Jag har en Pelletskamin som styrs av någon typ av microprocessor. Processorn styr bla en skruv som matar pellets in i brännkammaren och jag skulle vilja detektera när den gör det för att beräkna ungefär hur mycket pellets vi gör över med.
Mitt antagande är att hastigheten på skruven är konstant och att frekvensen (fler rpm) ökar när man vill "brassa på" Om man antar att varje varv är 2dl pellets och ett varv tar 10 sekunder effektiv drift så borde man kunna beräkna hur mycket pellets som skruvats ner om man vet den totala tiden skruven har rört sig. Mitt antagande bygger således på: 230v "på" = skruv på -> starta timer. 230v "av" skruv av -> stoppa timer.
Sedan tänkte jag att man skulle skicka denna data till en linuxserver för div bearbetning. Jag insåg genast att man kan få problem att skicka detta i realtid om servern är nere men man kanske kan lagra det i en PIC och skicka en gång i timmen på chans. Någon som har ideer om hur man kan lösa detta. Liknar lite en frågeställning i en tidigare tråd här men jag ville inte kidnappa den.
Övervakning av Pelletskamine/pellets förbrukning
Hehe, skapade den i Opto... tråden först (fråga mig inte varför) men tyckte sedan att proj. passade bättre. Nåja, hopplöst fall antar jag.
En fråga i frågan så att säga, finns det företag som konstruerar elektronikprojekt på beställning i små serier (1-5st) utan att det blir allt för dyrt. Är ju en riktig nOOb på detta och ibland vill man bara skriva en krav spec. och få resultatet på posten.
En fråga i frågan så att säga, finns det företag som konstruerar elektronikprojekt på beställning i små serier (1-5st) utan att det blir allt för dyrt. Är ju en riktig nOOb på detta och ibland vill man bara skriva en krav spec. och få resultatet på posten.