Tips på att bygga fjärrstyrd kameravagn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anders Blomqvist

Tips på att bygga fjärrstyrd kameravagn

Inlägg av Anders Blomqvist »

Hej

Jag är helt ny på detta forumet och har ringa kunskaper om elektronik.

Jag jobbar med videoproduktion och tänker nu försöka bygga en egen kameraräls med dollyvagn(kamera på hjul alltså). Anledningen är att hitta ett flexibelt och billigt system som jag kan använda i olika miljöer. Att köpa en kameraräls med dolly är dyrt och det är inte billigt att hyra heller.

Rälsen och exakt hur vagnen kommer att se ut tror jag inte att jag kommer gå in på. Men elmotorn, drivlinan och styrningen däremot.
Jag har lite olika kameror. Den största väger c:a 8 kg och den minsta c:a 2,5 kg. Vad vagnen kommer att väga vet jag inte exakt. Det beror på vad elmotorn med tillbehör väger. Vagnen kommer jag troligtvis bygga som ett stålrörschassi med två axlar varav en är drivande och gummihjul. I nuläget tror jag på drivning med kedja. Låt säga att bara vagnen med motor kommer att väga 8 kg. Och ett batteri - som arbetshypotes slänger jag ur mig att jag vill använda ett bilbatteri 12v 60 ah(c:a 20kg)

Totalvikt 26 - 30 kg

Men mitt huvudspörsmål är.

Vad har ni för förslag på typ av elmotor som ska klara av att driva en kameravagn med denna vikten (30kg)?
Som arbetshypotes tänker jag mig utväxlingen 1:1 från motorns drivtapp till drivhjulen och ett 12v batteri. Kameravagnen kommer inte att gå i någon större lutning på rälsen.

Vad finns det för system/utrustning för att trådlöst fjärrstyra motorn?
Helst vill jag ha ett enkelt reglage som styrt motorns hastiget steglöst (bakåt och framåt). Här vill man ju gärna ha nått säkert system så att inte vagnen skenar ifall den tappar kontakt med sändaren. Rälsen kommer inte att bli längre än 20 meter så en gräns på 40 - 50 meter kanske är att föredra.

Jag har fler frågor men jag börjar med dessa.

Hoppas på tips!
Anders
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

12V bilbatteri och en motor för 12V till den:

Får jag föreslå en batteridriven borrmaskin?

Jag byggde om en där batteriet dött så att den gick på bilbatteri. Funkar mycket bra, den blev starkare och lättare att hålla i. Drog ca 1000 skruv i en trä fasad på en helg.

Bild

Billig och lätt att ansluta till hjulen eller vad annars man vill. Kanske fäster man ett lite hjul i borrmaskinen och trycker mot dollyns hjul?

Billig radiostyrning kan användas för att dra och trycka på den redan befintliga varvtalsregleringen.

Vill man göra det mer "fint" kan man köpa en "fin" radiostyrning med egen motor styrning.

Vill man göra det lättare så håller man bilbatteriet vid sidan av rälsen tillsammans med borrmaskinens varvtals-avtryckare (den är en lös del) och en lång sladd till motorn på dollyn.

Alla delar i är lätta att pilla loss och fixa med.

Välkommen till forumet föresten...
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Borde väl gå att lösa med en H-brygga, lite digitala potentiometrar och en radiokontroller. Kan dock inte lova det, eftersom jag inte jobbat mycket med motorstyrning.

BTW, +10 för väldefinierat problem! :D
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Som motor föreslår jag en 12V vindrutetorkarmotor. En sådan motor ifrån en skrotad bil innehåller ofta en snäckväxel, som borde göra den enkel att infästa på något av dina hjul. Styrka har den, och varvtalet borde vara lagom för inte allt för snabba åkningar. För att trådlöst fjärrstyra dollyn, skulle du kunna bygga en styrning baserad på art.nr:88900 och 88901 hos Kjell&co
http://www.kjell.com/
Plus två mikrokontrollrar och en H-brygga. Alternatict köpa färdigt.
För att försöka gardera sig mot skenande dolly vid signalbortfall, kan man ha någon form av digitalt fjärrstyrningssystem som sänder hastigheten minst 10ggr/s. Så, om det har gått >100ms och ingen ny hastighet mottagits så stannar motorn/dollyn.
whynot

Inlägg av whynot »

Försök att ta en motor från en mindre elrullstol tror dom tar betydligt mindre ström än en vindrutetorkarmotor.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Jo, det kan ju vara en idé.
Vi använde en permobil i ett robotikprojekt i skolan för några år sedan. Den hade CAN-bus rakt in på drivelektroniken. Får du tag på en sådan med drivelektronik, är du ju långt på väg. Se bara till att den är för 12V, våran permobil vill jag minnas gick på 24V.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Kul projekt :)

Gissar på att du vill ha någon sorts styrning/svägning/tilt av kameran också..

Permobil motorer tror jag blir bäst till drivningen på rälsen iaf, det finns en sorts hjälphjul med drivning som man hänger på en vanlig rullstol, en sådan vore nog ganska perfekt dom borde inte vara så dyra heller.

Vet inte vad dom heter men jag vet att det finns, jag har kört handikappsbuss 8) ..

//Jim
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Lite OT, men vet nån nåt bra ställe för att inhandla dessa rullstolsmotorer? de verkar ju vara ganska kraftfulla.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Väldigt kul projekt! Jag är själv väldigt intresserad av ljud/film-produktion. (Pysslar mest med ljud-biten.)
Hoppas du lägger upp lite bilder på arbetet med dollyvagnen.

Ni som byggt med borrmaskin/vindrutetorkar-motorer: Hur pass tysta är de när de får jobba?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Angående vindrutetorkarmotor, så tycker inte jag att den för nämnvärt med oväsen. Ett enkelt test är ju att öppna motorhuven på den bilmodell du tänker ta motorn ifrån och(utan att starta förbränningsmotorn givetvis) och kör torkaren. :)
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Stinrew skrev:Jo, det kan ju vara en idé.
Vi använde en permobil i ett robotikprojekt i skolan för några år sedan. Den hade CAN-bus rakt in på drivelektroniken. Får du tag på en sådan med drivelektronik, är du ju långt på väg. Se bara till att den är för 12V, våran permobil vill jag minnas gick på 24V.
Dom snurrar bra på 12 volt oxå. Beror bara på vilken kraft man behöver.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Den erfarenhet jag har av borrmaskinsmotorer är att utväxlingen är
lite för stor att driva direkt åtminstone om du har hjuldiameter runt
100mm. Men det klart efter 10m så har du nog fått upp en fart på
30km/h. Men accet är inget vidare. Är inte så smål med batterierna
heller. Tror då mera på vindrutetorkare fast dessa inte är riktigt bra
hellre.

Försök få tag på små motorer med utväxling på 400 - 1000ggr.
Räkna på det hela när du bestämt hjuldiameter. Eller bestäm
motor först välj hjuldiameter sedan.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tips på att bygga fjärrstyrd kameravagn

Inlägg av tecno »

Anders Blomqvist skrev:Hej

Jag är helt ny på detta forumet och har ringa kunskaper om elektronik.

Jag jobbar med videoproduktion och tänker nu försöka bygga en egen kameraräls med dollyvagn(kamera på hjul alltså). Anledningen är att hitta ett flexibelt och billigt system som jag kan använda i olika miljöer. Att köpa en kameraräls med dolly är dyrt och det är inte billigt att hyra heller.

Rälsen och exakt hur vagnen kommer att se ut tror jag inte att jag kommer gå in på. Men elmotorn, drivlinan och styrningen däremot.
Jag har lite olika kameror. Den största väger c:a 8 kg och den minsta c:a 2,5 kg. Vad vagnen kommer att väga vet jag inte exakt. Det beror på vad elmotorn med tillbehör väger. Vagnen kommer jag troligtvis bygga som ett stålrörschassi med två axlar varav en är drivande och gummihjul. I nuläget tror jag på drivning med kedja. Låt säga att bara vagnen med motor kommer att väga 8 kg. Och ett batteri - som arbetshypotes slänger jag ur mig att jag vill använda ett bilbatteri 12v 60 ah(c:a 20kg)

Totalvikt 26 - 30 kg

Men mitt huvudspörsmål är.

Vad har ni för förslag på typ av elmotor som ska klara av att driva en kameravagn med denna vikten (30kg)?
Som arbetshypotes tänker jag mig utväxlingen 1:1 från motorns drivtapp till drivhjulen och ett 12v batteri. Kameravagnen kommer inte att gå i någon större lutning på rälsen.

Vad finns det för system/utrustning för att trådlöst fjärrstyra motorn?
Helst vill jag ha ett enkelt reglage som styrt motorns hastiget steglöst (bakåt och framåt). Här vill man ju gärna ha nått säkert system så att inte vagnen skenar ifall den tappar kontakt med sändaren. Rälsen kommer inte att bli längre än 20 meter så en gräns på 40 - 50 meter kanske är att föredra.

Jag har fler frågor men jag börjar med dessa.

Hoppas på tips!
Anders
Det du söker heter CAMRAIL, en svensk konstruktion som bla jag va med och filade fram. Vet ej om det finns delar att få tag nuförtiden men fråga hos JOSON
Anders Blomqvist

Inlägg av Anders Blomqvist »

Hallå igen

Tack för alla idéer.

H-brygga Hur kontrolleras den? Gör man det med en switch som vänder polariteten eller? Är det det man ska använda de båda mikrokontrollrarna med? Var köpar man sådana?

Stinrew - För att försöka gardera sig mot skenande dolly vid signalbortfall, kan man ha någon form av digitalt fjärrstyrningssystem som sänder hastigheten minst 10ggr/s. Så, om det har gått >100ms och ingen ny hastighet mottagits så stannar motorn/dollyn.

Stinrew - Vad hittar man ett sånt system?

Att använda en elmotor från en permobil är kanske inte så fel.

Jag tänkte i alla fall försöka vara lite seriös och försöka beräkna hur mycket effekt jag behöver för att orka driva Dollyn. Jag vill ju ha ganska snabb acceleration. Så jag måste nog plocka fram fysikboken och klura lite på kraft effekt utväxling mm

Jo, en sak till. Vad är en CAN-bus? Hoppas på lite tålamod från er. För jag kan nog ännu inte greppa alla svar ni ger mig. Men det är kanon om jag kan gå tillbaka till den här tråden och läsa efterhand jag lär mig.

En idé i mitt huvud är att använda en vanlig radiokontroll till radiostyrda bilar och en servo. Servon kan väl då styra reglaget på pontetiometern. Låter kanske inte särskilt revolutionerande men skulle kanske fungera!?

Gissar på att du vill ha någon sorts styrning/svägning/tilt av kameran också..

Jodå jag tänker försöka hitta en lösning för tilt och panorering av kameran också. Men jag får väl prioritera lite

Tackar för visat intresse!

Anders
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En H-brygga är en elektronisk konstruktion där fyra st transistorer
sitter kopplade så schemat liknar formen av ett H. Med H-bryggan
styr man bla. likströmsmotorer så att man enkelt kan växla riktning
på motorn. Vissa H-bryggor har extra finneser såsom ramp funktioner.

Dessa t.ex kan styras på flera olika sätt, bl.a med radiostyr signalering.

http://www.lawicel-shop.se/shop/ titta på motorstyrning.

CAN-buss är en buss som används bl.a i fordonssammanhang. Längre
utsträckning i meter än USB men billigare än profibuss och andra industribussar. Mycket förenklat. Det finns mikroprocessorkretsar med
inbyggt CAN-interface.
Skriv svar