Hej!
Fick en stor lysdioddisplay från skolan jag sommarjobbade som jag hoppades på att få igång.
Nu efter att den enbart har legat i min garderob en längre stund så bestämde jag mig för att bara testa mata den med 12 volt och den gick igång, slumpvis tändes ett antal av lysdioderna och tog man bort strömmen och satte dit den igen så kom det upp en annan kombination.
Så nu tänke jag försöka få den att fungera som den ska, så jag kan skriva saker och lite annat med den.
Såhär vacker är den.
En av de 72 ic-kretsarna som sitter monterade.
Anslutningarna i änden på displayn.
Hoppas någon kan leda mig i rätt riktning till att få den fungera!
Sitter det enbart 4015 (4-pos shiftreg) på den ?
Kolla schema på 4015 och jämför med kopplingen.
Antagligen är det "bara" att skifta ut data till den.
Dessutom har du väldigt klantigt lyckats få en kabel att
skymma beteckningarna på mönsterkortet vid anslutningara.
Är det två anslutningar där det står "CP-någonting-ATA" ?
Sen är det frågan om man måste shifta ut data hela tiden eller
om den är statisk när man väl har "laddat" med data...
Jag är inte så lärd inom elektronikens underbara värld. Har bara byggt några ic-kretsbaserade saker och lött massa lysdioder...
Lite mer praktist hur går det till det där med att lägga en bit på data och klocka med cp? Någon som vet någon bra guide.
Ajuste, när jag kopplade på 12 volt så fungerade alla utom det första segmentet och det började lukta lite bränt, några av ic-kretsarna va varma... Kan sånna gå sönder med ålder eller är det något kopplingsfel? Kan det räcka med att byta ut några av dem?
Jag är också väldigt grön på detta. Men om den fungerar som ett shiftregister är väl idén att varje gång man får en klockpuls så går den biten som ligger på data till den första led:n (i detta fallet.) och samtidigt så ställs led 2 till det led 1 innan stod på osv.
Tror mest jag skriver detta för att få bekräftat att jag har lite koll på vad det handlar om. Sen om så är fallet är väl en annan sak.
Sätt en 555 oscillator på CP med typ 100 Hz och en växlande omkopplare till data. Med lite fipplande på omkopplaren borde det gå att få någon slags mönster på lysdioderna.
Jo det fungerar fast det är pullup i det schemat jag skrev pulldown men det går ändå. Fast då blir det tvärtom så att en signal ges när du släpper knappen istället för när du trycker in den, fast det är också beroende på vilken flank som kretsarna reagerar på men oftast brukar det vara från låg till hög.
Och precis som Icecap sa så en konding på runt 10nF - 1uF parallellt över kontakten. Testa dig fram till vid vilket värde som fungerar bäst.