Hur känslig är 78xx?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stormbringer

Hur känslig är 78xx?

Inlägg av stormbringer »

Tjenare.

Har några 7805 liggande i "antistat-rör".. Upptäckte att det blivit svart runt plastpluggen på röret.. Plasten ser ut att ha smält en aning runt pluggen också...

Jag testade 2 av dem igår utan resultat (kopplade på 9 v DC till en 7805 med ben 1 kopplat till +9V med en elektrolytkondensator på 47 uF till jord, ben 2 till jord, ben 3 via 380R motstånd till en lysdiod, och ben 3 är även kopplat via en 0.1 uf elektrolyt till jord.

Kan det vara så att de gått sönder, eller har jag bara kopplat helt åt skogen? Har inte pysslat något med regulatorer tidigare.. Så jag är inte vidare bra på det. :(

En annan fråga:

Skulle det vara möjligt att driva en IDE-disk med en 7812 + en 7805 utan att ha en fyrameters kopparfläns? Om jag inte minns fel, så står det specifierat på disken att den drar +5v ~4??+ mA, +12v ~2??+ mA... Har ett AT-agg till mitt vansinnesbygge, "mp3-spelare på veroboard" (en & annan kabel blir det), tänkte försöka byta det mot ett mindre....

Ännu en fråga:
Räcker ett nätaggregat på 13.8 v, 2,2 A för att mata en 7812.
Michel

Inlägg av Michel »

Enligt Fairchild (http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM7805.pdf), så vill LM78xx ha minst 2V dropout voltage d.v.s. att inspänningen skall vara minst 2V högre än utspänningen. Där står även att maximala inspänningen är 35V.

Om du nu bara har 13V att tillgå måste du leta upp en regulator med 'low drop(out)'. Elfa har t.ex. en med 1.13V spänningsfall (http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2017879.htm). En bit på väg, men bättre alternativ borde finnas.

Storleken på (och ev. avsaknad av) kylflänsen beror helt på hur mycket du belastar kretsen. Testa dig fram. Höljet på apparaten kan ju agera kylfläns i många fall. Annars är switchade regulatorer (i motsats till linjära) ett alternativ.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Tja!

Så som du har kopplat gäller för 78xx i TO220 kapsel.
Om du har TO92 så byter ben 1 & 3 plats.

78xxCV (TO220) vill ha 3V skillnad dvs minst 8V för en 7805

TO92 varianten kan lämna 0,1 A
TO220 varianten kan lämna 1,5 A
stormbringer

Inlägg av stormbringer »

Japp. Har TO220.. Kan tillägga att det är 7805BT (On Semiconductor).

Då har jag alltså kopplat rätt.. måste vara fel på dem då.

Tack för svaren!
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Storleken på (och ev. avsaknad av) kylflänsen beror helt på hur mycket du belastar kretsen.
Värmeutväcklingen beror även på hur stor spänningsskillnad man har mellan ingång och utgång. Har man 13.8 volt in och 12 volt ut så kan man nog bortse från detta fenomen...
evert2

Inlägg av evert2 »

Det skulle inte kunna bero på att inspänningen (13,8 V) är för låg?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Har svårt att tänka mig att alla är trasiga (om du inte ESD-skadade dem när du tog ut dem ur röret).

Värmen som deformerade röret var nog inte tillräcklig för att sabba regulatorerna, -Då skulle du inte fått loss dem från resterna av röret...

Har du mätt spänningen på in och utgång ?

Prova att koppla bort kondensatorerna och lysdioden ifall nån av dem skulle vara kortsluten.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Skippa alla onödiga komponenter runt om och testa enbart 7805:an.

Jorda mittenbenet, mät sedan på ett utav ytterbenen och spänningsmata det motsatta, funkar det inte så vrid reggen 180* och försök igen.

Dom är inte så känsliga, klarar faktiskt en ganska tuff ebhandling både med tanke på värme och ESD.
Michel

Inlägg av Michel »

karlstedt skrev:
Storleken på (och ev. avsaknad av) kylflänsen beror helt på hur mycket du belastar kretsen.

Värmeutväcklingen beror även på hur stor spänningsskillnad man har mellan ingång och utgång. Har man 13.8 volt in och 12 volt ut så kan man nog bortse från detta fenomen...
Öhh? :oops:
Tycker att det framgår ganska klart ovan att han inte ska ha 'bara' 13V in, då kretsen ska ha *minst* 12V + 2V in för att fungera.
...eller menar du att värmen inte är problemet då den inte kommer att fungera?

Vad jag vet så avger linjära regulatorer värme vid 'onödigt hög' inspänning, högt strömuttag - och felkopplingar. :wink:
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Jag svarade bara på det du sa om strömuttag/belastning i en regulator.
Tänkte att det kunde vara bra att veta att mycket av spänningen som regleras bort blir värme, rent allmänt.
En 7812 som matas med 20V kommer ju att bli varmare än en 7812 som matas med 13.8 V vid samma belastning.

Jag menade inte speciellt i detta fall eftersom han skulle ha så pass låg spänning in.

Hoppas du förstår mig bättre nu.
stormbringer

Inlägg av stormbringer »

Hmm. Jag har alltså matat en 7805BT med 9 volt.. vilket är 4 v över..

Plaströret har inte blivit utsatt för någon yttre värme, utan har legat i en låda bland resten av mina IC.. det konstiga är att det blivit svart runt pluggarna som sitter på kanterna och hindrar kretsarna från att åka ur... Verkar lite skumt...

Har inte mätt spänning, har inte tillgång till mätinstrument för tillfället. var därför jag kopplade på lysdioden, för att se ifall jag fick ut någon ström... Händer som sagt ingenting.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

En enkel tumregel när det gäller inkoppling av 78XX-regulatorer:

När du ser regulatorn framifrån (från den sidan med text på) så är ingång till vänster, utgång till höger och jord i mitten.

78-regulatorer tå en hel del - att ett missfärgat förvaringsrör skall göra dem oanvändbara är föga troligt.
stormbringer

Inlägg av stormbringer »

Japp. Har kopplat dem på det viset.

Får helt enkelt skippa dem & Beställa de kringkomponenter som behövs till de lm2575 jag har liggande.

Tack för alla svar.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Illuwatar skrev:En enkel tumregel när det gäller inkoppling av 78XX-regulatorer:

När du ser regulatorn framifrån (från den sidan med text på) så är ingång till vänster, utgång till höger och jord i mitten.

78-regulatorer tå en hel del - att ett missfärgat förvaringsrör skall göra dem oanvändbara är föga troligt.
Detta gäller endast TO-220-kapslar!
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det lät som det var sådana det handlade om i stormbringers beskrivning. Dessutom brukar andra kapslar (och därmed effekttålighet) ha olika tillägg i beteckningen. Till exempel 78LXX är i TO92-kapsel och tål max 100 mA.
Skriv svar