hjärtljudskrets

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Jim_the_one

hjärtljudskrets

Inlägg av Jim_the_one »

Som topic lyder.

Någon som har något bra förslag på en liten strömsnål krets som ger ett hjärtljud i viloläge. Tänkte driva den med några AA batterier.
Tänkte att man skulle starta den med en knapp och låta den "dunka" i typ en timme innan den stänger av sig. Den ska byggas in i spjälsängen för att lilla Wilma ska känna sig trygg och sova.

Som det är nu så får jag ha henne typ en timme på magen så att hon somnar ordentligt innan jag kan lägga henne i sängen utan att hon vaknar till.

Iof så funkar det att dra igång rammstein så somnar hon och sover vidare.. men då kan inte sambon sova :roll:
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Ahh Ramstein, så j***a underbart!!! :D

Kan du inte bygga något baserat på en ljudmodul, vari du har samplat dina egna hjärtslag??
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Jo självklart kan man göra så. men jag tycker att ett hjärtljud teoretiskt sett borde kunna gå att göra rent elektroniskt då det "bara" är dunk-dunk-------dunk-dunk---- osv..

Men jag kke har fel. :?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Annars kan du ta en enkel mp3 spelare där du har ett 1 timme lång ljudfil med hjärtslag, sen bara ett par små högtalare.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

kan det inte vara så att den lille även känner av kroppsvärme, lukter osv, och inte bara samplar ljud? ;)
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Jo självklart så går det att köra med mp3spelare oxå.. men då kommer ju inte det där roliga med att etsa och löda in i bilden :wink:

Jo visst känner hon av värme och lukt, men när dom ligger i magen så är det ju framförallt hjärtljudet dom hör.

får väl bygga in en värmemadrass också när man ändå är i farten :P
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

En lämplig trumma som bildar lämplig frekvens och "djup" i ljudet och en solenoid som trummar borde väl fixa det? T.ex. en 555 kan skapa rätt BPM på hjärtslagen.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

”Får väl bygga in en värmemadrass också när man ändå är i farten ”

Ja eller varför inte en uppblåsbar-babar där du bygger in ljudkretsen, elpatronen & lite perfym i . :lol:

Om inte jag minns fel så säljer Sodian såna ljudkretsar på tradera…
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

är inte kiss reglen annvändbar ibland?

keep it simple stupid :lol:

en mp3 spelare och spela in originalhjärtljudet ordentligt så är det löst, den kan ju annvändas till annat sedan

så kan du spilla mera krut på något annat :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Fagge: Det skulle se ut om socialen fick se den barnsängen. Eller om aftonbladet fick nys om det...
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Ett mera low-tech-tips: Lägg ditt örngott i hennes säng. Då luktar det dig.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

rammstein är underskattat för barn som är sura - fast ingen verkar fatta att det faktist fungerar och INTE är något skämt. Rätt BMP för att vara lugnande för småttingar kanske? Har haft två B18 i bilen, satt på ich will på volym precis över njutbart och båda somnar.....

rammstein är 2000-talets vaggvisa....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:D
Rammstein är mycket bra! :jimmy:

Hjärtljud är väldigt lågfrekventa. Var länge sedan jag spelade in det, men jag skulle gissa på att det ligger mellan 65-80Hz ungefär.

Så här skulle jag ha gjort:
* 2st analoga oscillatorer som ger triangelvågform. (Egentligen är blandning mellan triangel och sinus bäst.) Att jag skulle byggt två oscillatorer beror på att de två klaffljuden inte låter riktigt likadant.
* En PIC/AVR som ger en lagom lugn puls till två olika utgångar.
* Utgångarna kopplas till varsin transistor eller liknande som helt enkelt sätter igång varsin ljudoscillator.
* Oscillatorernas utgångar mixas ihop med en op-förstärkare.
* Sedan vidare till en förstärkare som orkar driva ett baselement på låg och trevlig volym.

Då får du ett "varmt" och trevligt analogt hjärtljud.

edit: Läste första inlägget igen:
"liten strömsnål krets" .... "Tänkte driva den med några AA batterier."

Mjna... det blir nog kanske svårt med mitt förslag. Så låga frekvenser har en förmåga att dra lite mer ström.
Senast redigerad av JimmyAndersson 6 januari 2007, 00:18:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Kul tråd :D

Mina två barn var helt olika.
Den förste, en pojke, ville bli körd i vagn och helst sova utomhus på dagarna. Då sov han gott. Jag som provade min första pappaledighet passade då på att spela Hexen och HexenII tills jag tröttnade (Doomklon 1995)

Min yngsta, en tös som nu är 9 år ville bli lämnad i fred på sitt rum med nerdragna rullgardiner och ingen föräldranärvaro. Innan vi kom på detta ... :? Vi gick runt med henne och bar hit och dit när hon var ledsen tills vi förstod att " in med henne i hennes sovrum, släck ljuset, dra ner rullgardinen , gå ut och låt henne vara ifred :) Hon sov sina timmar så.

Detta med hjärtljud kanske inte är så dumt.

Mitt sista tips som låter tokigt men som brukar fungera ... sätt på dammsugaren ..... 8)
Senast redigerad av Radioman 6 januari 2007, 00:20:54, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Rammstein - Dammsugare, jag börjar se ett mönster här :lol:
Skriv svar