urladdare med cut-off voltage

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

urladdare med cut-off voltage

Inlägg av rickeboy »

Tjenis!

Är i behov av en urladdare med avstängningsspänning. Dvs den slutar ladda ur vid ett visst antal volt.
Specsen jag hade tänkt mig är följande 10 - 15A:s urladdning.
Slutar ladda ur vid 5.4V.
Ska ladda ur ackar som ligger på 7.2V.

Har kommit fram till följande:
U=R*I => 7.2V = R * 15 => R = 7.2V / 15 = 0.48ohm
Då konstaterar vi att det är ganska kraftigt många A vi vill bli av med och i detta fallet låter vi det bara bli värme så:
P = U * I => 7.2V * 15 = 108W
Hmm... 108W! ;)

Kollat på ELFA och dem har effektmotstånd 60-680-43
i lagom storlek... gött! Sen kanske man kan ta ngn till bara för att få upp effekt tåligheten... dvs seriekoppla motstånden... hade tänkt kyla dem med CPU fläktar och flänsar...

Frågan som kvarstår är ju dock hur jag ska få cut-off:en... dvs att den slutar ladda ur vid 5.4V... finns det inte ngn smidig krets man kan göra detta med... men så konstaterar man att strömbrytaren måste palla strax över 15A också för att man ska kunna stänga av/på... så lite tips hade uppskattas... stora strömmar ju... en uC lösning hade varit mysigt men än smidigare hade det varit med en krets som pallade att... vet att många bygger batteri checkers av ngn krets på ELFA vet inte vilken... problemet med AV/PÅ kvarstår dock ju... klarar ett vanligt relä dessa strömmar?

Hade velat ha lite hjälp med de sista funderingarna... visst att köpa en multimeter på biltema/clas i sjön för 50 spänn och koppla över funkar också men då måste jag hela tiden kolla på den... eller iaf ganska ofta... en hel automatisk lösning är bättre!

Tack på förhand!
//rickeboy
Flummo

Inlägg av Flummo »

Om du kan ha en spänningskälla till blir det väl rätt lätt ordnat med en komparator som styr ett relä. När urladdningen bryts ökar iofs spänningen igen och reläet slår till, bara för att slå ifrån igen, men har man ett 2-poligt relä och drar styrströmmen genom en av den bryts ju även den när reläet slår ifrån. Du måste då trycka på en strömbrytare eller motsvarande för att påbörja urladdningen varje gång...

Äh, finns säkert enklare sätt att ordna det. :cry:
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

En spänningskälla till är inga problem... men som några alternativ på lösningar hade uppskattats...

Kollade själv lite åt komparator hållet... det som får man att klia mig på huvet är dock att det är så många A som ska styras... hur funkar optokopplare till det? ngn mosfet kanske?

//rickeboy
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Har suttit och funderat lite idag och kommit fram till detta:

Bild

Relät kanske man kan använda detta på ELFA: 37-034-02
Diod kanske denna: 70-315-45

Ideer? Tankar? Kan man seriekoppla dioder för att få en högre brytspänning?

Tänker jag fel med diodrarna?

På idee 2... vilken transistor hade varit lämplig?

//rickeboy
Flummo

Inlägg av Flummo »

Dedär schemana är tyvärr halvt obegripliga... Men enligt det jag lyckas tyda så är svaret nej för nummer ett och kanske för nummer två med en del ändringar.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Halvt obegripliga? Allt är relativt... kommer köra på idee2 iaf...

Relä: 37-034-02
Diod: 70-315-45
Transistor: 71-039-22
Effektmotstånd: 60-670-45 och 60-670-29 eller endast denna 60-680-50

Beror lite på hur mkt urladdningsström jag bestämmer mig för...

//rickeboy
Flummo

Inlägg av Flummo »

Ja... Du har inte angivit bas, emitter och kollektor på transistorn, du har +12V men ingen jord/0V, du har inte angivit anslutningarna på reläet (och förresten saknas åtminstone en också), du har inte angett hur dioden sitter eller polaritet på ackpaketet. Så ja, jag vill nog påstå att det är halvt obegripligt. :wink: Visst kan man gissa sig till hur du har tänkt att det ska fungera, men det är inte säkert att man gissar rätt ändå.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag byggde en sån där en gång med i princip bara en transistor och en zenerdiod. Om du sätter dit en 2n3055 så kan du skippa reläet. Jag brukar använda gamla billampor där halvljustråden är sönder som last.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sätt in en komparator. Har du en dubbelkomparator kan du bygga en laddare/urladdare. Ena komparatorn slår av urladdningen när du när 5,4V, den nadra slår av uppladdning vid 7,2V. Med lite e´nkla vippor (CD4013) kan du ha en multifunktion: Ladda/Ladda Ur/Cykel (Urladdning följt av uppladdning).
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Flummo>> Kom loss... det säger sig självt... de andra verkar inte ha haft några problem med att iaf ;) vet att jag inte angav 0V/jord... orka... va mest principen som skulle visas ändå... försök hjälpa istället för att klaga... ett gott föredöme med mkt tid hade ritat om schemat efter alla konstens regler men det gjorde du inte...

peter555>> Intressant... hmm... kollade upp 2n3055 men tyckte dem blev riktigt dyra om man ville att dem skulle klara av amperén... dyrare än vad relät kostar iaf... (20SEK)

soundbrigade>> Cool idee... har dock redan en riktigt bra laddare(Swallow2)... den laddar dock endast ur med 1A... jag hade en idee om komparator också innan men lyckades inte tänka hela vägen fram till hur det skulle kopplas och hur man skulle kolla att det var just 5.4V... hade inte haft ngt emot om du ville vidare utveckla din idee med komparatorn... inte helt omöjligt att man gör fler version nämligen... är ett litet sug efter kraftfullare urladdare här...

Har beställt grejorna från ELFA nu... blev enligt idee 2 schemat... hamnar runt 150SEK + lite arbete vilket jag inte tycker är mkt för en vettig (förhoppningvis iaf) urladdare :)

OT: finns inte så många laddare som laddar ur med mer än 1A för runt 1000SEK... de lösa urladdarna brukar inte heller ladda ur med mer än just 1A om dem inte kostar runt 700 till 2000SEK vilket är för mycket att ge för bara en urladdare enligt mig...

Tack för hjälpen hittills!

//rickeboy
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Den ganla fina tidningen ETI (Electronics Today International) hade en sådan laddare/urladder som projekt en gång i tiden.
Nu när jag har en ny trött laddare (Mini GP Powerbank - Power, i mina nersketna kalsonger heller!!!) ville jag ha något bättre.
Urladdning är bra när man har halvurladdade celler som man vill ladda upp.

Hur är det med minnesfunktion på NiMH-celler??
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Minnesfunktionen på NiMH-celler är inte ngt nämnvärt om du inte laddar ur dem mer än 0.9V / cell... därför jag vill ladda ur till 5.4V (kör 6 cells ackar i bilen nämligen)... dvs dem är inte lika känsliga som NiCD som ska laddas ur HELT dvs 0V...

Urladdning är bra för att hålla sina batterier/ackar fräscha och till maximal effekt...

Hade varit kul att se komparator lösningen... *nyfiken*

Här är ett kanske mer lätt förståligt schema... där det står PÅ är där man får ha en knapp för att få reläet att dra för att sätta igång urladdning...
Bild

//rickeboy
peter555

Inlägg av peter555 »

På Elfa var de tydligen rätt dyra, det går väl bra med relä istället. Jag föreslår att du byter plats på transistorn och reläspolen samt vänder på zenerdioden. Sen verkar det fattas någon GND symbol på batteriet också.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Hehe... jo glömde koppla ihop batteriet med GND symbolen... hade brottom då det skreks efter mat här ;)

Byta på transistorn och relä spolen kan jag väl inte göra? eller... hmm... jo det går ju... men varför? jo jag kollade lite snabbt på dioden också men som sagt... bara för att man ska haja hur det är tänkt...

Fixade att:
Bild

//rickeboy
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag raffsar ner en skiss, lite senare. Och den skissen får någon annan finjustera (gärna).
Skriv svar