DC-Låda för pedalbräde.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

DC-Låda för pedalbräde.

Inlägg av Stuggi »

Tänkte bygga en dc-låda för ett pedalbräde, och har lite funderingar.

Det jag skulle måsta få ut är +18V, +12V och +9V. Så jag hade tänkt använda mig av några voltreg. typ LT1086

Nu har jag ett par frågor.

1: Hur mycket drar ett par pedaler? Grejen skall kunna driva minst 10 pedaler, varav 2 har rör.
2: Hurpass bra "kvalitet" bör det vara på matningsströmmen?
3: Hur exakt måste strömmen ifråga vara? Är LT1086 exakt tillräckligt?
4: Är LT1086 lämpad för ändamålet eller borde jag ta nåt annat? Helst ur LT's sortiment, men det är inget krav.

Grejen kan mycket väl tänkas att produceras i ytterst liten skala, ritningarna kommer dock att förbli opensource.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Bumpar lite men iaf:

Här är en lite mera konkret demonstration av min ide...

Bild

Jag vet att om jag likriktar 18VAC så kommer jag inte att få ut 18V. Nån som har nån ide om hur man på bästa sätt löser detta då det kanske skulle vara en bra ide att ha 18VDC att utgå ifrån.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Nu vet jag inte vad som är speciellt med just dom stabbarna du har tänkt

Men det enklaste tycker jag är att köra med en 24V trafo och en 18V stabb för att få 18V

L7818 ordnr: 73-092-22 på elfa.

sen 12 och 9V stabbarna heter L7812 och L7809.

//Jim
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nå, iden var att sampla från LT, men det är antagligen enklare att köpa från Elfa.

Ananrs tittade jag lite på en 56-133-10 från elfa (ringkärna, 2x12, 36VA). Kanske man skulle köra med 2x18 och 60VA och bygga två separata kretsar...

Men borde jag kanske istället titta på en buckkonverter, eftersom voltreg. producerar ganska mycket värme, vilket äter ganska mycket energi. Men eftersom den är nätansluten har det väl ingen betydelse?
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Nå, har hittat lite info om strömkällor till pedaler. Här är en intressant artikel. http://www.geofex.com/Article_Folders/Spyder/spyder.htm

Det verkar som om man skall försöka isolera alla outputs med transformatorer. Men de tycks inte behöva mycket ström, 12V 0,06A står det i artikeln... Skall revidera min design lite.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Allting är ju relativt..

ska du ha den på 24/7 så kanske man ska ta och kolla lite på vad den drar och vad man skulle kunna bygga ist..

Men jag gissar på att du inte kommer att ha den på så ofta.

kan skaffa någon fin 24V trafo till dig och någon billig kylfläns, tyvärr så hittar jag inte 18V stabben hos svebry så den kan jag inte få tag på enkelt.. men 12v och 9v har dom..

vet att dom har en drös med billiga 24Vtrafos och kylflänsar iaf. iof är väl frakten inte gratis till dig.. så det kke inte är värt det.. men men..

Behöver dom inte mer ström så funkar det fint med tex 78L09 det är en sån där liten to92 kapsel och den behöver inte mycket till kylning..
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

hmmm....

Jag tror att jag kör konsekvent med ett drös av elfas kretskorts trafona. 3,50 st om man köper 10 på en gång. Kanske 12V räcker för att regulera till 12VDC och 9VDC. Tror jag gör 18VDC till ett specialalternativ.

Jag hade tänkt använda TS78M09CZ och TS78M12CZ. De verkar vara relativt bra.

EDIT: Räknade lite på det, och jag kom fram till att det blir blilligare med 5 dubbellindade.
Skriv svar