Elektroniskt fartreglage PWM, val av frihjulsdiod
Elektroniskt fartreglage PWM, val av frihjulsdiod
Tänkte använda mig av MOSFET IRL3803/IR, 30V 140A (Elfa 71-181-51) för att bygga ett fartreglage a la PWM. Fundrar på vilken frihjulsdiod jag skall välja. Är själv inte så bevandrad i diodernas förlorade land. Känns lite klent med en 80SQ045/IR 45V 8A (Elfa 70-094-00) som jag bara tar som ett exempel. Men det kanske inte krävs något värre? Denna klarar ex. 380A under ett fåtal millisekunder. Hur ska man tänka? Kom gärna med rättningar och förslag på lämplig(a) diod(er).
- prototypen
Med marginal under de 140A är väl rimligt (som MOSFET IRL3803/IR är specad för). Men för att vara på sen säkra sidan, säg 140A kontinuerlig mängd ström. Dock förmodar jag att dioden inte behöver klara av denna höga ström kontinuerligt, beror säkerligen på vilken massa rotorn i sig har mm mm mm. Men, jag är inte ute efter någon optimal optimering utan bara ett ungefär, hur skall man tänka?
- prototypen
När transistorn slår av så vill induktansen fortsätta driva denna ström men frågan är hur effektiv motorns induktans är men det borde bli 140 A i toppström men det avklingar ganska snabbt. Föreslagna 8 A känns i minsta laget. Diod strömmen kommer att vara beroende av switchfrekvensen.
140 A x 12 V = 1680 Watt, lite drygt 2 hk, ska det bli elmoppe?
Prototypen
140 A x 12 V = 1680 Watt, lite drygt 2 hk, ska det bli elmoppe?
Prototypen
Som tumregel brukar i alla fall jag ha dioder som klarar av samma ström som motorn kommer att dra som max och sedan i princip dubbla den strömmen hos dioden för att vara säker, alltid bra med marginaler.
Det hade ju kanske varit onödigt att ha en diod som klarar samma ström som trissan om tex motorn bara hade dragit säg en tiondel av strömmen som trissan klarat.
Det hade ju kanske varit onödigt att ha en diod som klarar samma ström som trissan om tex motorn bara hade dragit säg en tiondel av strömmen som trissan klarat.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja, i högströmssammanhang använder man ibland aktiv likriktning och låter en mosfet ersätta frihjulsdioden för att minska förlusteffekterna.
Välj alltid en diod som tål minst vad din MOSFET tål. Välj gärna shotky diod och se till att kyla den - till din applikation så är det ipressningsdiod som gäller.
Välj alltid en diod som tål minst vad din MOSFET tål. Välj gärna shotky diod och se till att kyla den - till din applikation så är det ipressningsdiod som gäller.
- prototypen
Henry: Det blir väl lite häftigt med en 280A diod för att ta hand om lite induktiv ström.
Jag efterlyser switchfrekvens och om det ska sitta en drossel och filtrera PWM strömmen. Motorn är ju inte byggd för att vara en induktans och är mera resistiv, men visst har den en induktans.
Den induktiva strömspiken avklingar på en konstant tid, med låg switchfrekvens så kommer dessa spikar inte så ofta och medelströmmen blir låg. Dimensionerande blir då topp ström under ett antal ms och medelströmmen.
Prototypen
Jag efterlyser switchfrekvens och om det ska sitta en drossel och filtrera PWM strömmen. Motorn är ju inte byggd för att vara en induktans och är mera resistiv, men visst har den en induktans.
Den induktiva strömspiken avklingar på en konstant tid, med låg switchfrekvens så kommer dessa spikar inte så ofta och medelströmmen blir låg. Dimensionerande blir då topp ström under ett antal ms och medelströmmen.
Prototypen
- prototypen
Precis samma ström som går genom mosfeten kommer att gå genom dioderna. Om man nu kör en PWM så kommer det inte vara en DC ström men man måste räkna på "worst case".
En faktor 2 som säkerhets marginal låter ganska mycket, jag har fått lära mig en ström faktor på 1.25. Men det varierar kanske mycket från fall till fall.
prototypen: "Motorn är ju inte byggd för att vara en induktans"
Ditt uttalande låter väldigt konstigt eftersom man brukar kunna försumma resistansen och bara behålla induktansen för att utföra beräkningar.
En faktor 2 som säkerhets marginal låter ganska mycket, jag har fått lära mig en ström faktor på 1.25. Men det varierar kanske mycket från fall till fall.
prototypen: "Motorn är ju inte byggd för att vara en induktans"
Ditt uttalande låter väldigt konstigt eftersom man brukar kunna försumma resistansen och bara behålla induktansen för att utföra beräkningar.