Optokopplare och Triac

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NewCurrent

Optokopplare och Triac

Inlägg av NewCurrent »

Hej!

Tänkte höra om man kan använda en "vanlig" optokopplare för att styra en triac med hjälp av en PIC?
Har läst någonstans att optokopplaren ska ha "TRIAC-Utgång"??
Har ett gäng PC725 liggandes och hoppades på att de skulle kunna komma till användning nu.

Datablad till PC725
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I ett prototyp bygge avnvände jag läsgafflar från en mus. Det funkade. Så det ska nog inte vara något problem.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Det finns optokopplare med en inbyggd triac-utgång. Då får du allt i ett.
ELFA #: 75-302-64 , 75-355-78

Dom är ganska dyra men det kanke kan vara något.
NewCurrent

Inlägg av NewCurrent »

RDX*
Jag såg dem på ELFA och precis som du sa så e dem ganska dyra. Därför tänkte jag om man kan använda de jag redan har eller på något sätt kompletera dem på något sätt så de fungerar.

danei
Fungerade det med läsgafflar borde det fungera med en "vanlig" optokopllare oxå, tycker jag. Har nog mod till att prova nu.

Om det fungerar med en "vanlig" optokopplare, vad e det då som gör en optokopplare med triac-utgång speciell?
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Det speciella med RDX* alternativ är att den inte ska styra en triac. Det ÄR en triac med optokopplar-styrning (allt i ett).

Du kan säkert styra en vanlig triac med dina optokopplare.
mac

Inlägg av mac »

Det speciella med en triacutgång är att den leder ström i båda riktningarna (användbar för växelström).

Dessutom slår den inte av förrän strömmen genom den sjunkit till 0. Det gör att den automatiskt bryter i nollgenomgångarna på en växelström.

En billig optokopplare med triacutgång är tex. MOC3011 (11,35 exl. moms på http://www.trimlog.se)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har förmig att elfas optokopplare med triacutgågn är så klena att man bara kan ha dom till att trigga en triac. Men den öppnar kanske snabbare som att man kan köra triacen mer på gränsen av vad den tål. Min teori.
Skriv svar