Pressverktyg?

Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Pressverktyg?

Inlägg av Forsgren »

Vart kan man få tag på prisvärda pressverktyg för kontakter liknande denna:

Bild

Någon bra universalmodell vore fint, har läst någonstans att denna skulle kunna fungera: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 007828.htm ?
Finns det andra bättre eller billigare, vill inte lägga tusenlappar på ett verktyg man så sällan använder.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16858
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

har sett några för en spottstyver på ebay, svårt att veta att dom passar dock, kan vara värt att kolla upp,

ångrar mig som satan , för det fanns i pallavis hos brännhyltehandels för 20 år sedan, då kunde man köpt på sig billigt, köpte 20 oranga tennsugar för någon tia
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Har sett på något ställe av typen Jula, Siba för något år sedan som sålde en som passade många varianter för runt 200:- har jag för mig, kommer dock tyvärr ej ihåg vad det var. Men leta runt på några sådana ställen.
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

En vanlig tång är nog det allra billigaste :) Går åt lite tålamod bara, men du kanske är mer fingerfärdig än mig ;)
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Nja.. Jag ville ha något mellan en vanlig tång och ett riktigt verktyg för 1000-3000 kr. Typ den från elfa, men om det fanns bättre för samma pengar eller en lika för mindre pengar så vore ju det bättre..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Jag vet att det finns tänger för exakt denna typ av kontakter för ett bra billigare pris, jag har en själv och jag har för mig jag gav lite strax över 200:- för den för några få år sedan. Fungerar till i princip alla förekommande normalstora kontakter på marknaden, så det finns betydligt billigare men ungefär lika bra som Elfas det är bara det att hitta dom. Jag fick leta länge innan jag hittade den jag nu har och det var också lite av en slump att jag såg den. Jag skulle kunna tro att dom inte är så lätta att få tag på då dom går åt så snabbt och att dom kanske inte säljs så ofta. Men den som letar han finner. :)

Edit: la till lite.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Ja då blir det till att leta! :)
Om någon annan ser något så skrik!
solderman
Inlägg: 43
Blev medlem: 9 januari 2007, 15:25:59
Ort: stockholm

Inlägg av solderman »

Hej Forsgren

Rekomenderar en tång från molex. Fins på ELFA: 80-485-63
Den tar dom flesta storlekar av denna typ av kontaltelemnt 13 olika pressgap.

Kostar inte mer än 600 spänn och den klarar av många storlekar och blir då gaska prisvärd :)

Här är det jag hittade i lådan. Den är den överst och bland dom billigaste.
http://ebs.homedns.org/~sten/krimp/PICT6000.JPG

Kontakt tänger tenderar att bli lite i det dyraste laget.


Skriker jag nu?

// solderman -=>====-----------------------------------------------
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor
Inlägg: 1210
Blev medlem: 24 oktober 2003, 13:45:48
Ort: Orsa

Inlägg av Forsgren »

Hej du!

Jo men det var ju den jag hade hittat på ELFA :)
Men bra att höra att den fungerar av någon som testat den, finns nog risk att det blir en sådan.
Skriv svar