e-paper

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
matseng
Kontakt:

e-paper

Inlägg av matseng »

Jag köpte häromdagen en ny mobiltelefon plus ett prepaid sim-card för att ha till mina gäster här nere. För AED 299 = 600 kr fick jag en telefon och ett simkort. Simkortet kostar AED 160 att köpa löst och eftersom det normalt inte finns några typer av operatörslåsta telefoner eller likande "rabatter" här nere så kostade telefonen bara 280 kr. Det är rätt billigt.

Det är en Motofone som är den mest back to basic-telefonen som man kan tänka sig. Ingen kamera, ingen färgdisplay, ingen mp3-spelare. Allt den har är ringa och ta emot samtal och möjlighet till att skicka/läsa sms. Fast sms är den inget bra på med tanke på att displayen bara har 2 rader @ 6 tecken :-)

Det coola med telefonen är att är tunn som stryk, typ 9 mm, väger bara 68 gram och har en riktigt lång taltid plus två inbyggda antenner. Självklart kör den linux oxo :-)

Men det allra coolaste är att displayen är en e-paper display. Den drar ingen ström alls förutom när texten ska ändras. Och eftersom den är av reflektiv typ så syns texten perfekt även i starkaste solljus.

På bilden nedan visas hur texten på den är kvar även fast jag tagit ur batteriet. Det här är den första e-papper -prylen som jag ha haft. Det ska bli spännande att se hur det konceptet kommer att utvecklas i framtiden.

Bild
Senast redigerad av matseng 7 januari 2007, 18:01:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Wow, vad häftig!!! :o
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket spännande!!

Så de displayer vi nu kallar platta kommer troligen att anses som stora och klumpiga i framtiden.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kul att se, verkar vara väldigt billigt att handla där nere

någon som vet om dom går att köpa i sverige?

vad tycker du om mobilen i övrigt?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Nja det egentligen inte så billigt för normala telefoner. Ungefär 25-30% lägra pris än i sverige, men det är mest för att vi inte har moms här nere.

Att den här var så billig är just för att det är en billighetsmodell framtagen i Indien av indier för den indiska (och likande) marknader. En telefon som gemene man på den fattiga landsbygden ska ha råd med. Språken i telefonen är Engelska, Urdu och Hindi. Och den har inga textmenyer utan det är enkla ikoner längst ner och när man bläddrar mellan dom så talar en röst på valt språk om vad det är - detta för att den ska vara analfabetvänlig.

Förmodligen så kommer det säkert att säljas på fler markander än just fattiglandsmarkanden, det är nog bara en tidsfråga. Den skulle nog passa även till "old people" typ. Det är stora siffror i displayen, den känns väldigt gedigen och tålig (gjord för att kunna hanteras av skitiga bönder på landsbygden) och har hög volym. Och inga onödiga finesser. Perfekt för ungar <8 år och gamlingar 65+ och som reservtelefon i båten/bilen/sommarstugan.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Häftigt! Bra initiativ så att utvecklingsländerna slipper slösa pengar & tid på fasta nät för att kommunicera.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

vilken underbar telefon.. och slippa allt tjafs med massa funktioner som aldrig används.. och till det priset så kan det ju vara värt att köpa en bunt, ifall/när en går sönder så är det bara att ta nästa..

dom borde väl funka här i sverige eller?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det ska den absolut göra.... Det är en vanlig dualband GSM.
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

wow vill ha en sådan nu... hehe :D
vi kanske skulle ordna ett samköp kanske :humm:
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

jag är på 2st om inte frakten blir allt för överjävligt dyr.. mats kke vill ställa upp och köpa in en bunt..

underbart med lång batteristandby då jag aldrig orkar ladda mobilen så den är typ alltid tom när jag behöver den som mest..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

är på på en om det finns möjlighet
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag ske kolla med tillgänglighet och vad det kostar att skicka dom i ett vanligt vadderat kuvert. Eftersom värdet på dom är under tullgränsen så borde dom slinka igenom tull och momsfritt.

Den jag köpte kom i ett rör där mobil, brux och en pytteliten laddare låg, så tar jag bort röret och lägger prylarna i ett kuvert blir dte nog betydligt billigare porto.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Tuff telefon! Jag är intresserad av en om du tar dig tid att sälja några.

Jag googlade efter telefonen i svenska butiker, men dom verkar inte importeras hit.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Frakten ser ut att gå på ca 40 kr om man skickar den som brev med vikt under 250 gram. Nu hittar jag inte bruxen och kan väga den, men jag tror att det bör klara sig,

I morgon ska jag se efter om dom finns kvar att köpa på Carrefour, det är en oerhört ruljans på allting här så dom kan lika gärna ha tagit totalslut.

Klockan här är 00:30 så jag skulle kunna ta en promenad dit nu och kolla - dom har öppet i en halvtimma till, men det orkar jag inte. Har varit uppe sen 05:30 i morse då vi körde våra gäster som varit här under julhelget till flyget.
tobbe

Inlägg av tobbe »

jag vill då också anmäla intresse för en sån där lur, precis i min smak o int behöver man mer funktioner direkt.
Skriv svar