Spårningsprylar.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Niklasg

Spårningsprylar.

Inlägg av Niklasg »

Hej!

Jag har en liten idé om att bygga som en spårningsapparat person A har med sig och person B sitter vid datorn och kan se vart A befinner sig. Då har jag massa funderingar. Skulle man kanske kunna bygga som en walki-talki fast den skickar inte röst utan några kordinater, då får man antagligen koppla denna till en GPS. Sen har man en mottagare vid datorn och tar in kordinaterna och lägger på på kartor man har tagit från t.ex. Google Earth. Någon som har en idé hur man skulle bygga dom här sändarna och få dom att fungera tillsammans med GPS-en? Den bör kunna räcka runt 3-5 km eller liknande.

8)

//Niklas
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Med dagens mobiltelefoner, går det inte att ta en 3G-telefon som lägger upp koordinater ifrån GPSen på en internetserver??
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Det borde fungera lika bra med en vanlig WAP-telefon. Det blir billigare och batterisnålare.

Jag har faktiskt en sådan sak, väldigt högt upp, på min "Att göra"-lista. :)
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Det där var jag oxå inne på förut, men jag kom inte så långt mer än att jag gjorde en liten test på hur man skulle kunna ta GPS kordinaterna och måla ut en bild av hunden på en karta. Det var väl 1.5 år sedan och den verkar visst fortfarande fungera. Tanken var att man skulle kunna kolla via wap på mobiltelefonen var hunden var som skulle raportera in positionen med GPRS. http://www.bilpark.nu/cgi-bin/pos.pl?59.3786,15.8515 Väldigt fin skrivet då de var något jag gjorde på fyllan :D
ANEE

Inlägg av ANEE »

Billigaste alternativet är väl Telias tjänst "Friendfinder". Har själv funderat på att lägga en gammal mobiltelefon med ett kontantkort i bilen så att man man spåra den ifall någon får för sig att stjäla bilen. Kanske inte så väldigt exakt, men för att spåra en båt/bil så räcker det ju.

Info nedan kommer från Telia

--------------------------------------------------
Med tjänsten FriendFinder använder du mobilen för att snabbt ta reda på var dina vänner befinner sig.

Du bjuder själv in dina vänner i FriendFinder. Så snart någon tackat ja till din inbjudan kan ni pejla varandras geografiska positioner. Telias mobilnät känner av var mobilerna finns när du gör sökningen och du kan se deras positioner i en karta på webben eller i mobilen. Motsvarande information kan du få via sms. När dina vänner är utomlands kan du se vilket land de befinner sig i. Du kan också skicka meddelanden till en hel grupp vänner.

Kom igång
FriendFinder får du tillgång till via webb, wap eller sms. Om du vill wappa till tjänsten så hittar du den i Telia SurfPort i din mobil. För att kunna wappa behöver du inställningar för uppkopplingen.

Mer information hittar du i FriendFinder på webben.

Pris från: 1,50 för sökning på en vän via Telia SurfPort. Avgift för datatrafik tillkommer.

--------------------------------------------------
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Vad har de för nogranhet då? Alltså om hunden är borta känns som exemplet på deras sida att de kan vara 1km radie... Det är rätt stort område :)
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Borde ha bättre pli på hunden så behöver du inte det här :wink:

har också haft tanken att gömma en mobil i bilen och sedan att den laddas varje gång bilen startas, kanske ett nytt projekt?!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om det är hunden som skall ha den skulle jag nog förespråka nåt i stil med en sådandär GPS pryl, då har du ju ren nogranhet av åtminstone ett par meter.

Också kunde man ju, om man ville, också ställa in så att vovven skickade sms, tex var 10e minut.

Syrrans kille fick låna en sådandär pryl för inte så länge sedan, funkade s*t bra, i stort sett bara att knappa in på GPSen, gick till och med att ringa till hunden, om man ville lyssna på vad han hade att säga... :D

Edit: Hunden får naturligtvis inte springa lös i skogen utan uppsikt.
:)

GPS prylar förekommer ju i en mängd varianter och prisklasser, finns nog rätt mycket uppslag för moddning här tror jag.
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Nej den skall skicka via GPRS :) sms är dyrt... med GPRS kan den ligga o mata exakt position var 10 sek utan att de skulle kosta något. Även skicka med riktningen. Och angående pli på hunden så är de inte så lätt med alla raser. Fast han bättrar sig men skulle en katt börja springa så skulle han följa efter tills katten är försvunnen.
Philipn

Inlägg av Philipn »

Radioamatörer anväder ett system som heter APRS. En GPS mottagare kopplad till en radio som sänder ut koordinater med jämna mellanrum. Läs mer här http://www.aprs.se/ och http://www.aprs.org. Det går tom. att kolla kordinaterna via WAP om man inte har en dator till hands.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

farbror larry:
Skulle man kunna få se lite kod på "hundhittaren"? :)
Dvs: http://www.bilpark.nu/cgi-bin/pos.pl?59.3786,15.8515
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Med risk att bli utesluten från forumet för extrem fulkod på fyllan kommer den här:

Kod: Markera allt

#!/usr/bin/perl
$buffer= $ENV{"QUERY_STRING"}
 if $ENV{"REQUEST_METHOD"} eq "GET";
($lat,$lon,$scale) = split ",", $buffer;
$lat=~tr/0/[^0-9.]/;
$long=~tr/0/[^0-9.]/;

if(!$scale){$scale=5000;}
print "Content-type: image/gif\n\n";
`wget 'www.multimap.com/map/browse.cgi?lat=$lat&lon=$lon&scale=$scale&icon=x&map
size=small' -O tmp/fil.txt` ;
@infil=`cat tmp/fil.txt`;
foreach(@infil)
{
if(substr($_,0,10) eq "#circleDiv")
{
##circleDiv {position:absolute; left:276px; top:178px;
(@params)= split ":",$_;
($x)= split "px",$params[2];
($y)= split "px",$params[3];
}
if(m/"multimap" type="image" src="([^"]*)/)
{ `wget '$1' -O tmp/bild.gif`;
$x=$x-250;
$y=$y-145;
if($x>1){$x="+$x"}
if($y>1){$y="+$y"}
 `composite -compose atop -geometry $x$y ../shiba3.gif  tmp/bild.gif tmp/bild2.gif`;
  print `cat tmp/bild2.gif`;
 `rm tmp/bild2.gif`
}
}
Skall tillägga att jag inte är stolt över den ;)
Finns säkert massor med buggar som är odeklarerade. Av någon anledning så kom inga kommentarer med på koden denna gång heller... Eller som ni ser det finns faktiskt en kommentar med efter nogrannare koll.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

på denna sida har du info om modemet Tiny track som man använder mellan radiosändare och GPS modulen

http://www.dk7in.de/TinyTrak_e.html
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack farbrorlarry. :)

Tja, den koden såg inte så illa ut. Det är ju resultatet som är det viktigaste och det såg ut att fungera utmärkt. :)
Intressant idé för att placera "markören".
farbrorlarry
Kontakt:

Security issue

Inlägg av farbrorlarry »

Ja verkligen seriöst löst. Hittade en bugg nu när jag kollade lite snabbt.
$scale=~tr/0/[^0-9.]/;
Kasta in den vid de andra 2. Om du funderar förstår du varför.
Skriv svar