Trådlöst WLAN. WG511T Moddning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Xerbee

Trådlöst WLAN. WG511T Moddning

Inlägg av Xerbee »

Var länge sedan man hade uppe en tråd här nu men jag brukar besöka forumet ganska ofta.

Jag tänkte modda på en antenn på mitt WG511T-kort. Bild nedan.
Det jag funderar på är varför det är två antenner där? Kan det vara så att den ena är för test bara, därav kontakten?

Hur som helst så är mina frågor följande:
Vilken av de två anslutningsplatserna bör jag ta?
Vad bör jag använda för kabel? Tänkte ha en SMA i andra änden.
Kan jag använda mig av en Hirose U.FL typ 46-144-91 på elfa? Den kontakten jag har på mitt kort ser inte ut som en vanlig hona så jag chansar på att det är någon speciallare.
Är det svårt att löda på en egen kabel på sidan som inte har någon kontakt?

Bild
Bild

/MVH Xerbee
peter555

Inlägg av peter555 »

Att det är två antenner beror på att det är en diversity-mottagare. Om du ska ansluta en extern antenn så går det bra på vilken anslutning som helst. Plocka bort kopplingskondingen så ligger inte den interna antennen och lastar. Beroende på kabellängd så bör du inte ta för tunn kabel eftersom dämpningen är stor vid de här frekvenserna.
Samman

Inlägg av Samman »

Tror inte att du behöver ta bort kondensatorn. Det är samma kontakt som i mobiltelefonerna, när du kopplar in en kabel så kopplas den andra antennen bort.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Samman:
Om du tittar på hans senaste bild, så ser du att det finns en ruta där man kan montera en kontakt till, men valt att inte göra det (kanske av kostnadsskäl).

Tittar man på mitten av den rutan så ser man att kopparledningen går "rakt igenom" rutan, utan avbrott, och så ser man 2 lödpunkter, precis som att kontakten har någon liknande funktion.

Så även om kontakten skulle ha en sådan funktion som kopplar bort ev intern antenn vid inkoppling så verkar det som att tillverkaren har kopplat förbi den funktionen.

Förmodligen har tillverkaren använt den för att mäta någonting...
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Tack för svaren, det gjorde mig lite klokare :)

Det jag tänkte göra är att från någon av anslutningarna dra en kort RG58-koaxialkabel till en RP-SMA kontakt som jag monterar i kanten av kortet. Tycker ni jag ska löda på en bit själv på den delen där det inte sitter något eller ska jag försöka hitta en Hirose U.FL om det nu är en sådan?

Om jag löder själv, vad är vad på den lediga kontakten? Rent spontant känns det som mitten på koaxialen ska till mitten där det går en ledning igenom rutan. Och de 4 punkter runt om är jord?

Borde man inte bara kunna kapa kopparledningen till den antennen man ska ersätta? Iställer för att pilla med kondensatorerna tänkte jag, känner mig lite osäker på att löda sådant.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Om du har möjlighet så välj en bättre kabel än rg58, den är ju knappt användbar vid 433Mhz och vid 2,4 och över 5Ghz så äter ju kabeln upp nästan all effekt.
ragnwald
Kontakt:

Inlägg av ragnwald »

Ett tips är att kolla hårdvarudelen på forumet på netstumbler.org, många där som pysslar med just detta.

Jag tror att det är en vanlig hirose, det var det iallafall på mitt kort. Jag har visserligen inte provat detta själv men har funderat på det tidigare.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

peter555 skrev:Att det är två antenner beror på att det är en diversity-mottagare. Om du ska ansluta en extern antenn så går det bra på vilken anslutning som helst. Plocka bort kopplingskondingen så ligger inte den interna antennen och lastar. Beroende på kabellängd så bör du inte ta för tunn kabel eftersom dämpningen är stor vid de här frekvenserna.
Är du säker på att det går bra på vilken som helst?
Jag har lärt mig att diversity bara funderar på mottagning (vilket du också skriver). Bara den ena används normalt vid sändning. Det är alltså den man ska koppla in sig på.

Testuttaget brukar vara den som har sändning. Ganska självklart egentligen, man vill ju testa både sändare och mottagare.
Den skulle jag i varje fall välja, då spelar det inte någon roll om den sänder på en eller båda.
peter555

Inlägg av peter555 »

Mindmapper:

Nu gör du mig osäker, det kan mycket väl vara som du säger.
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Då ska jag försöka fixa en pigtail till U.FL kontakter då. Hittade nämligen ett till kort (DWL-G122) med ett ralink rt2x00 chipset som även det har samma typ av kontakt. Till det kortet hittade jag även lite mer information om andra som tryckt på en antenn vilket var bra.
Om någon annan vill se så fanns den här
http://img475.imageshack.us/img475/6201/frontmod4dr.jpg

Och här har vi mitt dwl-g122 kort
Bild

Kan det vara en sådan här jag söker?
http://www.davido.se/shop/product_info. ... ucts_id=82
Kollade lite på elfa men vet inte om jag hittade rätt kontakt.
T.ex 46-144-91 vore ju perfekt men på bilden ser det ut att vara en "hona" medans jag söker en med pigg i mitten.

Alternativt köper jag lite kabel och försöker löda själv enligt den första bilden. Vad sägs om 55-914-66? vid 1000 MHz: 33,8 dB/100 m borde väl duga? Ska bara ha en bit på högst 30cm...

EDIT: Sen kommer ju nästa problem, hur fasen får jag bort den där lilla kondensatorn eller vad det är?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Mitt moddade kort serut såhär:
Bild

För modden (fotot har varit på forumt tidigare och allt funkar nu bra):
Bild

Såvitt jag vet så går det inte att få tag på "hane" till den kontakten, det är troligen bara till för en mät-probe. Jag smackade på höljet igen med massor av smältlim för att få mer styrka i kortet.

Jag har moddat fler kort, här är ett med USB:
Bild
Bild
Bild
Bild

Det är samma typ av pigtail för båda byggena. Jag har köpt dom här. Snabbt och billigt.
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Tack för sista länken där netrunner, tror jag tar och köper ett gäng sådana när jag får in pengar på paypal. Sen ska man bara hitta en lödkolv med liten spets, kommer bli svårt att löda bort de där små kondensatorerna :(
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om du har visa-kort så räcker det med att du knyter PayPal till kortet. Man ska när man gör det även genomföra någon grej med ett kontrollnummer. Så betalars/överförs pengar automatisk när du köper saker.

Min kondensator släppte på båda sidor när jag värmde den och "sögs upp" i lödtennet på spetsen.

Koax-kabeln är ganska styv så man får kolla att allt ligger 100% rätt innan man löder. Försöker man böja och trixa efter att man lött så släpper nog den pyttelilla lödningen.

Jag kör med en 5dBi antenn direkt på PCMCIA-kortet även om 9dBi med magnetfot skulle kunna vara kul.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Går det inte att använda en sådan där 9dBi antenn till routern för att få bättre täckning?

Om det inte funkar, vad ska man använda ist?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Javisst, funkar det. Dom säljes ofta i två-pack på Ebay, då bara lite dyrare än styckevis. Observera att dom är 35cm!
Finns med R-SMA (mycket vanlig) eller med R-TNC för Linksys och några till.

Alla dom antennerna förstärker horizonten-runt genom att ta från det som skulle gå upp/ner. Dvs bredsida mot datorn. Ökar säkerheten lite då grannar uppe/nere inte lika lätt kan hitta din AP. Kanske skapar detta probem för dom som bor i villa där upp/ner är önskvärt.

Tillhör man kategorien "over-achievers" så finns det mer att göra:

9dBi + parabolisk reflektor + USB-WLAN: 14-17dBi
Bild
BildBild

Edit: länkar
Skriv svar