalen om du ska få någon bra avläsning i slutändan. I mottagardelen ska du filtrera allt inkommande mot modulationsfrekvensen så att du dämpar (du kan inte få bort allt) signaler som inte kommer från sändaren.

Annars rekommenderar jag användning av laser. Lite svårare, men bättre och störtåligare. Du kan modulera med högre frekvens, vilket ger dig möjlighet att filtrera betydligt hårdare mot störningar och få ett mycket bättre mätresultat. Dessutom kan du sätta ett optiskt filter som dämpar "felaktiga" våglängder. Bra och billiga laserdioder finner du hos www.roithner-laser.com som jag handlat mycket hos. Optiska filter kan du köpa hos Schott Serving.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Har köpt en sån mottagare/sändare nu. det ena benet är markerat med en röd prick. Är det markering för jord eller? Hittar inget om det. Spelar det någon roll vilket ben jag sätter till jord?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

"UTEC4018F är vattentät" undra hur vatten tät dom menar. Menar dom att man kan ha den under vatten och sända ultraljud eller att den tål att vara utomhus.
Skriv svar