Jag va hemma hos föräldrarna i påsk och roade mig med att slakta två skrivare. Fick tag i några stegmotorer och undrar hur man vet vilken sladd som är vad. Båda har 4 sladdar och 48 steg.
Det är bara en flatkabel son ni ser. Enda sättet att få veta vilken som gör vad är kanske att öppna/testa den??
Svart borde ju vara jord.... Förslag på dom andra?
Det är en bipolar motor. Dvs den har två spolar som ska drivas med 2st h-bryggor.
Det enda du behöver göra är att se vilka två trådar som har kontakt. Sedan får du testa dig fram i vilken ordning dom ska köras i.
stegmotorer med 4 kablar brukar inte ha någon jordkabel.
Man kan se det som två spolar. Två kablar går till den ena spolen, och två till den andra. Genom att Ohm-mäta kan man enkelt komma fram till vad som är vad. 2 kablar ska ha kontakt med varandra, och dom andra 2, medans de två paren inte ska ha kontakt med varandra på något sätt.
Man kan stega motorn hela steg genom att göra såhär:
(+ och - visar polariteten. + kan vara t.ex +12V, och - är jord)
1
Par 1: + -
Par 2: + -
2
Par 1: + -
Par 2: - +
3
Par 1: - +
Par 2: - +
4
Par 1: - +
Par 2: + -
börja om på 1.
Och ta hellst inte isär dem. Jag har gjort det med 2st, och de är inte sig lika efter det. Går ojämnt och hackar sig...
Oj fräckt, jag använder en exakt likadan stegmotor som den översta till min robot, skulle gissa på att första och tredje och andra och fjärde sladden hör ihop.
jag kör med två enkla h-bryggor av signaltransistorer, funkar perfekt. Säg till om du vill ha ett kopplingsschema så kan jag leta fram ett..
Lysdioderna i schemat är inte nödvändiga för att h-bryggan ska fungera, har de bara där för att försäkra mig om att den gör något.
komponeneterna är inte så kritiska utan liknande går att använda, se bara till så att inte stegmotorn drar allt för mycket för då kanske inte transistorerna orkar med..
Det behövs två sådana för att kunna styra motorn, en per ledarpar..