Såg ett tidigare inlägg där det va prat om en DIY AC/DC Tig svets verkar vara lite dött i den tråden?!
Frågan lyder alltså att jag har nu en trefas DC strömkälla, där man har möilighet att ställa in strömstyrkan via en extern fjärrkontroll som man kopplar i en kontakt på frontpanelen på svetsen.
Det sitter alltså en helt vanligt vridmotstånd i fjärren. Mina planer va då att man skulle kunna styra saker som slope up och down via denna fjärrport samt ha styrning av svets strömmen med "gaspedal" via denna.
Så tanke är alltså att göra en extern låda, som man kopplar svetsstömmen till som har tex. IGBT trissor eller GTO tyristorer som gör om DC strömmen till "avancerad" ac fyrkantsvåg därr man kan ställa in balanssen mellan den negativa och positiva cylen samt frekvens på "ac strömmen" samt att just slope up och down, gasefter strömning kommer att hanteras av samma "box".
Boxen kommer då att bli ihop kopplad via "fjärrporten" på svetsen och ha full tillgång till styrning av strömmen. frågan är då hur man enklast kan fixa detta möiligtvis med någon microcontroller eller flera externa kretsar som sköter timer functionerna samt reglerar strömmen. IGBT tirssorna eller GTO tyristorerna har "bara" i uppgift att "hacka" DC strömmen till lagom AC fyrkantsvåg hur kan man enklast fixa styrning av dessa!? microcontroller har jag bara jäkligt lite koll på men antar att det skulle va lättast att fixa en större controller som styr allt?! Det blev värkligen rörigt men hoppas att ni orkar läsa.
300A DC svetsström till avanserad fyrkantsvåg?!
Det första om slope up/down har jag gjort till min ESAB 250 A.
Ett relä samt en konding som laddas upp o ur kopplat till styringången funkar perfekt.
Nästa bekymmer är att man bara har skraptändning vid TIGning.
Här skulle en HF tändning önskats då det sliter mycket på stiftet.
Vågar själv inte att experimentera med högspänning mot min svets av rädsla för att blåsa den.
HF,n måste ju induceras in och samtidigt förhindras med "L o C" att komma till likriktarna
Att göra AC för svetsning av aluminium har jag inte provat då det sägs att man måste ha HFen igång hela tiden.
Detta för att bågen inte skall slockna i nollgenomgången.
Men detta kanske inte stämmer
Här finns lite om ämnet
http://members.thegeekgroup.org/~js530/tig.html
Ett relä samt en konding som laddas upp o ur kopplat till styringången funkar perfekt.
Nästa bekymmer är att man bara har skraptändning vid TIGning.
Här skulle en HF tändning önskats då det sliter mycket på stiftet.
Vågar själv inte att experimentera med högspänning mot min svets av rädsla för att blåsa den.
HF,n måste ju induceras in och samtidigt förhindras med "L o C" att komma till likriktarna
Att göra AC för svetsning av aluminium har jag inte provat då det sägs att man måste ha HFen igång hela tiden.
Detta för att bågen inte skall slockna i nollgenomgången.
Men detta kanske inte stämmer
Här finns lite om ämnet
http://members.thegeekgroup.org/~js530/tig.html
Alltså du får väl inte steglöst up och nerdragning av strömmen genoma att koppla ett relä till fjärr ingången, meningen med de hela är väl att när du tryker på knappen på svetspistolen så börjar svetsströmmen stiga med förinstäld tid, som man rattar in med en pot (tex 1-10s) mot maxsvetsström som också ställer in med pot. Efter att ha släpt knappen på pistolen så går man in i slopedown läge, där svetsströmmen börjar sänka med förinstäld tid (tex 1-10s) tills det har kommit ner till noll. Detta för att förhindra att det inte bildas en sk. krater attså ett håll i svetsfogen när man slutar svetsningen. dok skulle det fungera med en transistor med rätt styrning, då har man steglös kontroll över svetsströmmen.
Ac svetsning med dom äldre tigsvetsarna använde man vanligt sinusvåg på och därför slocknar bågen som du sa om man inte använder continuerlig HF som håller igång bågen. På dom nya maskinerna använder man fyrkantsvåg där polariteten byts nästan rakt från positiv till negativ (med liten dead time så att inte både den positiva och negativa sidan av IGBT trissorna leder samtidig och blir kortslutna.
Med detta blir det inte någon nollövergång samt att man får mer ström ned i fogen eftersom det är fyrkantsvåg. Det går också att ställa in balansen mellan hur långt den positiva och negativa sidan av fyrkantvågen inverkar, detta medför att man kan påverka hur mycket värme leds till fogen (+) samt hur mycket rengörande på oxsid (-) man vill ha.
Med ställning av frekvens på fyrkantvågen (1-300hz) kan man påverka bredden på svetsbågen.
Mitt intresse är alltså att göra en "AC inverter" som gör om min DC svetsstöm till avancerad fyrkantsvåg där man kan ställa in alla de saker som jag nämde tidigare. jag har en thyristor baserad strömkälla (kemppi tylarc 300 TIG). så IGBT trissorna eller thyristorerna i "AC inverter" lådan behöver inte ta kontroll över svetsstömmen utan det gör kemppin.
Ac svetsning med dom äldre tigsvetsarna använde man vanligt sinusvåg på och därför slocknar bågen som du sa om man inte använder continuerlig HF som håller igång bågen. På dom nya maskinerna använder man fyrkantsvåg där polariteten byts nästan rakt från positiv till negativ (med liten dead time så att inte både den positiva och negativa sidan av IGBT trissorna leder samtidig och blir kortslutna.
Med detta blir det inte någon nollövergång samt att man får mer ström ned i fogen eftersom det är fyrkantsvåg. Det går också att ställa in balansen mellan hur långt den positiva och negativa sidan av fyrkantvågen inverkar, detta medför att man kan påverka hur mycket värme leds till fogen (+) samt hur mycket rengörande på oxsid (-) man vill ha.
Med ställning av frekvens på fyrkantvågen (1-300hz) kan man påverka bredden på svetsbågen.
Mitt intresse är alltså att göra en "AC inverter" som gör om min DC svetsstöm till avancerad fyrkantsvåg där man kan ställa in alla de saker som jag nämde tidigare. jag har en thyristor baserad strömkälla (kemppi tylarc 300 TIG). så IGBT trissorna eller thyristorerna i "AC inverter" lådan behöver inte ta kontroll över svetsstömmen utan det gör kemppin.
Efter som min styringång var 0 till 10 v för inställning av svetsströmmen så vill jag minnas att det blev ett relä som växlade mellan två pottar.
En för uppladdning och en för urladdning av kondingen.
Knapp intryckt relä 1 =uppladdning till 10v
Knapp släppt relä 0 = urladdning till 0v
Detta var -89 som jag gjorde detta funkar dock fortfarande.
Fattar jag rätt att din svets redan kan byta polaritet på utgångarna med hjälp av en "knapptryckning" ?
En för uppladdning och en för urladdning av kondingen.
Knapp intryckt relä 1 =uppladdning till 10v
Knapp släppt relä 0 = urladdning till 0v
Detta var -89 som jag gjorde detta funkar dock fortfarande.
Fattar jag rätt att din svets redan kan byta polaritet på utgångarna med hjälp av en "knapptryckning" ?
MIX: jag har också haft planer på att bygga en AC inverter till en 250A DC svets
lättast är nog att använda parallellkopplade MOSFET:s anslutna i H-brygga
för att göra styrningen flexibel skulle jag använt en standard microcontroller t.ex AVR med D/A utgång för att styra utströmen från DC strömkällan
digitala utgångar för styrning av H-bryggan
digitala ingångar för knappar, t.ex inställing av frekvens, polaritetstidsförhållande osv
A/D ingångar för potentiometrar, t.ex max/min ström, tid för gasefterströmning osv.
lättast är nog att använda parallellkopplade MOSFET:s anslutna i H-brygga
för att göra styrningen flexibel skulle jag använt en standard microcontroller t.ex AVR med D/A utgång för att styra utströmen från DC strömkällan
digitala utgångar för styrning av H-bryggan
digitala ingångar för knappar, t.ex inställing av frekvens, polaritetstidsförhållande osv
A/D ingångar för potentiometrar, t.ex max/min ström, tid för gasefterströmning osv.
Re: 300A DC svetsström till avanserad fyrkantsvåg?!
Än en gång ber jag om ursäkt för att jag lyfter en gammal tråd, men som många andra trådar så saknar den något slut.
Mix, fick du ordning på ditt projekt?
Mix, fick du ordning på ditt projekt?