Högspänning!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Högspänning!

Inlägg av bonecrime »

Kanske ska börja med att återintroducera mig här på forumet. Jag var lite smått aktiv i början, men sen liksom blev det inget av det. Tänker dock inte avslöja just så mycket om mig ... jag gillar att vara hemlig! 8)

Nåja grejjen är den att jag behöver nån form högspänningsaggregat. Sisådär 15 - 20kV DC på en höft. Ström behövs det just ingen däremot. Nån som har idéer på hur man kan åstakomma detta på någolunda enkelt sätt? Min första tanke var "tändspole!", men jag har inte så mycke koll på vad man får ut för spänningar från en sån. Iofs går det väl att ändra inspänningen på dem ...

Det jag ska göra eller snarare funderar på att göra är nått liknande detta:
http://inventgeek.com/Projects/IonCooler/Overview.aspx
http://www.inventgeek.com/Projects/IonC ... rview.aspx
http://www.tfot.info/content/view/110/59/
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

AC eller DC?
Tekko

Inlägg av Tekko »

En flyback trafo och en mazzilli ZVS driver kanske skulle duga, med den kan du pumpa ut flera hundra watt, dock är detta ej att rekommendera då det är stor risk att man bränner upp flybacken.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Som jag sa i första inlägget: Jag vill ha DC, och jag behöver inte hög effekt alls. :)

Grejjen är alltså det att jag ska flytta luft med hjälp av högspänning. Två elektroder med en bits mellanrun så att det inte slår över. Syre- och kvävemolekylerna runt den positiva elektroden laddas positivt och accelererar mot den negativa, och på vägen koliderar de med andra molekyler och drar dem med sig. Och på så sätt får man ett luftflöde som i princip är ljudlöst. Som jag förstått det ska detta inte ta mycke effekt alls.

Tanken är att jag ska använda det till att kyla min dator ... ljudlöst. Hur många förutom jag är någolunda bekväma med tanken att ha 20kV i sin dator? :D
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Hmmm, ja - jag har läst om tekniken i någon tidning. Att fixa 20kV DC är inte så svårt om det inte skall vara någon direkt ström. Koppla kaskadsteg och mata med hård AC med lämpligt hög frekvens. Lämpligen så tar du en liten nättrafo med dubbla lindningar på gamla sekundärsidan så att du har ett mittuttag. Koppla datorns DC 12V dit och switcha med motfetar på andra ändarna av gamla sekundärsidan. Nu har du en 200-300V hård AC på gamla primärsidan. Detta kopplar du sedan in till ditt kaskadsteg vilket du lämpligen bygger med ytmonterade dioder och kondingar för att hålla ner storleken då det krävs rätt många steg för att få upp spänningen. Vill du hålla ner antalet steg så måste du höja inspänningen till kaskaden. Spänningen som kaskaden ger ut är Uinp*antal steg - diodframspänningsfall.

Det går också konstruera med ren switchning, men detta ställer stora krav på isolation på induktorn och svårfunna högspänningsdioder. Fördelen med kaskad steg är att det går bygga med "vanliga" komponenter
Millox

Inlägg av Millox »

http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_multiplier

Kretsschema till ovanstående förslag.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Tack för svaren, ska kika närmare på det!

Men vad tror ni om att man pulsar primären på en tändspole med hjälp av en oscillator och en effekttranisistor? Eller är det för lätt för att fungera? :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Teoretiskt sett borde det nog fungera, tror jag.
peter555

Inlägg av peter555 »

Varför det nu skulle dra så mycket mindre effekt än en fläkt förstår jag inte. En DC-fläkt har en total verkningsgrad på ca 50 %. Även om du skulle få 100 % verkningsgrad med din laddningside så får du putta in minst hälften av effekten som din fläkt drar.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

peter555 skrev:Varför det nu skulle dra så mycket mindre effekt än en fläkt förstår jag inte. En DC-fläkt har en total verkningsgrad på ca 50 %. Även om du skulle få 100 % verkningsgrad med din laddningside så får du putta in minst hälften av effekten som din fläkt drar.
Poängen är inte effektförbrukningen utan tystnaden. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Exakt!
och mindre klumpigt än vattenkylning, eller vanlig passiv kylning (som för närvarande tycks bestå av svintunga (och grisdyra :) ) chassin med kilovis med extra flänsar och heatpipes ...

Hursomhaver skulle det vara klart häftigare, om inte annat :)

------------------------------------------

Kollade litet mer ang ändspolar, (rätta mig gärna om jag missat något här!) men, såvitt jag kan se bör det inte vara några större problem att transformera upp höga spänningspulser.

Edit: Annars tycker jag de omtalade
"High reliability power supplies" från amazing1 verkade trevliga, särskillt SS010S - Power

Kanske läge för samköp snart?

Edit2: SS010S har 12V drivspänning.
Senast redigerad av Mizzarrogh 24 januari 2007, 17:06:32, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

För att slippa elektroniken kan du ev annars skaffa en billig HV del som används till sådana där lysrör som används i moddade datorer. Denna ger ut en högspänning på några få KV. Gissar på att det är AC ifrån dessa och i så fall behöver du bara några få kaskadsteg för att få en ordentlig högspänning. En annan fördel är ju att det hela då går att driva direkt från datorn. Om strömmen räcker vet jag ej men dom lite större ger rätt bra drag ifrån sig trots allt.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det känns som det är lite Svalander-stuk på den där PC ombyggnaden. Det hela bygger på corona urladdningar. För att få sådana krävs höga fältstyrkor och det får man genom att göra en mycket spetsig elektrod. Jag skulle följa ide'erna beträffande utformningen som beskrivs i artikeln från Kronos Advanced Technologies. De säger att man kan kyla 1 cm2 med 0.1 W, så något 10 tal W HV kanske är lämpligt. Dock lär man få så mycket ozon vid joniseringen att man storknar. Det är nog lämpligt att avjonisera gasen efteråt.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Högspänning!

Inlägg av Purre »

bonecrime skrev:Kanske ska börja med att återintroducera mig här på forumet. Jag var lite smått aktiv i början, men sen liksom blev det inget av det. Tänker dock inte avslöja just så mycket om mig ... jag gillar att vara hemlig! 8)

....
OT av avataren att dömma så är det Hermans SAAB 900 T8
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Re: Högspänning!

Inlägg av bonecrime »

Purre skrev:OT av avataren att dömma så är det Hermans SAAB 900 T8
Det är möjligt att det är ... grym bil i alla fall! Dock var det mest så att jag vill ha en saab som bränner gummi så därför tog jag den bilden. :)

TIllbaks till ämnet: Samköp kanske skulle vara nått

... men seriöst blir det så mycket ozon? Hur gör man för att bli av med det i sånna fall? Du verkar ju vara lite insatt i ämnet alla fall!
Skriv svar