Jag har en mobiltelefon, en Samsung z150(http://nordic.samsungmobile.com/eng/wcm ... H-Z150.jsp) där "laddnings stiftet", där laddaren skall sättas in, inuti själva telefonen har gått av.
Laddaren fungerar så jag tänkte bygga någon form av hållare så jag kan ladda betteriet externt.
Batteriet är ett 3.7V Li-Ion batteri och det har tre "kontakter/stift" det ena är ju + och det andra - men vad är det tredje? och finns det nån sorts styrning i mobilen för laddningen eller kan det gå att bara koppla laddaren till det?
Det tredje är antagligen någon temperatursensor.
Laddningselektroniken sitter i telefonen så du måste bygga någon form av laddningskrets.
Att bara koppla laddaren (egentligen bara en vanlig nätadapter) direkt till batteriet kommer troligtvis att leda till överladdning och brand.
hmm - min Vansonladdare för uppladdningsbara CR123 gick i golvet för femtielfte gången (har katter...) och nu gav upp - öppnade den förståss och mycket riktigt hade en drossel (dåligt limmad) ryckt av en tåt (lätt att repa)
Det Jag noterade är att hela laddaren är helt disktret uppbyggd på enkelsidigt kort med 3 st LM385 OP-amp, några trissor av okänd sort och en knippe ytm. motstånd. - nästan läge för reverse enginering mao.
Dock tar sådan en del tid och är inget jag lovar att göra inom närmaste tiden.
gissar att den här typen av laddare fungerar utmärkt till att ladda LiIon/pol-baserade mobiltelefonbatterier.
SGH-Z150 laddkabel ger bara ut ström. Det finns ingen laddningsregulator i laddaren alls. De samsung laddare som har en röd lysdiod på laddkontakten kan använda som extern laddare..