Är i behov av en urladdare med avstängningsspänning. Dvs den slutar ladda ur vid ett visst antal volt.
Specsen jag hade tänkt mig är följande 10 - 15A:s urladdning.
Slutar ladda ur vid 5.4V.
Ska ladda ur ackar som ligger på 7.2V.
Har kommit fram till följande:
U=R*I => 7.2V = R * 15 => R = 7.2V / 15 = 0.48ohm
Då konstaterar vi att det är ganska kraftigt många A vi vill bli av med och i detta fallet låter vi det bara bli värme så:
P = U * I => 7.2V * 15 = 108W
Hmm... 108W!

Kollat på ELFA och dem har effektmotstånd 60-680-43
i lagom storlek... gött! Sen kanske man kan ta ngn till bara för att få upp effekt tåligheten... dvs seriekoppla motstånden... hade tänkt kyla dem med CPU fläktar och flänsar...
Frågan som kvarstår är ju dock hur jag ska få cut-off:en... dvs att den slutar ladda ur vid 5.4V... finns det inte ngn smidig krets man kan göra detta med... men så konstaterar man att strömbrytaren måste palla strax över 15A också för att man ska kunna stänga av/på... så lite tips hade uppskattas... stora strömmar ju... en uC lösning hade varit mysigt men än smidigare hade det varit med en krets som pallade att... vet att många bygger batteri checkers av ngn krets på ELFA vet inte vilken... problemet med AV/PÅ kvarstår dock ju... klarar ett vanligt relä dessa strömmar?
Hade velat ha lite hjälp med de sista funderingarna... visst att köpa en multimeter på biltema/clas i sjön för 50 spänn och koppla över funkar också men då måste jag hela tiden kolla på den... eller iaf ganska ofta... en hel automatisk lösning är bättre!
Tack på förhand!
//rickeboy