Elektroniskt fartreglage PWM, val av frihjulsdiod

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
marcusab

Elektroniskt fartreglage PWM, val av frihjulsdiod

Inlägg av marcusab »

Tänkte använda mig av MOSFET IRL3803/IR, 30V 140A (Elfa 71-181-51) för att bygga ett fartreglage a la PWM. Fundrar på vilken frihjulsdiod jag skall välja. Är själv inte så bevandrad i diodernas förlorade land. Känns lite klent med en 80SQ045/IR 45V 8A (Elfa 70-094-00) som jag bara tar som ett exempel. Men det kanske inte krävs något värre? Denna klarar ex. 380A under ett fåtal millisekunder. Hur ska man tänka? Kom gärna med rättningar och förslag på lämplig(a) diod(er).
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Första frågan, hur mycket ström drar motorn? Den är väl dimensioneringsparametern för dioden.

Prototypen
marcusab

Inlägg av marcusab »

Med marginal under de 140A är väl rimligt (som MOSFET IRL3803/IR är specad för). Men för att vara på sen säkra sidan, säg 140A kontinuerlig mängd ström. Dock förmodar jag att dioden inte behöver klara av denna höga ström kontinuerligt, beror säkerligen på vilken massa rotorn i sig har mm mm mm. Men, jag är inte ute efter någon optimal optimering utan bara ett ungefär, hur skall man tänka?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

När transistorn slår av så vill induktansen fortsätta driva denna ström men frågan är hur effektiv motorns induktans är men det borde bli 140 A i toppström men det avklingar ganska snabbt. Föreslagna 8 A känns i minsta laget. Diod strömmen kommer att vara beroende av switchfrekvensen.

140 A x 12 V = 1680 Watt, lite drygt 2 hk, ska det bli elmoppe?

Prototypen
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag har för mig att man brukar ha samma märkström på dioderna som på transistorern, men det går säkert med mindre, fast 8A känns lite klent.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Som tumregel brukar i alla fall jag ha dioder som klarar av samma ström som motorn kommer att dra som max och sedan i princip dubbla den strömmen hos dioden för att vara säker, alltid bra med marginaler.

Det hade ju kanske varit onödigt att ha en diod som klarar samma ström som trissan om tex motorn bara hade dragit säg en tiondel av strömmen som trissan klarat.
Millox

Inlägg av Millox »

Du kan ju kanske köpa 2 st mosfetar. Om de inte är för dyra villsäga.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, i högströmssammanhang använder man ibland aktiv likriktning och låter en mosfet ersätta frihjulsdioden för att minska förlusteffekterna.

Välj alltid en diod som tål minst vad din MOSFET tål. Välj gärna shotky diod och se till att kyla den - till din applikation så är det ipressningsdiod som gäller.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Henry: Det blir väl lite häftigt med en 280A diod för att ta hand om lite induktiv ström.

Jag efterlyser switchfrekvens och om det ska sitta en drossel och filtrera PWM strömmen. Motorn är ju inte byggd för att vara en induktans och är mera resistiv, men visst har den en induktans.

Den induktiva strömspiken avklingar på en konstant tid, med låg switchfrekvens så kommer dessa spikar inte så ofta och medelströmmen blir låg. Dimensionerande blir då topp ström under ett antal ms och medelströmmen.

Prototypen
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, givetvis i max rating för korta tider - en 280A diod för DC fallet är ett monster..... Typ 300W i förlusteffekt.... Men en "8 A" diod brukar vara specad för typ 50-70 A under kort tid - som sagt. Analysera problemet, mät och läs datablad...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Bengt-re, läs början, föreslagen diod 8A klarar 380A i peak

Prototypen
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo, men frånslagstid, induktans, spänningar, strömmar eventuella snubbelfilter är inte mätta, så punkt två MÄT !
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja, fast kör aldrig utan en ordentlig flyback-biod, då kommer man garanterat skjuta någon/några andra komponenter!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Yepp..... Och även om en klen diod fungerar oftast så kommer fallet då det inte gör det..... Analysera, mät, designa, överdimmentionera sådan som man har svårt att lista eller mäta sig fram till worst case fallen på.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Precis samma ström som går genom mosfeten kommer att gå genom dioderna. Om man nu kör en PWM så kommer det inte vara en DC ström men man måste räkna på "worst case".

En faktor 2 som säkerhets marginal låter ganska mycket, jag har fått lära mig en ström faktor på 1.25. Men det varierar kanske mycket från fall till fall.

prototypen: "Motorn är ju inte byggd för att vara en induktans"
Ditt uttalande låter väldigt konstigt eftersom man brukar kunna försumma resistansen och bara behålla induktansen för att utföra beräkningar.
Skriv svar