Bra loggingprogram för seriell-porten

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
ankan

Bra loggingprogram för seriell-porten

Inlägg av ankan »

Söker någon bra programvara som jag kan använda för att logga serieporten där man kan ställa in olika filter för att tex invertera det man får in eller bitshifta varje bytes bitar åt ena eller andra håller.

Ska avlyssna min bergvärmepumps som jobbar internt via RS485. Har byggt en RS485 till RS232 konverter för ändamålet.

Hur kan man förresten ta reda på vilken baudrate som körs?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Till sånt använder jag ofta hyperterminal och ber den spara inkommande text till en fil.

Baudrate är lite svårare, jag brukar koppla på ett oscilloskop men man kan testa med olika baudrates för att se när man får stabila data.
ankan

Inlägg av ankan »

Finns det inget bättre än hyperterminalen eller åtminståndet något program som man kan efterbehandla binary-filen så man kanske kan tyda ut data genom filtrering och modifiering?

Man kan ju alltid skriva ett själv men jag borde väll inte vara först med behovet, eller?
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Du är säkert inte först, men tala gärna om vad du behöver göra med din data så blir det mycket lättare att hjälpa dig.

Iallafall så har jag själv använt gratisprogrammet RealTerm när hyperterm inte räcker till. Testa om det fyller dina behov.
ankan

Inlägg av ankan »

Datat är går på RS485 från början där jag vill tex kunna invertera signalen för att sedan tex högershifta varje byte.

Edit: Tack för tipset om RealTerm. Ser ut som typ vad jag söker efter., Ju mer man kan göra med det desto bättre..
Skriv svar