Beräkningsprogram (offtopic)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
farbrorlarry
Kontakt:

Beräkningsprogram (offtopic)

Inlägg av farbrorlarry »

Tjena.

Är ute och letar efter ett program för att beräkna nedböjning på en aluminiumbalk, finns det någon som sett ett sådant program som är opensource och lätt att förstå. Har försökt att förstå mig på hur jag skall räkna ut de själv men kommer inte överens med formelsamlingen :)
Vill inte köpa på mig för grova saker i onödan...

// Johan
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Om jag var du skulle jag tala med en hållfasthetsberäknare, deras kontor finns i de flesta större städer. Mindre grejer brukar man få gratis.
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Jag har funderat på det med, fast jag vet inte vart jag skall vända mig. Väldigt osäker på om det finns något här i byn. Alternativt så bygger jag och hoppas på att sunt förnuft räcker :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Kan du lägga ut uppgifterna här?
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Beskriv problemet kortfattat här så hjälper vi till istället. Jag har skrivit ett program som gör precis det du vill en gång i tiden, tyvärr har jag inte tillgång till det längre...
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Tänkte göra mig en trapp o vangstycken i alu tänkte jag. Hade tänkt mig 2st rektangulära rör på typ 150x50 3-4mm gods. Belastningen kommer att komma uppe på själva balkens högkant. Höjden blir 2.40m längden ~2.60m. Antar att de blir strax under 4m styck vangstyckena. Exakta mått är inte bestämt än men man borde kunna få ut ett hyffsat resultat över hur mycket det kommer svikta och när det brister. Alternativt ser man om det blir på tok för klent och får förändra konstruktionen.

Vad tror ni om det?
Skriv svar