Frekvensomriktare ABB ACS300
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Frekvensomriktare ABB ACS300
Hej,
Detta är mitt första inlägg på forumet, så jag hoppas att allt går som det skall...
Jag har kommit över en ABB ACS300 3-fas frekvensomformare som inte verkar helt kry. När jag matar den med de 380 V den skall ha hoppar den igång med "Unit Fault 7", vilket enligt manualen betyder antingen för hög temperatur eller "Ground faults or short circuits". Jag har kollat temperaturswitchen, och så vitt jag kan se är det i alla fall inte kortis i något av IGBT-blocken. Jag har inte haft möjlighet att kolla funktionen hos IGBT:erna (Toshiba MG50Q2YS40) i brist på lämplig gate-drivspänning. DC-delen håller den spänning den skall, och det finns inga uppenbart uppbrunna komponenter. Skicket på styrkretsarna är dock oklart.
Underligt nog ger den inget fel när jag matar omformaren med 220 V (vilket borde ge ett "Undervoltage"-fel), men någon utspänning får jag inte. Under mina försök har jag inte haft någon motor inkopplad.
Jag kopplade in en konstlast i kväll, men det hjälpte inte.
Är det någon som har någon erfarenhet av sådana här mackapärer?
Länk till manualen: http://shorl.com/gotageganoli
Detta är mitt första inlägg på forumet, så jag hoppas att allt går som det skall...
Jag har kommit över en ABB ACS300 3-fas frekvensomformare som inte verkar helt kry. När jag matar den med de 380 V den skall ha hoppar den igång med "Unit Fault 7", vilket enligt manualen betyder antingen för hög temperatur eller "Ground faults or short circuits". Jag har kollat temperaturswitchen, och så vitt jag kan se är det i alla fall inte kortis i något av IGBT-blocken. Jag har inte haft möjlighet att kolla funktionen hos IGBT:erna (Toshiba MG50Q2YS40) i brist på lämplig gate-drivspänning. DC-delen håller den spänning den skall, och det finns inga uppenbart uppbrunna komponenter. Skicket på styrkretsarna är dock oklart.
Underligt nog ger den inget fel när jag matar omformaren med 220 V (vilket borde ge ett "Undervoltage"-fel), men någon utspänning får jag inte. Under mina försök har jag inte haft någon motor inkopplad.
Jag kopplade in en konstlast i kväll, men det hjälpte inte.
Är det någon som har någon erfarenhet av sådana här mackapärer?
Länk till manualen: http://shorl.com/gotageganoli
-
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
pheer: Inga kortslutningar så vitt jag kan se (mäta).
redrum_orginalet, tekko: Jo, jag misstänkte att det behövs någon form av last. Skall undersöka vidare, och se om jag inte kan få fatt i en passande motor.
24 V till fläktarna och 10 V till CPU-kortet finns där de skall och kontrollpanelen funkar, så nätdelen (som drivs från den likriktade nätspänningen) verkar vara OK. I alla fall delvis.
Surt om krafthalvledarna är hela och styrelektroniken gått åt fanders. Inte för att jag har något att använda en frekvensare till (än!), men ändå...
redrum_orginalet, tekko: Jo, jag misstänkte att det behövs någon form av last. Skall undersöka vidare, och se om jag inte kan få fatt i en passande motor.
24 V till fläktarna och 10 V till CPU-kortet finns där de skall och kontrollpanelen funkar, så nätdelen (som drivs från den likriktade nätspänningen) verkar vara OK. I alla fall delvis.
Surt om krafthalvledarna är hela och styrelektroniken gått åt fanders. Inte för att jag har något att använda en frekvensare till (än!), men ändå...
Nu var det längesedan jag höll på med ABB´s omriktare.
Kolla om du lyckas återställa mjukvaran till fabriks inställning.
Finns ju ett par hundra olika parametrar i den som kan ställa till det.
Kan larmet betyda att den saknar temperaturen från motor termistorn?
Visst finns det anslutning för termistor?
Kolla om du lyckas återställa mjukvaran till fabriks inställning.
Finns ju ett par hundra olika parametrar i den som kan ställa till det.
Kan larmet betyda att den saknar temperaturen från motor termistorn?
Visst finns det anslutning för termistor?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Update: Styrkortet drar alla tre IGBT-blocken så att faserna ut går till DC-minus, och spärrar (tack för det!) transistorerna som sitter mellan DC-plus och faserna ut.
Det är oklart om detta är som det skall vara, eller om det är en indikation på felet...
DeeJayPA: Mjukvaran är återställd; anslutning för termistor finns inte. Om jag fattat rätt håller omformaren själv reda på hur mycket ström den skickar ut och håller på så sätt reda på om motorn är överhettad.
Det är oklart om detta är som det skall vara, eller om det är en indikation på felet...
DeeJayPA: Mjukvaran är återställd; anslutning för termistor finns inte. Om jag fattat rätt håller omformaren själv reda på hur mycket ström den skickar ut och håller på så sätt reda på om motorn är överhettad.
på ett ställe kollade jag på en frekvensomformare som betädde sig snarlikt, och det var igbt modulen som var skadad, när man mätte upp den så var allt ok men närman ökade spänningen fick en transistor överslag, man kan rigga en testkoppling men det kan vara småjobbigt, gjorde en del sånt för att testa dyra tyristorer för motorstyrningar, gick igenom hundratalet trasiga servon och plockadde ihop och eller lagade upp dom men där fanns det ett tiotal sådanna luringar som måste kollas upp med full spänning för läckströmmar, en del blev bara ovanligt varma i normal drift och ballade bara ur ibland
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Gah. Det blir till att tänka till både en och två gånger innan jag gör några mätningar direkt på transistorerna---det säkraste blir nog att skruva på kablar och leda ut dem till ett säkert och stabilt kopplingsblock. Tanken på att peta runt med mätpinnarna i 540 VDC lockar mig inte.
Men du har onekligen en poäng, eftersom jag inte får något felmeddelande när jag fulmatar med 220 V i stället för 380 V. Fast det kanske har andra anledningar...
Men du har onekligen en poäng, eftersom jag inte får något felmeddelande när jag fulmatar med 220 V i stället för 380 V. Fast det kanske har andra anledningar...