Jaha, har du en Janfire brännare? Flex, Flex-A eller NH?
Det är en kapacitiv givare, på ELFA finns det denna som förvisso inte har samma färg men ändå samma funktion.
Edit: Just det.... att jag känner igen den är såklart för att jag har en NH-brännare och det är jag som har utvecklar hela styrningen till den för Janfire (bara så de inte blir sura: i enlighet med deras specifikationer och behov).
Senast redigerad av Icecap 8 december 2006, 21:53:23, redigerad totalt 1 gång.
I min värld inom kemisk industri så är detta alltså en gränslägesgivare. Vi har ett antal tusen sådana på Borealis fabriker i Stenungsund, där jag jobbar. De flesta vi har är av fabrikatet Elektor och är orange. Sedan finns ju märkena Hartman & Braun, Eckart osv.
Den känner av magnetisk metall och går hög på en av de tre anslutningarna. Matas normalt med 24 volt från DCS eller PLC (Kärt barn många namn)
I hornpelles värld eldarman nog järnpellets och kan ha induktiva givare , här uppe i denna världen är det bättre med kapacitiv så det fungerar med träpellets
Glömde en sak: den kapacitiva givaren ger enbart signal om det finns pellets fram för den eller inte, externmotorn styrs sedan av en µC som tar hand om av/på + efterlöp.
Marta skrev:I hornpelles värld eldarman nog järnpellets och kan ha induktiva givare , här uppe i denna världen är det bättre med kapacitiv så det fungerar med träpellets
Så sant, så
Har aldrig sett sådana små kapacitiva givare förut. Det brukar vara av typen "en pinne som sticker ut en bit" på mitt jobb.
Sedan finn det ju en annan variant med en stav eller gaffel som vibrerar. När det är material runt om så upphör vibrationen. De fungerar bra men är väl dyrare förstås.
Marta skrev:I hornpelles värld eldarman nog järnpellets och kan ha induktiva givare , här uppe i denna världen är det bättre med kapacitiv så det fungerar med träpellets
Originally posted by Icecap:
Just det.... att jag känner igen den är såklart för att jag har en NH-brännare och det är jag som har utvecklar hela styrningen till den för Janfire (bara så de inte blir sura: i enlighet med deras specifikationer och behov).
Icecap, tror du det är möljligt att elda med flis istället för pellets i janfire flex-a ?
Flis är så pass mer volumiöst material som kräver en annan matning, större brännkopp osv.
Är det t.ex. kutterspån från ett gammalt hus kan man kompensera för en del vid att blanda det upp i pelletsen och därmed låta det bidra en siste gång till husvärmen, denna kompensering är lättast att utföra på en NH-brännare.
För att elda flis behövs en stoker om vi nu avser det som full uppvärmningskälla.
Edit: jag kan i övrigt rekommendera Pellets.info om du behöver ett pelletsforum.
Jag behöver byta en sensor, den reargerar när ett metall föremål är i närheten, induktiv ?.
Vilket fabrikat ska jag välja om jag vill ha högsta kvalite ?