Nybörjar hjälå önskas med en lite speciell digitalklocka
Nybörjar hjälå önskas med en lite speciell digitalklocka
hej, jag tänkte bygga en digital klocka med ett par speciella funktioner.
tänkte använda en PIC + ngn kristall, vet inte vilken eftersom jag aldrig använt en förut
den ska drivas av batterier, och kanske även ha en liten solcell för det är väldigt viktigt att batteriet, typ aldrig tar slut. jag vet inte vilken slags display jag ska, lcd drar kankse mindre ström men är dyrare att köpa, ska försöka hålla priset nere så mycket som möjligt. sen tänkte jag ha en funktion som gör så att displayen slutar uppdateras men klockan ska fortsätta gå. detta görs med hjälp av en knapp eller liknande. det kanske är ngt jag glömt men jag skulle vara väldigt tacksam om man skulle kunna få lite hjälp med det här, mestadels vilka delar som skulle vara att föredra.
hejsvejs
tänkte använda en PIC + ngn kristall, vet inte vilken eftersom jag aldrig använt en förut
den ska drivas av batterier, och kanske även ha en liten solcell för det är väldigt viktigt att batteriet, typ aldrig tar slut. jag vet inte vilken slags display jag ska, lcd drar kankse mindre ström men är dyrare att köpa, ska försöka hålla priset nere så mycket som möjligt. sen tänkte jag ha en funktion som gör så att displayen slutar uppdateras men klockan ska fortsätta gå. detta görs med hjälp av en knapp eller liknande. det kanske är ngt jag glömt men jag skulle vara väldigt tacksam om man skulle kunna få lite hjälp med det här, mestadels vilka delar som skulle vara att föredra.
hejsvejs
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
ja det är meningen att den ska ligga i ett fönster, en sådan solcell som sitter i en miniräknare vore perfekt storlek. angående lcd displayen så var den visserligen billig, men jag hade tänkt mig en mer lättläst, med lite större siffror. 1 rad räcker och det ska finnas plats för en klocka i 00:00 formatet. går det att spara ngnslags logg i en pic? och hur mycket får det plats isåfall?
tack för svaret
tack för svaret

- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Visst går det. Vad för typ av logg hade du tänkt dig?alf skrev:ja det är meningen att den ska ligga i ett fönster, en sådan solcell som sitter i en miniräknare vore perfekt storlek. angående lcd displayen så var den visserligen billig, men jag hade tänkt mig en mer lättläst, med lite större siffror. 1 rad räcker och det ska finnas plats för en klocka i 00:00 formatet. går det att spara ngnslags logg i en pic? och hur mycket får det plats isåfall?
tack för svaret
Om du bara skall ha en av den solcellstypen som används i miniräknare så får du nog tänka om lite eller använda fler eller lite större då en sådan med stor sannolikhet inte klarar av att driva en hel PIC och allt det andra. Sedan ger inte dessa enskilt tillräckligt hög spänning ifrån sig heller skulle jag tro.
men om man använder ett uppladdningsbart batteri, så att det iallafall tar lite längre tid för batteriet att ta slut, funkar det? är inte miniräknare uppbyggda på ungefär samma sätt? loggen är väldigt enkel, spara bara de senaste tiderna då man stoppat tiden och när den satts igång igen. det är också viktigt att det är lätt att läsa displayen. och micael, drar inte sådana där LED displayer mer ström? ska försöka få den att gå så länge som möjligt. hur lång tid kan det vara möjligt att få den att fungera? finns kanske ngnslags powersave funktion på picen? sen hade jag tänkt en liten utgång man kan läsa loggen ifrån enkelt.
Nej, miniräknare med batteri och solcell fungerar inte riktigt på det viset utan där är det antingen solcellen som ger ström när batteriet är slut eller när batteriet är färskt så ger både solcellen och batteriet ström till det hela. Men batteriet är dock inte uppladdningsbart och det finns tom en diod som förhindrar det.
En enda sådan liten solcell klarar med stor sannolikhet inte av att ladda upp ett batteri fullt, om ens något pga av läckströmmar, även om det har en mycket liten kapacitet då dessa små solceller helt enkelt ger för lite ström ifrån sig. Sedan är ändå spänningen för låg för att kunna driva en PIC.
Och ja en LED-display är bara att glömma om du skall driva det hela med en liten solcell från en miniräknare.
En enda sådan liten solcell klarar med stor sannolikhet inte av att ladda upp ett batteri fullt, om ens något pga av läckströmmar, även om det har en mycket liten kapacitet då dessa små solceller helt enkelt ger för lite ström ifrån sig. Sedan är ändå spänningen för låg för att kunna driva en PIC.
Och ja en LED-display är bara att glömma om du skall driva det hela med en liten solcell från en miniräknare.
Skrota det behöver du kanske inte göra bara så länge du har tillräckligt många eller tillräckligt stor solcell och jag tror inte den behöver vara så värst stor för att orka med att driva det hela.
Vet inte vad en PIC drar men i idle drar dom generellt ialf väldigt lite så att sådana batterier nog kanske skulle kunna räcka några få år eller så om den bara hade varit i idle. Men det kommer den ju dock inte vara så en ren gissning skulle kanske kunna vara något år eller så om det dras några få mA från säg en gång om dagen eller så. Men du hade behövt minst 4 batterier då en PIC vill ha 5V för att fungera optimalt vid drift (finns kanske dom som klarar ner till 3.3V?) eller någon högeffektiv step-up omvandlare som kan skapa den spänningen från dessa 2 batterier. Men då kommer den att dra mer ström under den tiden vilket förkortar tiden som dom håller dessutom måste du reglera 4 batteriers spänning till 5V för jag tror inte att en PIC klarar 6V.
Vet inte vad en PIC drar men i idle drar dom generellt ialf väldigt lite så att sådana batterier nog kanske skulle kunna räcka några få år eller så om den bara hade varit i idle. Men det kommer den ju dock inte vara så en ren gissning skulle kanske kunna vara något år eller så om det dras några få mA från säg en gång om dagen eller så. Men du hade behövt minst 4 batterier då en PIC vill ha 5V för att fungera optimalt vid drift (finns kanske dom som klarar ner till 3.3V?) eller någon högeffektiv step-up omvandlare som kan skapa den spänningen från dessa 2 batterier. Men då kommer den att dra mer ström under den tiden vilket förkortar tiden som dom håller dessutom måste du reglera 4 batteriers spänning till 5V för jag tror inte att en PIC klarar 6V.
628A (jag antar att du inte menar 628) passar inte speciellt bra.
Den drar alldeles för mycket ström jämfört med modernare processorer.
Först och främst ska du ta med med "NanoWatt" teknik.
Sen ska det vara en så liten som möjligt (med tillräckligt med pinnar).
Deet är möjligt att 16F88 skulle passa, jag vet att den har använts där
lång drifttid har varit ett önskemål.
När det gäller LCD'n, ska den vara "på" hela tiden ?
Eller bara när man behöver veta tiden ? Man kan fixa så att PIC'en
kontrollerar matningsspänningen till LCD'n. om man vill.
Bakgrundsbelyst LCD kan du glömma helt i alla fall.
Frågan är, *hur* viktigt är deet att drifttiden maximeras så mycket det går ?
Sen kan man köra en extern low-power RTC krets för att minska den totala
strömförbrukningen.
Den drar alldeles för mycket ström jämfört med modernare processorer.
Först och främst ska du ta med med "NanoWatt" teknik.
Sen ska det vara en så liten som möjligt (med tillräckligt med pinnar).
Deet är möjligt att 16F88 skulle passa, jag vet att den har använts där
lång drifttid har varit ett önskemål.
När det gäller LCD'n, ska den vara "på" hela tiden ?
Eller bara när man behöver veta tiden ? Man kan fixa så att PIC'en
kontrollerar matningsspänningen till LCD'n. om man vill.
Bakgrundsbelyst LCD kan du glömma helt i alla fall.
Frågan är, *hur* viktigt är deet att drifttiden maximeras så mycket det går ?
Sen kan man köra en extern low-power RTC krets för att minska den totala
strömförbrukningen.
tack slodjan, ja, jag hade tänkt att den ska räcka i 1 år minst om det är möjligt.
skärmen ska vara på hela tiden, sen ska den pipa lite när batteriet nästan är slut med hjälp av en vanlig pappershögtalare. men det är väldigt viktigt att batteriet aldrig tar slut utan att användaren vet det. klockan ska gå men skärmen ska man kunna pausa med en knapp.
skärmen ska vara på hela tiden, sen ska den pipa lite när batteriet nästan är slut med hjälp av en vanlig pappershögtalare. men det är väldigt viktigt att batteriet aldrig tar slut utan att användaren vet det. klockan ska gå men skärmen ska man kunna pausa med en knapp.