Position i ett rum
Position i ett rum
Jag skulle vilja ha något som noggrant säger vart i ett rum jag är, gärna på någon cm. Är det möjligt? Något förslag på hur?
nu vet jag ju inte vad det är du ska göra men:
tröghetsnavigering genom att räkna antalet varv hjulen har snurrat på en farkost som färdas i rummet...
tröghetsnavigering m.h.a. accelerometrar
sätta upp små klisterlappar med streckkoder på väl valda platser som en laserscanner kan läsa av, och sedan triangulera fram en position
laseravståndsmätare för att mäta avstånd till närliggande föremål och sedan med hjälp av kompass och karta räkna ut positionen
fasta laserfyrar på olika ställen i rummet, man beräknar sedan vinkeln från dess positioner
det får räcka så länge, jag tror inte att det är särskilt lätt att göra!
/Johan
tröghetsnavigering genom att räkna antalet varv hjulen har snurrat på en farkost som färdas i rummet...
tröghetsnavigering m.h.a. accelerometrar
sätta upp små klisterlappar med streckkoder på väl valda platser som en laserscanner kan läsa av, och sedan triangulera fram en position
laseravståndsmätare för att mäta avstånd till närliggande föremål och sedan med hjälp av kompass och karta räkna ut positionen
fasta laserfyrar på olika ställen i rummet, man beräknar sedan vinkeln från dess positioner
det får räcka så länge, jag tror inte att det är särskilt lätt att göra!
/Johan
tjaaa, i teorin skulle det räcka med en, sen att implementera det i verkligheten hoppas jag du ber någon annan att hjälpa dig med...
Teori:
man vet var den fasta sändaren är, och (exakt) när den skickar ut signal (fråga mig inte hur), mät tiden det tar tills den "fångas in", då får du fram avståndet, sen ta reda på från vilket håll signalen kom ifrån för att få fram åt vilket håll man befinner sig i förhållande till sändaren
Teori:
man vet var den fasta sändaren är, och (exakt) när den skickar ut signal (fråga mig inte hur), mät tiden det tar tills den "fångas in", då får du fram avståndet, sen ta reda på från vilket håll signalen kom ifrån för att få fram åt vilket håll man befinner sig i förhållande till sändaren
Den där verkar hyffsat trevlig, jag glömde dock nämna att jag skulle vilja ha bra uppdateringshastighet också. Jag har sökt efter ett sätt en längre tid men det verkar inte vara ett lättlöst problem. Det är kanske lite för avancerat för att löda ihop själv.gvs skrev:http://www.convict.lu/Jeunes/beacon.htm
Om man bara kan mäta tiden från fyren (därigenom avståndet) krävs, för en entydig positionsangivelse i rummet R³, hela fyra referenspunkter (placerade så att vektorerna från en av referenspunkterna, låt oss kalla denna origo, blir linjärt oberoende).
Om man däremot rör sig i ett "vanligt rum", ett sådant med fyra väggar, golv och tak (en av rummet R³:s oktanter) räcker det väl kanske med tre referenspunkter. Förutsatt att tinget vars position man vill bestämma aldrig får för sig att borra sig igenom det tak, golv eller den vägg som utgör det plan som referenspunkterna är fixerade i.
Om man däremot rör sig i ett "vanligt rum", ett sådant med fyra väggar, golv och tak (en av rummet R³:s oktanter) räcker det väl kanske med tre referenspunkter. Förutsatt att tinget vars position man vill bestämma aldrig får för sig att borra sig igenom det tak, golv eller den vägg som utgör det plan som referenspunkterna är fixerade i.

Den vettigaste lösningen jag hittat hittils är denna:
http://www.3rdtech.com/HiBall.htm
Fast den verkar vara aningen knepig att kopiera. Vad tror ni? Är detta något man kan snickra ihop själv?
http://www.3rdtech.com/HiBall.htm
Fast den verkar vara aningen knepig att kopiera. Vad tror ni? Är detta något man kan snickra ihop själv?
Innomhus GPS
Bästa förslaget hittills!
Det finns alltså hopp.
Jag kommer att ta kontakt med grabbarna i USA
som har experimenterat med HI BALL.
Tack
Det finns alltså hopp.
Jag kommer att ta kontakt med grabbarna i USA
som har experimenterat med HI BALL.
Tack
Intressant Projekt
Det borde bara behövas två sensorer.
Om dessa då levererar två avstånd så har du två cirklar(a = radier) som skär
varandra på "förhoppningsvis" bara ett ställe i rummet.
Förslag använd ultraljudsändare ca 40Khz
0.002 s pulslängd (ljudhastighet = 336 m/s)
blir mer lätthanterlig vad avser samplingshastighet tidmätning PC
Det finns standard ljudsändare "billiga" som man använde förr till
att zappa på TV:n (fjärrkontroll)
Du får nog problem med Ekoeffekter men "We take that bridge when we rich it"
Om dessa då levererar två avstånd så har du två cirklar(a = radier) som skär
varandra på "förhoppningsvis" bara ett ställe i rummet.
Förslag använd ultraljudsändare ca 40Khz
0.002 s pulslängd (ljudhastighet = 336 m/s)
blir mer lätthanterlig vad avser samplingshastighet tidmätning PC
Det finns standard ljudsändare "billiga" som man använde förr till
att zappa på TV:n (fjärrkontroll)
Du får nog problem med Ekoeffekter men "We take that bridge when we rich it"
- MicaelKarlsson
- Kontakt: