Kan detta mätinstrument vara värt något?

Mansig
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 mars 2007, 14:19:41
Ort: Uppsala

Kan detta mätinstrument vara värt något?

Inlägg av Mansig »

Den är tillverkad av: UNAOHM
Det är en "Proffessional Field Strenght Meter".

Den har lite kosmetiska fel, men inget som jag kan tänka mig att det skulle påverka dess funktion
Det är allt jag vet om den, jag vet inget om dess funktion eller ens om den är hel eller trasig.

Bild: http://img225.imageshack.us/img225/6175/dscn1634re0.jpg
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16858
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

funkar den så är den säkert värd något, står det ingen modellbeteckning någonstans?

verkar vara någon slags mätare för tv/kabelsystem men jag kan ha ordentligt fel där

välkommen till forumet förresten
Mansig
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 mars 2007, 14:19:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Mansig »

grym skrev:funkar den så är den säkert värd något, står det ingen modellbeteckning någonstans?
Nej, jag finner det själv ganska konstigt, men jag har tittat över hela apparaten utan att finna det. Resterna av ett klistermärke med någon sorts tabell sitter på ovansidan av den. Kanske det har stått vilken modell det är där. Annars vet jag inte.
verkar vara någon slags mätare för tv/kabelsystem men jag kan ha ordentligt fel där
Okej.
välkommen till forumet förresten
Tack så mycket :)
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Den är bra när man ska justera in antenner, dock är snart det terresta analoga nätet avvecklat så då minskar användningsområdet. Den verkar rätt välanvänd så jag skulle gissa att du kan få mellan 500-1000 kronor.
Mansig
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 mars 2007, 14:19:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Mansig »

peter555 skrev:Den är bra när man ska justera in antenner, dock är snart det terresta analoga nätet avvecklat så då minskar användningsområdet. Den verkar rätt välanvänd så jag skulle gissa att du kan få mellan 500-1000 kronor.
Okej, tack för det svaret.
Jag ska nog kunna fixa till den så att den ser som ny ut. Problemet är att jag inte vet om den fungerar. Jag har funderat på att koppla in den i väggen här hemma men jag är orolig för att det blir något fel, att det är kort slutning i den någonstans eller liknande.

Tycker ni att jag ska testa att koppla in den, vad är det värsta som kan hända?
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det sitter väl en säkring i den så det borde inte vara så farligt. Det bör också sitta ett batteri i den, kan vara bra att kolla att det är OK.
Mansig
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 mars 2007, 14:19:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Mansig »

peter555 skrev:Det sitter väl en säkring i den så det borde inte vara så farligt. Det bör också sitta ett batteri i den, kan vara bra att kolla att det är OK.
Okej, will do.

En sista fråga bara, vet du vart man ska vända sig för att sälja den?
Tradera / blocket eller finns det något företag som kan tänkas vara intresserad?

/ Mansig
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Hur har du fått tag i den om du inte har en susning vad det är för något? tycker det ser ut som den legat i en sjö på bilden :P
Mansig
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 mars 2007, 14:19:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Mansig »

Oblivion skrev:Hur har du fått tag i den om du inte har en susning vad det är för något? tycker det ser ut som den legat i en sjö på bilden :P
Det står på ett bord i en övergiven industribyggnad. Visst är det lite dammigt och smutsigt, men någon synbar skada har det inte.
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

aha så du snodde den allså...
Mansig
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 mars 2007, 14:19:41
Ort: Uppsala

Inlägg av Mansig »

Oblivion skrev:aha så du snodde den allså...
Jo, men den är ändå övergiven. Annläggningen har stått öde i över tio år och håller bitvis på att förfalla. Hade jag inte tagit den nu så hade den åkt i en kontaner med allt annat skräp där inne.

Uppdatering:
Jag har nu släpat hem åbäket och till mitt stora förtret, fann jag katodröret trasigt.
I övrigt ser den okej ut. Jag ska lägga ut den som reservdelsapparat på tradera och hoppas att någon nappar.

Tack för alla svaren i tråden.

Done: http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=40716471
buscalle
EF Sponsor
Inlägg: 57
Blev medlem: 24 juli 2006, 14:23:04
Ort: Malmö

Inlägg av buscalle »

Tja lycka till. Min erfarenhet av de här instrumenten på min tid inom telia-instruments är att man kan inte kalla det för en fältstyrkemeter utan mer en indikator. De hade lite av egenskapen att hade man kalibrerat den och slog lite lätt på den fick man andra värden. Men men kan använda den till en del ändå den har ju faktiskt en spectrumanalysator funktion enkel sådan dock.

Jag har en som fungerar men jag använder den väldigt sällan. Man kan ju faktiskt titta på analog tv med den ett tag till :lol:
Skriv svar