Kan man kalibrera multimetrar?
Kan man kalibrera multimetrar?
Köpte för ett par år sedan 6 st multimetrar för 450Kr st.
När man byter batteri på dem så blir spänningsmätningen lite variabel.
Det skiljer mellan 10 och 70% på det uppmätta värdet mellan de olika instrumenten.
Men finns det något sätt man måste initialisera dem vid batteribyte eller så?
http://www.peats.com/cgi-bin/test_new/c ... =1&id=1333
Så ser den ut, fast min är svart i gul gummilåda.
När man byter batteri på dem så blir spänningsmätningen lite variabel.
Det skiljer mellan 10 och 70% på det uppmätta värdet mellan de olika instrumenten.
Men finns det något sätt man måste initialisera dem vid batteribyte eller så?
http://www.peats.com/cgi-bin/test_new/c ... =1&id=1333
Så ser den ut, fast min är svart i gul gummilåda.
tycker det låter vääldigt konstigt, en vanlig multimeter behöver man inte göra något vid batteribyte, och dom nyare driver inte så mycket i tid att man behöver kalibrera om man inte har riktigt noggranna mätningar, även dom billigaste 45kr multimetrarna häller sig innom 1% på likspänningsmätning under många års misshandel av instrumenten
har du verkligen så stora avvikelser mellan instrumenten??
har du verkligen så stora avvikelser mellan instrumenten??
- Mizzarrogh
Japp, det är så stora variationer, det är därför jag blivit så fundersam och det ställer ju till lite problem att behöva jobba med relativa värden eller vad man ska kalla det.
Och jo det är nog justera, fast finns det någon skillnad mellan justera o kalibrera?
Minns att pappas gammla instrument från 70 talet har justerskruv.
Och jo det är nog justera, fast finns det någon skillnad mellan justera o kalibrera?
Minns att pappas gammla instrument från 70 talet har justerskruv.
nanopile: Klipt från wikipedia. Bra beskrivning.
Kalibrering sker genom att ett mätdon jämförs med en känd normal och är en uppmätning av hur rätt eller fel mätdonets värde är vid en viss tidpunkt och under vissa specificerade betingelser.
Kalibrering innebär alltså inte att mätdonet trimmas eller justeras till att ge "rätt" värden (även om detta kan göras i samband med kalibreringen).
Jag tycker detta problem är ett skapat problem.
Jag har jag själv både en dyr och en billig, den billiga använder jag mest som test om det finns spänning + dumma strömtester(ingen säkring i den).
Den dyra använder jag när absolutvärdet är viktigt. Sedan kan man räkna ut hur mycket fel den billiga visar genom den dyrare.
Jag har jag själv både en dyr och en billig, den billiga använder jag mest som test om det finns spänning + dumma strömtester(ingen säkring i den).
Den dyra använder jag när absolutvärdet är viktigt. Sedan kan man räkna ut hur mycket fel den billiga visar genom den dyrare.
VA!!! Det tror jag inte på. Det kan omöjligt finnas en multimeter som använder batteriet som referensspänning, den skulle ju visa heltokigt.Micke_s skrev: Fluke 187 eller 189 är trevlig..använder ej batterispänningen till referens, vilket de billiga lär göra.
70% fel verkar också heltokigt, ett instrument som visar så illa är inte okalibrerat, det är sönder.
- JimmyAndersson
- Kontakt:

Jovisst kan batterispänning användas som referens. Det behöver inte fungera dåligt. Tricket är att inte jämföra med batterispänningen "direkt" utan snarare med en form av spänningsdelare och på så sätt skapa en referens mellan två olika nivåer, ett förhållande mellan två spänningar helt enkelt. Resultatet av *det* blir referens-spänningen.
Så man bör inte titta snett på en multimeter bara för att den använder batterispänning som referens. Det avgörande är *hur* den referensen är skapad.
tror int på det,
däremot så kan det vara så att den interna spänningsreferensen blir fel om batterispänningen sjunker några volt, det är en helt annan sak, men oftast finns det ju en lowbat indikator
som sagt, är det mer fel än någon % så är det mycket galet med en digitalmultimeter
hur mättes det när det blev 70 % fel??
om du mäter med alla multimetrarna samtidigt på ett 1.5v batteri , vad visar instrumenten då?
däremot så kan det vara så att den interna spänningsreferensen blir fel om batterispänningen sjunker några volt, det är en helt annan sak, men oftast finns det ju en lowbat indikator
som sagt, är det mer fel än någon % så är det mycket galet med en digitalmultimeter
hur mättes det när det blev 70 % fel??
om du mäter med alla multimetrarna samtidigt på ett 1.5v batteri , vad visar instrumenten då?