Vilken linux distribution!

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Vilken linux distribution!

Inlägg av funkis »

Ja, vilken ska man köra?

Jag funderar på att slänga in linux i en av labb datorerna
men vill inte ha hela Linux klabbet, vad finns färdigt någorlunda
streamlinat? Det måste vara en distribution som kan installeras
av en person som är döv, blind, stum, dvs inge massa frågor om:
vilken skärm vill du köra på, PS2/eller USB mus, etc etc, utan rakt på,
rakt in.(ojj det där lät som titteln på en xxx film)! :wacko:
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Ubuntu kanske skulle passa. Där är installationen och konfigureringen mest enter,enter,enter,enter,enter.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Lägger min röst för Ubuntu eller OpenSuse. Skulle säga att OpenSuse nästan är lika lätt att installera, men känns lite mer uttänkt när installationen väl är klar. Men som vanligt är smaken som baken. Jag kör Ubuntu hemma och OpenSuse på jobbet.
Senast redigerad av korp 24 februari 2007, 12:09:03, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag installera ubuntu på två maskiner (iof identiska) förra veckan, mest komplicerade frågan var nog vad jag ville ha för lösenord.... (det är VÄLDIGT få frågor)... Man fick dock ha lite handpåläggning på X för att få upp skärmen i 1280x1024...

Sen funka iof den inte rakt av med nätverkskortet/ljudkortet i den burken, vilket är lite spännande då de faktiskt levereras med linpus linux 9.3 installerat (där dessa features faktiskt funkar)

Nätverkskortet gick igång efter det att man patchat en byte i sky2 drivern (chipet nyare än drivisen)
Ljudkortet har jag fortfarande inte listat ut vad det ska vara för drivare på...
(en Acer M8 med ett nVidia MCP61S chipset om någon har något tips)
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

AndLi, om du har kvar grundinstallationen av Linux där ljudet fungerar eller om du tar hem Knoppix och ljudet fungerar där, så kan du med all sannolikhet köra "lspci" från bash-prompten och få reda på vad det är för ljudkort.
JoX^

Inlägg av JoX^ »

alltså jag skulle inte rekomendera den rena ubuntu...

xubuntu så slipper man kde och gnome och använder med fördel xfce eller fluxbox.
Om du vill ha ett snabbare ubuntu system...

http://www.xubuntu.org/
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Debian eller Fedora redhat.

Ubuntu och redhat är ju snarlika...eller ja, det är väl ubuntu som är snarlikt debian ;) .
MEN ... jag måste endå säga, Debian, eller fedora redhat.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

korp skrev:AndLi, om du har kvar grundinstallationen av Linux där ljudet fungerar eller om du tar hem Knoppix och ljudet fungerar där, så kan du med all sannolikhet köra "lspci" från bash-prompten och få reda på vad det är för ljudkort.
Jag har kvar den, ljudkortet är intregerat i MCP61 chipsetet som jag förstått det. Linpus rapporterar det som ett nVidiakort... har inte kollat vad lspci säger..

går det att få fram vilken driver som användes till vilken enhet i lspci? (Tänkte man kunde stjäla den...)

och lite OnTopic:
Debian är ju inte direkt staight forward, MÅNGA frågor blir det..

Men kör själv debian med kde hemma..
Skriv svar