h-brygga
h-brygga
Jag skulle behöva en ritning på en enkel h-brygga för att styra en liksträmsmotor på 3 Volt. Nån som har en sådan eller kanske skulle kunna tänka sig att rita en?? Alla ritningar jag hittar på nätet har funktioner som jag inte behöver eller är ämnade att driva mycket kraftigare motorer.
// Anders
// Anders
En H-brygga kan väl per definition nästan bara se ut på ett sätt.
(dvs typ såhär)

Hur mycket ström/hur stor motor den klarar av beror på vilka transistorer man använder. Den enda förenklingen man kunde göra är väl att skippa dioderna, som jag *tror* är till för att skydda transistorerna mot inducerade spänningar från motorn.
(dvs typ såhär)
Hur mycket ström/hur stor motor den klarar av beror på vilka transistorer man använder. Den enda förenklingen man kunde göra är väl att skippa dioderna, som jag *tror* är till för att skydda transistorerna mot inducerade spänningar från motorn.
En H-brygga använder man till att få en likströmsmotor till att köra fram och tilbaka. Om du tittar på cyr:s bild så kan du de att det liknar ett H, och där av namnet h-brygga.
man kan även använda en h-brygga för att skapa positiva och negativa spänningar i ett switchat spänningsaggregat.
För mer info om h-bryggor så sök på forumet eller altavista.
man kan även använda en h-brygga för att skapa positiva och negativa spänningar i ett switchat spänningsaggregat.
För mer info om h-bryggor så sök på forumet eller altavista.
- EagleSpirit
- Kontakt:
- EagleSpirit
- Kontakt:
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Om start/stopp av motorn inte ska styras av denna pryl, funkar det med ett enda 2-poligt 2-vägsrelä
123 är en pol, och 456 är den andra. 2 växlar mellan 1 och 3, medans 5 växlar mellan 4 och 6.
Koppla inkommande spänning på 2 och 5
Koppla motorn till 3 och 6
Koppla ihop 1 och 6
Koppla ihop 4 och 3
Klart.
123 är en pol, och 456 är den andra. 2 växlar mellan 1 och 3, medans 5 växlar mellan 4 och 6.
Kod: Markera allt
1 2 3
o o o
o o o
4 5 6
Koppla motorn till 3 och 6
Koppla ihop 1 och 6
Koppla ihop 4 och 3
Klart.