Bygga samman flera kamerablixtar

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Bygga samman flera kamerablixtar

Inlägg av Berra »

Jag bhöver hjälp med ett kretsschema över hur man bygger ihop flera kamera blixtar (4st). Skulle vara myceket tacksam över alla länkar med info om sådana kretsar. Jag har 4st engångs kameror med blixt.
Vad jag skall använda det till kan ni se om ni går in under projekt och portabelt larm.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En tanke bara: Ska du avfyra dem parallellt eller efter varandra?
JAg tycker det verkar smartast att avfyra dem en och en i rask följd istället för alla på en gång om de bara är starka nog, med tanke på uppladdningen av avfyrningskondensatorn.
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Min tanke var att avfyra två(eller alla) åt gången, men jag har ingen uppfattning ifall detta går pga kondensatorn. Man kanske kan ha två kondensatorer som växlar mellan varandra??
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

jadå, det är väl bäst med en för varje blixt. jag tänkte mer på återuppladdningen. din energikälla (batteri?) kanske glädjs lite mer åt en någerlunda jämn belastning än om alla kondingar ska laddas upp samtidigt.
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Jo det är ju sant $tiff.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1647
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Hur du avfyrar dina blixtrar har egentligen ingen betydelse. Eftersom det är kondensatorerna som står för själva kraften. Sedan kan du välja hur snabbt du vill ladda upp kondensatorerna, om du vill ladda upp dom parallellt eller seriellt. Om du laddar upp dom parallellt får du ladda upp varje kondensator med en mindre ström. Detta gör att det tar längre tid innan du kan skapa en blixt. Men du kan avfyra alla blixtrar på en gång, och vise versa om du laddar upp dom seriellt.

Lite info omkamera blixtrar
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

RDX* det var en bra länk, tack.
Känns som att jag får testa båda versionerna och se vilken som passar bäst. Det får ju inte ta för lång tid mellan varje blixt.
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Jag hittar ingen bra trigger krets!!! Jag vill ha en trigger krets som kan triggas med hjälp av en microprocessor. (hela kretsen skall kunna styras med en processor). Någon som har tips???
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16894
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

en tyristor med motstånd räcker mer än väl, för som det är nu så är det bara tv metallbleck som kortsluts?
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Räker det verkligen för att trigga xenon blixtar? Alla kretsar jag hittat verkar vara mer avancerade än så!

Men det skulle vara guld om det funka.. har du någon ide på var jag kan finna ett kretschema över en sådan konstruktion? eller vet du någon hem sida där det står mer om dessa saker?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Om du andvänder korten från engångs kamerorna så koplar du tyristorn mellan metall bläcken som triggar blixten.
Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

OK tack perfekt att använda när man styr med en microprosseor!!
Jag kan tyvär inte använda engångskamerans trigger krets utan måste bygga hela trigger kretsen med kondensator, transformator mm. Skulle sitta fint med ett kretschema över en trigger krets.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Berra
Inlägg: 31
Blev medlem: 3 maj 2004, 13:32:13

Inlägg av Berra »

Tack perfekt precis vad jag leta efter!!!!!

Nu till nästa problem vad ska man använda för "trigger coil" (vet inte vad det heter på svenska)?
Jag har hittat hur man gör egna (http://members.misty.com/don/trigcoil.html) men det måste ju gå att köpa via Elfa eller något annat företag.

Är "trigger coil" en form av transformator?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Det enklaste sättet måste väll vara att plocka dom från engångskamera kortet , det är den lilla transformatorn. Sen kan det oxå vara smart att plocka endel andra komponenter därefrån som huvud transformatorn.
Skriv svar