Bygga pryl som värmer framrutan innan bilen blivit varm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
IceBear

Bygga pryl som värmer framrutan innan bilen blivit varm

Inlägg av IceBear »

Funderade på att bygga nåt som värmer upp framrutan snabbare än att behöva vänta på att kylarvattnet ska bli varmt.

Tänkte på hur luften värms i hårtorkar och dylikt.
Luften blåses förbi uppvärmda metalltrådar.

Om man då bygger en typ av avlång låda med liknande trådar, som kan placeras över luftmunstyckena på instrumentbrädan, så att luften blåser igenom lådan så borde man ju få varmluft på ett ögonblick !!
Och man behöver då inte ha en extra fläkt heller :)

Frågan är var får man tag på dylik tråd och hur dimensionerar man strömmen så att tråden inte brinner av ? Hur lindar man sen tråden ...?
Eller är det lättare att köpa en 12 volts hårfön och modifiera kanske ...?
Kan vara svårt att sprida luften från en sån förstås.

Lite tips och ideer mottages tacksamt !!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Du behöver ungefär 4-6kW för vettigt snabb effekt. 400A..... Tjo... Jo, har du strömmen så finns det kanthaltråd på ELFA, klasse..
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Allvarligt KW ??
Kan det vara så illa, då lär det ju inte funka , nej ....
peter555

Inlägg av peter555 »

En sån här kan ju vara ett alternativ.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

JO, tyvärr du behöver kW för önskad effekt. Ford hade/har en lösning med eltrådar i rutan och klarar man sig med lägre effekt, men tyvärr så gav det lite störande reflexer.

Motorvärmare är en bra lösning. Har för mig att någon biltillverkare hade en lösning med en sorts thermos där man lagrade varmt motorvatten som man sedan började cirkulera direkt när man startade den kalla motorn och fick på så vis snabbt ut värme i värmepaketet.
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Trådar i framrutan är det många bilar som har, bla min Passat.
Det fungerar utmärkt, man slipper i stort sett alltid att skrapa rutan.
Visst syns de, som ett nät, i motljus å så, men inget som stör direkt.
Drar förmodligen minst ström av alla eldrivna lösningar, men det finns säkert någon anledning till att bilen levereras med ett 110 Ah/tim batteri...

Saab hade en lösning med en termos med saltlösning i, såg den på en mässa någonstans men jag tror inte att det kom i produktion.

Annars är väl kanske en ebersprächer från en gammal bubbla en möjlig lösning, den ger ju varmluft i hyfsade mängder direkt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, det blev kanske för dyrt med saltlösningsthermosen, men en vettig idé - trist att de inte fungerade tekniskt/ekonomiskt eller vad nu orsaken var till att det inte blev vanligt.

Har man eluttag så är ju motorvärmare/kupévärmare en perfekt lösning.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En sak att se upp med är att inte värma för snabbt. Vindrutan riskerar att spricka om man får för snabba variationer, speciellt vid stor skillnad ute och inne. Rekomenderar därför att du värmer ute också. 8)
Användarvisningsbild
IceBear

Inlägg av IceBear »

Man kunde ju prova med två 12v hårtorkar som blåser in i ett rör som man kan såga en slits i som läggs i underkant på rutan och slitsen riktas upp mot rutan ....

Vart hittar man 12 volts hårtorkar ??
Hittade inga på Biltema, Teknikmagasinet eller Clas Olsson ...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det var vanliga förr. Vet inte vem som kan tänkas ha det nu, men jag hade en gammal PV som jag körde på vintern, och testade med två sånna och tja, jo efter en 20 minuter så började det hända något.... tror man måste upp ordentligt i effekt innan det ger något vettigt. Under 500W gör i princip ingen nytta.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

40-420 Biltema är väll vad som söks
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag tröttnade på usla kupefläktar och annat tjafs och satte in en 2kw elbjörn i bilen , behövs inte många minuter innan det blir varmt, det är lite bättre fläkt kapacitet på dom

någon gång så ska jag ha en bil med riktig motor och kupevärmare, hemmavis ska det gå på 3fas och ha så hög effekt som möjligt och en bra motorvärmare med pump i så det inte ska ta en evighet att värma motorblocket
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Farsan hade en Mercedes med både ebersprächer och termosteknik. Ebersprächern gick alltid om utetemperaturen var under 10 grader eller nåt. Dieselmotorn var helt enkelt för effektiv, det blev för lite förlustvärme för att klara värmebehovet i bilen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Om problemet är att rutan fryser igen på insidan när man satt sig i bilen och ska köra iväg är enklaste lösningen att öppna sidorutan....

Problemet är att luftfuktigheten fårn vår utandningsluft sätter sig på den kalla rutan.

Drar lite kallt, men man ser något ut....
peter555

Inlägg av peter555 »

Kupe´fläkten gick sönder mitt i vintern en gång, då var det bara att öppna bakrutorna för att få lite genomströmning. Nackdelen var att det blev lite kyligt när det var 10 minusgrader ute.
Skriv svar