Jag tänkte bygga en ganska basic laddare för min G5 ipod. Baserar sig på ett 9V batteri och en spänningsomvandlare (78S05). Så nu tänkte jag bara fråga om det är nåt man kan slänga dit utom usbkontakt, omvandlare och batteri? Kanske lite dioder etc. Alla tips som motverkar chansen för att min ipod brinner upp mottages tacksamt.
BTW, så såg jag en guide där han byggde en laddare, och han virade ihop datapinnarna på USBkontakten med GND? Skall man göra så eller bara lämna dom lösa (isolerade förståss)? Och bör jag jorda plåtburken som skall inhysa bygget?
kombinationen av 9V batteri och 7805 är nog det sämsta du kan ha. Funderat på hur mycket Ah det finns i ett sådant batteri? Vad som är bäst med data pinnarna vet jag inte. Men varför ska du jorda bygget?
Joo, den blir min nästa variant. Funderar även på en 6-7 parallellkopplade 9V batterier. Men jag skall bygga en som fungerar, man kan alltid byta batterier...
Men om du sätter ett pullup på den ena och ett puldown på den anddra och sen ansluter saddarna till jord så kommer de ju att ligga låsta till jordpotential vad som än händer. Vat du vad du pratar om alls?
Ja, i länken som jag hänvisade till står det precis som du säger att man ska ha både pullup- och pulldownmotstånd.
Studera hur det är kopplat i schemat, så kan du nog lista ut vilken av R& och R7 som är "pullup" respektive "pulldown". Observera att båda inte är kopplade till jord.
Pullup ska INTE dras till +9V i allafall... men jag vet inte heller om den ska dras till +5V. Du gör nog klokt i att använda en gammal dator eller ett billigt pci-usb-kort så du inte av misstag förstör någon usb-kontroller på något moderkort...