GSM-moduler

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mattias@HTU

GSM-moduler

Inlägg av Mattias@HTU »

Hej,
Är det någon som känner till nåt företag som säljer billiga GSM-moduler av typen Nokia 30 eller likande? Har har varit i kontakt med Datarespons.com och där kostar en modul ~1800...
/Mattias
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

skulle tro att det billigaste sättet är att ta en gammal telefon. Vill du ha nyagreger så går det ju att köpa en lur som varit på marknaden ett tag.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

1800 är rätt billigt ändå med tanke på att det ju är en "osponsrad telefon" som säljs i mycket små kvantiterer i jämförelse med vanliga telefoner.

En vanlig gammal 3310'a måste ju ha sålts i miljontals exemplar, och den kostar fortfarande typ 600 kr. En gsm-modul kan inte säljas i många tusentals exemplar skulle jag kunna tänka mig.

Fast hittar du nåt billigt och bra är jag intresserad av att höra. Jag hade ett projekt för något år sedan där jag behövde 10 st moduler, men det slutade med att jag använde vanliga telefoner. På köpet då fick jag ju då "batteribackup i lösningen , men å andra sidan fick jag pilla in en fet för att se till att slå på telefonen efter långvarigt strömavbrott. Det slipper man med en modul.
Skriv svar