Fråga, temp på rökmaskin?
Fråga, temp på rökmaskin?
Som rubriken lyder. Någon som vet ungefär vilken temp en rökmaskin ska hålla?? Räcker det med ett par hundra grader eller ska man upp på 3- 500 grader?
Det måste ju vara ett ganska stort block på några antal hundra watt, det vet jag men vid vilken temp??
Det får inte gå för högt heller, då röken ska bli giftig...
Nån som vet??
Micke
Det måste ju vara ett ganska stort block på några antal hundra watt, det vet jag men vid vilken temp??
Det får inte gå för högt heller, då röken ska bli giftig...
Nån som vet??
Micke
Vi lekte lite med det i gymnasiet...
Vårt stora problem var nog att vi hade för klena element, vätskan kylde helt enkelt ner värmeelementet för mycket!
Vi lekte mest med olika storlekar på lödkolvar... Så jag skulle säga över 300 grader nog skulle behövas, med mycket massa så de inte kyls ner snabbt!
Kaffekokare funka inte så bra
Undra om det är därför jag fortfarande inte dricker kaffe..
Vårt stora problem var nog att vi hade för klena element, vätskan kylde helt enkelt ner värmeelementet för mycket!
Vi lekte mest med olika storlekar på lödkolvar... Så jag skulle säga över 300 grader nog skulle behövas, med mycket massa så de inte kyls ner snabbt!
Kaffekokare funka inte så bra

Undra om det är därför jag fortfarande inte dricker kaffe..
Då blir det ju som den gången jag försökte byta förgasare på bilen.
Jag hade en Mitsubishi Tredia med trasig automatchoke.
Fick tag på en beg förgasare.
Visserligen var det inte samma motor men insuget såg iaf. likadant ut, och den var helt gratis så det var ju bara att prova.
Efter lite meck klev jag in i bilen och vred på nyckeln, mjjä mjää prr prr puff puff lät det innan eländet startade och hela bilen sveptes in i tjock vit rök.
Fan vad grannarna glodde...
Jag hade en Mitsubishi Tredia med trasig automatchoke.
Fick tag på en beg förgasare.
Visserligen var det inte samma motor men insuget såg iaf. likadant ut, och den var helt gratis så det var ju bara att prova.
Efter lite meck klev jag in i bilen och vred på nyckeln, mjjä mjää prr prr puff puff lät det innan eländet startade och hela bilen sveptes in i tjock vit rök.
Fan vad grannarna glodde...
Annars är det rätt effektivt att se till att koka motorn riktigt ordentligt och få ett härligt tryck på systemet. När sen slangen brister sveper man enkelt in alla fyra filerna på motorvägen i ett gigantiskt rökmoln.... Polaren som låg bakom påstog att det var som att köra in i en vägg... Inte att rekomendera!
-
kanthaltråd i en stor spole och sedan duschar man den med rökvätska
inkopplat på 230v så har man ju hög effekt och en uppvärmingstid på nkanske 5 sekunder, sen gäller det att den inte står och glöder sönder om man inte kyler den med rökvätskan
klart intressant länk till rökvätskan, tackar för den, infogad i bokmärkena
inkopplat på 230v så har man ju hög effekt och en uppvärmingstid på nkanske 5 sekunder, sen gäller det att den inte står och glöder sönder om man inte kyler den med rökvätskan
klart intressant länk till rökvätskan, tackar för den, infogad i bokmärkena