VGA -> composit

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ankan

VGA -> composit

Inlägg av ankan »

Man kan väll på något enkelt sätt konvera VGA-signal från datorn till composit som man kan köra in i TVn eller bärbara DVD-spelaren.

Någon med länk till ett sådant litet bygge. Det krävs väll inte många komponenter har jag för mig.
xxargs

Inlägg av xxargs »

nja det är nog någ mer komplicerat eftersom du måste tillverka en CVBS-signal med färgsynkburstar etc. vilket innebär någon IC-krest som skall göra jobbet.

många videokort har S-Video utgång då det mesta fixas till där, och det är där man förmodligen med motstånd kan mixa ihop Luma-signalen och färgsignalen så att den blir en CVBS som fungerar i en videoingång (gul kontakt). Många modernare TV kan dessutom ta S-video-signaler direkt.

Kom dock ihåg - kan du inte ställa videokortet i 50 Hz interlace och 800x600 eller ännu hellre 768x576 alt 720x576 så är det inte ens lönt att försöka på en gammal PAL-TV. Många modernare 100Hz TV och NTSC-kompatibla TV kan dock hantera 60 Hz 640x480 interlace som brukar vara den lägsta upplösningen VGA kort utan TV-stöd kan ställas in med Windows drivrutiner.. (i linux med modeline och andra program kan man nästan ställa in vad som helst - inklusive att tillverka en DVB-T signal med bild och allt och sedan låta videosignalens 3 eller 5'-överton gå in i DVB-T-mottagarens ingång och dekodas - om jag minns rätt så var det en 3-4 linjer bild med jäkligt många pixel i horisontalled där 'svärtan' var modulerad så att det motsvarar DVB-T signal-frames)
ankan

Inlägg av ankan »

Jag har hittat följande enkla schema: http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circ ... rcuit.html men det är för att köra in på scarten. Att fixa en S-video bild av det kanske inte är så svårt men hur är det att skapa en composite-signal av scartsignalen?

Funderar på att köpa en bärbar DVD-spelare som jag tänkte ex koppla till bärbardatorn (utan TV-utgång men med VGA-utgång) när jag vill ha en smidig skärm i bilen. Men DVD-spelaren jag har kollat på har bara composite ut/in så jag måste få till en sådan signal om det ska gå.

Har för mig att Voodoo3 kortet på en dator jag hade tidigare hade S-video utgång och sedan satte man bara på en sladd på 1 dm så hade man composite ut i stället. Sladden har jag kvar men det kanske var någon specialgrej som gjorde att det fungerade.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Precis som xxargs skriver så är det ganska komplicerat att omvandla en RGB-signal (VGA) till kompositsignal eller S-video. Som tur är finns det special-ICs för att göra detta, t ex AD724. Databladet innehåller en ritning för just en VGA-till-komposit-omvandlare. Grafikkortet i datorn måste naturligtvis fortfarande kunna mata ut en VGA-signal med passande upplösning för att det skall fungera.
xxargs

Inlägg av xxargs »

åh, den var ju riktigt söt liten krets

Men som tidigare nämt 2 ggr redan - kolla vad som går att ställa in på grafikkortet på din dator innan du börja beställa kretsar och etsa kort.

På något sätt så brukar grafikkortstillverkare undvika just TV-kompatibla upplösningsmoder i sina drivrutiner då det annars är ett lätt sätt att kringå olika macromedia-scramblingar som videokortens TV-utgångarna har (numera) för att inte kunna spela in DVD-skivor på VHS-Video - vem nu använder VHS-video övh. längre...

- du kanske måste gå över till Linux-världen och mplayer innan du kan få till lämplig upplösning - då den världen inte är lika kommersiellt påverkade i drivrutinsnickrandet som i windows-världen...

en ide för att kontrollera om man kan få ut synkningsbar bild från datorn till tänkt monitor är att bygga S/V konverter med bara motstånd enligt: http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circ ... apter.html

får man detta att fungera med windows drivrutiner så kan man fortsätta med ovanstående krets för att göra riktig färgbild.
ankan

Inlägg av ankan »

JA AD723, AD724 eller AD725 ser trevlig ut för ändamålet. Får se om det blir något. Ska köpa DVD-spelaren först.

Tänkte att skärmen skulle vara smidigare eftersom den är lite mindre än den jag har på min bärbara.

Apropå det. Kan man inte förlänga sladdarna på en bärbar dators skärm så man kan ha skärmen på något smidigt ställe i bilen och själva lådan lite undanstoppad?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Fel kategori…
Flyttad.
ankan

Inlägg av ankan »

Jag verkar aldrig lyckas lägga frågorna i rätt kategori. Finns det någon översikt på var man ska lägga vad?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Under varje kategori namn på förstasidan finns en liten beskrivning!.
Kika där!. :wink:
Skriv svar