dubbla fläktar till processor?
dubbla fläktar till processor?
Hej, jag håller på att klocka min dator, nu har den kommit upp i 50*C (när jag anstränger den) min fråga är om jag kan parallel koppla två fläktar o ansluta till utgången på moderkortet (CPU FAN) altså köra båda fläktarna på samma kontakt...
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Kolla i manualen till moderkortet hurpass mycket den kan leverera på den kontakten.
Men det borde funka.
Men det borde funka.
Senast redigerad av 13th.Marine 3 december 2006, 19:38:22, redigerad totalt 1 gång.
Så jag parralel kopplar plus och minus på fläktarna ocks tar jag bara en ut av dem vita "varvtals sladdarna" o låter den andra "hänga i luften". Under förutsätning att moderkortet klarar att leverera den strömen...
tror ni att det hjälper att sätta fläktarna ovanpå varandra? eller nått annat tips?
Tack!
//Daniel
tror ni att det hjälper att sätta fläktarna ovanpå varandra? eller nått annat tips?
Tack!
//Daniel
netrunner:
"Du kan lika gärna ta 12V från PSU:ns 4pin kontakt (svart + gul)."
om man lägger dem ovanpå varandra är det ingen bra idé då fläktarna kommer gå olika snappt...
ja... jeg vet att en stor fläkt med stor kylfläns är bettre men men... (jag har ingen hemma o det tar ett tag innan jag köper en...)
Tack!!
"Du kan lika gärna ta 12V från PSU:ns 4pin kontakt (svart + gul)."
om man lägger dem ovanpå varandra är det ingen bra idé då fläktarna kommer gå olika snappt...
ja... jeg vet att en stor fläkt med stor kylfläns är bettre men men... (jag har ingen hemma o det tar ett tag innan jag köper en...)
Tack!!
Om du bara sätter ihopp dom "dikt mot" så är det nog inte så bra.
Sätter du en krage runt med tejp + papper så att det finns 5cm luft mellan så är det bättre.
Då kommer flödet att öka obetydligt men kraften i att pressa luften genom något som ger motstånd (kylflänsen) ökar mycket. Så kylningen blir lite bättre.
Viktig är även att du sköljer ur den varma luften ur datorn och plåser in ny "kallare" luft från rummet. Då kyls inte CPU:n av samma varma luft som sammlas i burken utan av ny kall luft.
Jag kör med dubbla 12cm i sidan på min speldator...

...och en 12cm i fronten på min arbetsdator.

Sätter du en krage runt med tejp + papper så att det finns 5cm luft mellan så är det bättre.
Då kommer flödet att öka obetydligt men kraften i att pressa luften genom något som ger motstånd (kylflänsen) ökar mycket. Så kylningen blir lite bättre.
Viktig är även att du sköljer ur den varma luften ur datorn och plåser in ny "kallare" luft från rummet. Då kyls inte CPU:n av samma varma luft som sammlas i burken utan av ny kall luft.
Jag kör med dubbla 12cm i sidan på min speldator...

...och en 12cm i fronten på min arbetsdator.

Precis, 52 grader är ingen större fara... Däremot kan man börja fundera när det går över 60... Du kanske förkortar livslängden en aning, men eftersom du ändå spelar antar jag att det inte spelar allt för stor roll. Hur varm är CPU:n "idle" förresten?
Tror för övrigt att du ska satsa på en bättre kylare istället för fler fläktar; om något. Det är ju ändå kylaren som gör det största jobbet med att leda bort värmen.
OT: Vill minnas att min CPU (AMD Athlon 64 3700+) som högst gick dryga 40 grader med originalkylaren vid spel.
Tror för övrigt att du ska satsa på en bättre kylare istället för fler fläktar; om något. Det är ju ändå kylaren som gör det största jobbet med att leda bort värmen.
OT: Vill minnas att min CPU (AMD Athlon 64 3700+) som högst gick dryga 40 grader med originalkylaren vid spel.
processorn är en AMD athlon 64 3800+ som är klockad till 2700MHz, "idle" tempen är ungefär 40-44*C.
Jag vet att det inte är någon speciel fara med den tempen men jag brukar hålla minna processorer under 30*C... men jag ska sätta vatten kylning på den när jag byggt ett riktigt chassi... (nu ligger den i en papp kartong
)
Jag vet att det inte är någon speciel fara med den tempen men jag brukar hålla minna processorer under 30*C... men jag ska sätta vatten kylning på den när jag byggt ett riktigt chassi... (nu ligger den i en papp kartong