Dator-/Nätverksprojekt - Server + Router

Berätta om dina pågående projekt.
Olle E.
Kontakt:

Dator-/Nätverksprojekt - Server + Router

Inlägg av Olle E. »

Fick till min mors förtvivlan en till dator av en vän i veckan, med hyffsade prestanda. Blev då sugen på att sätta upp webbserver och lite annat smått och gott på den, och i samma veva sätta upp router/gateway på en annan, lite sämre dator jag haft liggande ett tag.

Då originalfläkten brunnit upp (!), var jag tvungen att sätta dit en annan, i det här fallet en 92mm stor temperaturstyrd fläkt. Trots att upphängningen består av enbart buntband, sitter den riktigt stabilt. Ljudnivån är nu riktigt behaglig, det är nästan bara hårddiskarna som hörs numera.

Jag har kommit så långt att jag ställt in allt i garderoben (!) där det kommer få bo och arbeta tills vidare. Igår slösade jag fyra CD-skivor och två timmar för att upptäcka att jag laddat ner en korrupt imagefil av Ubuntu Server. :doh: På kvällen fick jag igång datorskrället, och hittills har den skött sig fint. Installerade LAMP-server i samband med installationen, och strax därefter fick datorn bekanta sig med SSH. Nu sköter jag allt från vanliga datorn istället för att sitta på sängen och halvt knäcka ryggen så fort jag vill göra något. Fixade även ddclient, som ska skicka IP-adress till mitt dyndns-konto, dock skickade den bara min interna IP... :? Ska försöka fixa det idag.

Den andra, lite sämre datorn kommer som sagt att agera router. Jag har fixat all hårdvara jag behöver, och allt är isatt i den. För tillfället är de två nätverkskorten bara på 10Mb/s vardera, men eftersom jag bara har 8Mb/s ner, innebär det inte något problem. Jag kommer köra Ubuntu Server även på denna, och på detta kommer det hamna DNS-, DHCP- och SSH-server. Själva routningen kommer antagligen skötas av iptables, så länge jag inte hittar något bättre alternativ.

Om någon är nyfiken på datorerna:
Server:
CPU: AMD Duron 750MHz (minns ej övriga prestanda...)
Minne: 2x 128MB PC133 SDRAM
Hårddiskar: 1x IBM Deskstar 30GB IDE, 1x IBM (minns ej modell) 2GB SCSI
Partitionering: IDE-disken: 4GB root, resten får /var. SCSI-disken är swap.

Routern:
Compaq Deskpro
CPU: Intel Pro 200MHz
Minne: 192MB EDORAM
Hårddisk: 1x Seagate (minns ej modell) 2GB SCSI
Partitionering: Kör nog i princip hela disken till root, 100-200MB swap
Nätverk: 2x 3Com EtherLink III på ISA. 10Mb/s vardera

Jag upptäckte igår kväll att SCSI-diskar låter rätt "hi-tech" när de stängs av. Låter rätt mysigt. :D
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Men du
Vi har en oskriven lag som säger, inget projekt utan bilder!. :wink:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag kör en liknande setup. En dual P3/500 som server med samba, LAMP, Raid5, Asterisk mm. Sedan en gammal P75:a som kör IPCop router/brandvägg.

Jag har bara haft goda erfarenheter av IPCop. När det gäller säkerheten så är det en fördel att ha en färdig routerdistro med fokus på just säkerheten.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hmm varför ladda ner alla 4 skivorna?
Har de verkligen ingen nätinstallation som funkar?

Brukar vara så mycket smidigare :)

FAst det är ju försent nu...
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Fagge: Bilder kommer förhoppningsvis senare när jag kommit hem...

AndLi: Litar mer på CD än nätinstallation. Mest för att min ADSL-lina lägger ner så fort någon lyfter luren. Jag ska fixa det så fort jag ork...*host* får tid. :lol:
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Jag försökte fixa IPCop, men datorn bara startade om sig innan själva installationen ens börjat. :( Vet inte vad som är tokigt. Läste i deras FAQ att man skulle boota från en diskett istället, och sedan installera från skivan, men jag kan inte hitta någon image av denna bootdiskett... Någon som har koll på det?

Förresten tuggar servern på rätt bra nu... Nu återstår det bara att den få åtkomlig från Internet. :? Modemet verkar vägra släppa in port 80 till den. Fy tusan vad jag hatar SpeedTouch...
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Visst är det kul med Speedtouch och dess förbannade brandvägg....
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Gissa varför jag vill ha en bättre router... :evil:

Nu börjar jag dock få fart på grejerna. Samma kompis jag fick datorn av rapporterade just att han kommer åt min domän, dock bara med IE. Vad kan detta bero på?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Vaddå kommer åt din "domän"? Och med IE?
Du får nog förklara mer ingående vad du menar. :)

Mvh
speakman
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Jag menar att han kommer åt 'smorgasbord.mine.nu', som är min adress/domän/whatever, men bara när han använder Internet Explorer. Med Firefox fungerar det inte. Tycker det är lite märkligt.

Edit: Kommer inte heller åt med Firefox. Kan dock inte prova med IE, då jag kör Linux på vanliga datorn också.

Edit: Om ni har lust kan ni gärna prova om detsamma gäller för er...
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

jag kommer åt den med firefox. ser två mappar, apache... och test
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Det är precis så det ska se ut... Frågan är då varför det inte funkar för mig eller kompisen med Firefox... Vilken version av FF kör du?

Edit: Ändrade lite...

Jag kom åt den från skolan med både IE och FF nu... Nu fungerar den faktiskt tillfredsställande.
Senast redigerad av Olle E. 30 november 2006, 09:29:48, redigerad totalt 1 gång.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Förresten så var servern igång inatt, och den verkar inte ha klagat något märkvärdigt över detta, utan fortsätter snurra på. Först nu märkte jag hur otroligt tyst den är i passivt läge. Så fort hårddiskarna börjar jobba agerar garderoben resonanslåda dock, vilket gör att det "knäpper" i hela rummet. :eh: :wacko:
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Fick MySQL att fungera som det skulle efter en timmes strulande. Allt jag behövde göra var att läsa HowTo:n ordentligt och göra det som stod där... :oops: Jag envisades med att göra som jag hade för mig att man skulle göra. :eh:

Edit: Tog bort en del, då jag fick det att fungera igen...
Användarvisningsbild
Laserboy

Inlägg av Laserboy »

Ett förslag på en annan brandvägg/router är M0n0wall, som jag kör. Mycket trevlig, baserad på BSD. Har stöd för DynDNS, setup via webgränssnitt mm

Eller varför inte FreeSCO. Jag tror den också har stöd för DynDNS.
Skriv svar