Inkoppling lägesgivare

dreadful
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 januari 2005, 02:53:50
Kontakt:

Inkoppling lägesgivare

Inlägg av dreadful »

Bäst att fråga så man inte eldar upp den eftersom den kostar en slant.
Det jag vill göra är att mäta en spänning beroende på vilket läge den är i.

Står att "recommended input impedance = 100xsensor resistance". Och om jag förstått det rätt av databladet så är resistansen 5.1Kohm. Räcker det då att koppla ett motstånd på ca 500Kohm i serie (5v<->500Kohm<->pinne1<->pinne3<->jord) och sedan mäta på 2an?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ojdå, den var inte billig. :) Det är alltså 64-902-62 hos Elfa.

Först tänkte jag om motståndet ska sitta på pin2, men eftersom det står "input impedance" så borde det vara som du beskriver. Ca 500Kohm (eller 510K för att vara noga) är iallafall rätt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

OFT: kan inte fatta hur sådan här kan vara så dyra, menar det är ju bara en potentiometer..
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16895
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

nej

man sätter t.e.x 5.00v över 1 och 3
och mäter spänningen på 2 men när man mäter spänningen på 2 så ska inresistansen på mätkretsen vara över 500k, mycket gärna så högt som möjligt

en 10 Mohms multimeter är bra, direkt in på en högohmig op är mycket bra

för lågt motstång ger olinjäritet på mätningen
dreadful
Inlägg: 39
Blev medlem: 10 januari 2005, 02:53:50
Kontakt:

Inlägg av dreadful »

aaah, ok. Så det enda man behöver bry sig om vad gäller givaren är att inte överbelasta med det wattantal eller voltantal som står i databladet?

Vad gör man förresten om mätaren man använder inte har 500Kohm? Kör med följande oscilloskop och den har antingen 1Mohm eller 100Kohm beroende på om man kör via BNC kontakten eller via deras POD. Sjävklart kan jag inte köra via BNC kontakten eftersom det inte går att nyttja båda kanalerna då.
Ska man koppla in 400Kohm i serie eller ska man bara låta det vara och antaga att mätningarna blir hyfsade ändå. Behöver inte vara så superexakt.
Skriv svar