trippmätare till en saab 99
trippmätare till en saab 99
En bekant ville ha en trippmätare byggd till sin rallybil som saknade en sådan.
Hur skulle ni bygga denna?
En givare på växellådans utgående axel, en räknare och en pic(?)krets för omvandling av antal pulser till kilometer/hundratals meter eller något liknande.
samt en display att visa det på..
komplicerat? andra förslag?
Hur skulle ni bygga denna?
En givare på växellådans utgående axel, en räknare och en pic(?)krets för omvandling av antal pulser till kilometer/hundratals meter eller något liknande.
samt en display att visa det på..
komplicerat? andra förslag?
-
- Inlägg: 1669
- Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
- Ort: Falköping
Precis som du skriver. en pulsgivare någonstans (vart som är lämpligast på just 99an vet jag dock inte riktigt)
Sen kör man en sträcka som man mätt upp, 1km är helt okej (taxametrarna i taxibilar kallibreras genom att man mäter antal pulser på en stäcka som lantmäteriet mätt upp till 1km)
Sen är det bara att låte microprocessorn räkna.
Lägger man sedan till en klocka så kan man få en väldigt exakt hastighetsmätare.
Sen hur man väljer att visa informationen är en smaksak, enklast är väl en alfanumrerisk lcd, men snyggast enligt mitt tycke är en grafisk lcd.
Kom på att det vore kanske bra att sätta givaren på ena bakdäcket så att inte alla mil med hjulspinn räknas in
//Jim
Sen kör man en sträcka som man mätt upp, 1km är helt okej (taxametrarna i taxibilar kallibreras genom att man mäter antal pulser på en stäcka som lantmäteriet mätt upp till 1km)
Sen är det bara att låte microprocessorn räkna.
Lägger man sedan till en klocka så kan man få en väldigt exakt hastighetsmätare.
Sen hur man väljer att visa informationen är en smaksak, enklast är väl en alfanumrerisk lcd, men snyggast enligt mitt tycke är en grafisk lcd.
Kom på att det vore kanske bra att sätta givaren på ena bakdäcket så att inte alla mil med hjulspinn räknas in

//Jim
Byggde en sån för urminnes tider sedan (1993 typ). Hade 10 trippmätare i, alla körde oberoende av varandra och alla kunde låsa mellantid + sträcka. Varje räknare höll koll på tid (i sekunder) och avstånd (i meter), den utläste då snitthastighet osv.
Byggde till en massa lull-lull som t.ex. visande av hastighet för att hinna en viss avstånd till ett visst tidspunkt osv.
Min erfarenhet är att det svåraste är att få pålitliga "avståndspulser", man kan ju ha en tendens att "slira lite" vid start/stop och det kostar noggrannhet. Jag monterade en sensor på vänster framhjul av min 245'a.
Jag hade ett kalibreringsläge där man körde en känd sträcka lugnt o fint, denna sträcka matades in och antal pulser räknades. Därefter räknades detta om till hur många 1/10mm varje puls representerade.
Detta värde sparades såklart i EEPROM till det blev ändrat.
Därefter var det bara att addera detta värde till längd-variablen och varje gång den klickade >= 10000 lade man en meter till de aktiva räknare och drog av 10000 på längd-variablen.
Resten är sedan en fråga om vad man vill se och hur man vill se det, jag använde ett 20x2 LCD-modul och en knappsats.
Byggde till en massa lull-lull som t.ex. visande av hastighet för att hinna en viss avstånd till ett visst tidspunkt osv.
Min erfarenhet är att det svåraste är att få pålitliga "avståndspulser", man kan ju ha en tendens att "slira lite" vid start/stop och det kostar noggrannhet. Jag monterade en sensor på vänster framhjul av min 245'a.
Jag hade ett kalibreringsläge där man körde en känd sträcka lugnt o fint, denna sträcka matades in och antal pulser räknades. Därefter räknades detta om till hur många 1/10mm varje puls representerade.
Detta värde sparades såklart i EEPROM till det blev ändrat.
Därefter var det bara att addera detta värde till längd-variablen och varje gång den klickade >= 10000 lade man en meter till de aktiva räknare och drog av 10000 på längd-variablen.
Resten är sedan en fråga om vad man vill se och hur man vill se det, jag använde ett 20x2 LCD-modul och en knappsats.
I rallyvärlden vill man väl ha stora tydliga mätare och lampor, då känns det kanske som att det skulle passa bättre med röda 7-segments LED-displayer? Men det är ju en smaksak som sagt.
Ett alternativ till pulser från hjul/växellåda är ju att använda en GPS-modul. Man slipper kalibrera och hjulspinn/sladd på alla fyra hjulen stör inte. Fast det blir ju lite jobbigare att implementera och lite dyrare.
Ett alternativ till pulser från hjul/växellåda är ju att använda en GPS-modul. Man slipper kalibrera och hjulspinn/sladd på alla fyra hjulen stör inte. Fast det blir ju lite jobbigare att implementera och lite dyrare.
Passa dig för Biltemas ,, de klarar inte störningarna från tändningen.
Det räcker att säga gnista så får den hicka.
Jag köpte både den dyraste och den billigaste på Btema för montering på en moppe
Den visade allt från 0 till max på tomgång. Fick ta en Clas Olsson som jag hade monterad på motorcykeln.
Och vipps var allt frid o fröjd
Det räcker att säga gnista så får den hicka.
Jag köpte både den dyraste och den billigaste på Btema för montering på en moppe
Den visade allt från 0 till max på tomgång. Fick ta en Clas Olsson som jag hade monterad på motorcykeln.
Och vipps var allt frid o fröjd