Modchip till Nintendo Wii

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ankan

Modchip till Nintendo Wii

Inlägg av ankan »

Hittat att det finns ett par olika chip till nintendos nya konsoll Wii.
Den ena är bara en programmerad PIC12F629 som kopplas enligt denna bild: http://img126.imageshack.us/img126/6025 ... rgeem0.jpg

Chippet kallas för wiinja och verkar monteras direkt på DVD-läsaren. Antagligen för att man ska kunna köra brända skivor vilket det hela går ut på.

Min fundering är vad chipet kan tänkas göra så att det går att spela upp brända skivor. Någon som kanske är mer insatt än jag som vet?

Som den hempularen man är så känns det som att det där borde man ju kunna fixa till själv även fast man inte har koden, eller vad säger ni?

Edit: stavfel.. Finns säkert fler... ;-)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Det såg inte allt för avancerat ut att löda fast det chippet på fem ställen. Är väl det som ligger i chippet som är svårare
Virr3

Inlägg av Virr3 »

Är faktiskt lite insatt på ämnet, men inte så mycket så att jag vet vad chippet gör. Blev sugen på att ta reda på det...

Hur som helst, tänkte jag göra lite nytta...
Kolla på sidan maxconsole.net

Där finns allt du behöver veta, t ex denna länken: Tadaaa

kolla lite på forumet, finns en hel forumsdel för just detta "ändamål"

Ha det trevligt, Viktor
ankan

Inlägg av ankan »

Kom att tänka på att det borde gå att ta reda på genom att köra ett orginalspel och mäta av på punkterna för att sedan köra en kopia av samma spel och se vad som är skillnaden..

Ska kolla länkarna du la upp..
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

HAr du någon aning om hur mycket data det blir?
ankan

Inlägg av ankan »

Kom med några bättre förslag då..

Jag tror inte chippet gör så mycket i sig i alla fall..
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

här är en genomgång på hur långt man har kommit i wii hackandet, och kanske svaret på vad pic:en gör. Först snackar dom gamecube, sen wii, backdoor 1 är det troligvis

EDIT: kanske skall bifoga länken också....

http://www.youtube.com/watch?v=uTx2MAOspS4
Tekko

Inlägg av Tekko »

:lol:
ankan

Inlägg av ankan »

backdoor 2 är dock att man låter en mikrokontroller säga till DVD-spelaren att skivan redan är godkänd. Känns som att det är vad PICen gör.

Så jag misstänker att PICen bara går in på en eller flera minnesplatser på RAM-minnet och säger att det är okey. Något som inte borde vara så svårt att få ut från wiinja-kretsen. Möjligtvis om den läser av någon position också.

Kommunikationen sker via UTS serieport. Vet dock inte vad som är speciellt med UTS men det borde bara vara att läsa och skriva.

3 pinnar är kopplade på picen för kommunikation. Vet dock inte vad dem gör men det kan ju tänkas att det är 1 data-in, 1 data-ut och sedan en klocka eller kan det vara 1 data-in/ut, 1 klocka och 1 interupt?

Vad tror ni? Det här borde vi kunna fixa om man har ett orginal-chip. Hmm borde finnas flera varianter av modchip ute med tanke på tekniken. GameCuben körde ju tydligen på samma teknik vad jag förstår.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

ah, fel av mig, självfallet var det backdoor2 jag menade. Och, ja, det finns fler modchip ute med som använder samma teknik, men Nindendo har tydligen börjat byta ut en komponent på DVD:erna så chippen inte fungerar längre. http://gbatemp.net/index.php?showtopic=43950

EDIT:Febern gör att man klickar hej vilt
ankan

Inlägg av ankan »

Synd.. Att få tag på en "äldre" Wii som går att chippa lär ju bli lite svårt nu. I alla fall om man inte vill betala överpris.
Finns väll förresten inte så många spel att dra ner på nätet ännu antar jag så det är väll ingen brådska.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

CycloWiz kan man köpa på Divineo.se kostar 439:- med moms utan frakt.
Dom klarar nu mera "D2B" chippet, har man en CykloWiz från första batchen, klarar den inte det chippet, men då kan man bara skicka in den och få den utbytt till en som klarar av "D2B" chippet.

Har handlat mycket från Divineo.se och mycket nöjd med dom, av ett 20-tal chipp(till b.la xbox) så har nån varit trasig, har bara mailat dom så har jag kunnat returnera det. Mycket bra support.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Inlägg av mrOh »

Kul att se, på gamla psx (PlayStation1) så körde man med 12C508. Det dom gjorde var bara att kortsluta signalen som kom från läsaren och ersätta den med sin egen, där det sas att skivan var ok.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Ett till mod chip:
http://www.wiikey.cn/
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Nån som kodat eget, vet inte om den fungerar, byggt runt en ATmega8 i alla fall.
ATmega8
Skriv svar