Modifiera Oscilloskop för batteridrift

8051guru
Kontakt:

Modifiera Oscilloskop för batteridrift

Inlägg av 8051guru »

Hallå. Jag skulle vilja köra mitt TDS210 utan detta ständiga problem att skyddsjorden inte är det jag vill mäta mot. Går det till exempel att driva det med ett batteri och en DC-AC-inverter, eller finns det fallgropar där Tror ni det är enkelt att hitta var man ska koppla in likström? Alla synpunkter välkomna! Tack!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har stått på en åker i Göteborg och mätt med min 210'a som blev driven av en 300W inverter, nemas problemas.

Du kanske ska fundera i helt andra banor: skyddstransformator!
8051guru
Kontakt:

Inlägg av 8051guru »

Ok, jag funderar... hm, jag undrar ändå. En skyddstransformator, finns det inga problem med det, alltså?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jorå, det är problem med allt! Skillnaden är att du kan isolera ditt testobjekt från nätet (det är ju inte oscilloskopet som ska isoleras!) vilket gör att du inte får jordströmmar eller måste akta faser osv.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Med en Diff-prob försvinner alla problem.

Detta är också den rekommenderade metoden att använda.

Om man isolera instrumentet från skyddsjorden, kan man om man är oförsiktig spänningssätta hela höljet.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, eller mäta med matte... Ch1- jordas fint i klämman, kanalen till ena mätstället, ch2 ansluts till andra delen av det du ville mäta på. Ch1-Ch2 = din önskade signal, gratis och säkert (Så länge probarna tål Up-GND). Nackdelen givetvis att det blev ett enkanaligt scop....
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

TDS210 tror jag nog inte är några problem att modifiera för batteridrift, men som sagt så är det nog inte bästa alternativet. Fast om du skulle modifiera det ändå så får du gärna posta info om hur du gjorde, då jag länge funderat på att modda mitt TDS220 :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Köp en skyddstrafo med tvåkammarbobin så är skopet100% isolerat från elnätet och det blir inga problem.

Konstigt att Tek har skyddsjord, så mycket elände som det ka ställa till. Philips har inte detta problem och där finns redan uttag för battteridrift om man vill. Visserligen 28V, men det går antagligen på två bilbatterier om man skulle behöva mäta ute.

Diffmätning som bengt-re säger fungerar bra ibland, men inte alls om det är en liten signal i förhållande till dess jordpotential. Då får man mäta "hotwired" om man inte är så rik att det finns klöver till en diffprobe.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är egenteligen inte så konstigt, väldigt många apparater saknar riktiga spänningsdelar, utan är mer eller mindre sparkopplade (många TV apparater till exempel), om inte skåpet vore jordat, är det en mycket stor risk att man spänninssätter hela höljet, bnc-kontakter osv med 230 eller högre, vilket av naturliga skäl är mindre lämpligt.
Därför rekommenderar man ALLTID att diffmäta alt använda en diff-prob.

På min hemsida, http://www.ebaman.com finns ett utförligt dokument från Tekronix som beskriver olika mewtoder att diff-mäta och dess för och nackdelar
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

TV med hotwired chassie är ju lyckligtvis på väg att försvinna nu. Men visst finns/fanns det snikkonstruktioner som blandade in linjesteget o.dyl. i nätdelen. Moderna flat-tv har jag aldrig hört talas om som saknar en riktig nätdel, men skall man laga en antik tjocktv så krävs skyddstrafo.

Givetvis rekommenderar jag ingen att mäta hotwired som rutin, men man köper knappast en probe som kostar många klöver bara för att klara av en enda mätning som kanske återkommer en gång vart tredje skottår och bara o det då råkar vara nymåne. I sådana lägen är det realistiska alternativet för amatörer att knipa fast jordklämman i den spänningsförande delen och vara ytterligt försiktig.

Gränsen går väl någonstans vid nätspänning, riktigt höga spänningar skall man ADRIG mäta på det sättet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Gränsen går nånstans vid 100-110 volt, allt över är direkt livsfarligt.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Självklart är det absolut dödsfarligt om man tar tag i instrunentet av gammal vana, det är därför man måste vara extremt skärpt om man nu gör det.

Allting är farligt när man har höga spänningar öppet. Inte f*n blir det bättre av alla s.k. säkerhetskontakter o.dyl. skräp som numera finns på diverse instrument. Läger man näven i mätobjektet så sjunger änglakören oavsett vad det är för pluggar på sladdarna.

Det är inte mycket farligare att mäta hotwired än att laga en antiktv utan skyddstrafo. Hur många tvreparatörer släpade omkring på ett sådant åbäke när de besökte sina kunder? De brydee sig inte ens om att sätta stickproppen åt rätt håll och hade burken brygga så fanns det inget rätt håll att sätta den på.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo men det är en mycket STOR skillnad, en proffesionel yrkesman vet vad han gör och har en viss erfarenhet.
En glad amatör har inte en susning, och saknar erfarenhet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Man måste börja någonstans. Du har helt rätt i att en glad amatör inte skall göra på det sättet. En sådan skall hålla sig till spänningar under 50V.

De farligate är de som tror att de kan, men egentligen inte vet tillräckligt för att förstå sin egen okunskap och de risker som kan finnas i det de gör.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Precis min åsikt.

Nog om säkerhetsaspekten, det finns andra saker som gör att man inte skall "flyta" ett oscilloskop, som beroende på vad man mäter kan skapa andra felkällor, med felaktigt resultat som följd.

Mitt råd är, läs dokumentet på min hemsida, det är mycket utförligt, beskriver felkällor vid olika mätmetoder, varför man inte, i vissa fall ur mäthänseende flyta scopet, varför man inte i vissa fall skall diff-mäta osv.
Skriv svar