Hur mäter man en vätskas densitet eller sockerhalt?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
farskost

Hur mäter man en vätskas densitet eller sockerhalt?

Inlägg av farskost »

Jag har just hittat en ny hobby i ölbryggning : ) och som den elektroniknörd man är kan man ju inte lämna tekniken utanför :roll:
Så jag håller på och skissar lite på en "Jäsningsvakt" för att logga parametrar som temperatur och "luft" tryck i jäskärlet. Men jag vill även kunna se hur vätskas densitet ändrar sig med tiden, för att hålla koll på sockeromvandlingen.

Den "analoga" mätaren jag har är en vanlig ogmeter, vilket är en ett glasrör med en vikt i ena änden, och en skala i den andra. Denna fungerar så att den flyter/sjunker olika djupt beroende på densiteten i vätskan.

Men hur gör man en digital variant lättast?

EDIT: Skulle det gå att göra något liknande den blodsockermätare diabetiker använder??

//Robin St
xxargs

Inlägg av xxargs »

'lufttryck' (koldioxid) är kanske inte så intressant under jäsningen om du inte kör trycksatt jäsning - men att räkna bubblorna i specialgjord vattenlås med någon optogaffel eller liknande kan nog vara genomförbart.

Det är ganska hård koppling mellan avgiven mängs koldioxid och förbrukad socker sas.

densitetsmätaren är värre, just för att den är så rörlig och roterar, då dels måste man veta vätskeytans nivå samt applicera någon genomlyst gråskala på densitetsmätaren så att man med en rödlaser (för att det är hårt riktat) och fototrissa på andra sidan kan mäta dämpningen genom gråskalan efter höjden på densitetsmätaren.

att använda industriell/medicinsk apparatur är inte så dumt tänkt, dock är tillgängligheten i rimlig prisklass kanske en begränsande faktor. Till det så är det helt olika skalor av sockerhalt samt sockerarter man vill mäta - så det finns viss chans att sockergivare inom sjukvårdsapparaturen är mättade vid dom halterna som passar för jäsning.

förutom gravimetrisk mätning ovan högst upp så kan man använda brytningsindex, men kräver då lite optisk skicklighet...
farskost

Inlägg av farskost »

Det jag tänkte använda tryckmätningen var att med hjälp av trycket och temperaturen räkna ut mängden kolsyra som har bildats. Man kanske inte behöver mäta sockerhalten om man har orginalsockerhalten och räknar lite: )

Hittade en som använde en billig (~100kr) blodsockermätare från apoteket, som skulle reagera på alla sockerarterna som är relevanta för ölet. Skulle det gå lätt att bygga en egen elektronik som använder sådana mätstickor som används till en sådan aparat, eller interface med mätaren från apoteket på något sätt?
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=701

//Robin St
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Annars finns det blodsockertestare med serieinterface för överföring av testvärden till dator, dock kostar dom nog lite mer.

Sen behöver du en ny teststicka till varje mätning vilket kanske kan vara svårt att automatisera.
xxargs

Inlägg av xxargs »

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=701

Oj, fan, dom är ju lika 'tokiga' som här i elektronikmötet... :-)
farskost

Inlägg av farskost »

hehe, finns rätt många "ölnördar" där, såg en tråd där det var en som skulle brygga öl med björksav :)

Verkar som om man får skippa iden med att elektroniskt övervaka sockerhalten. blir nog att jag får mäta sockret innan och övervakar temperatur och trycket för att sedan räkna ut hur långt jäsningen kommit. o sedan efteråt kolla att det stämmer med en ny mätning, med lite räknade o testande kan man nog få till en ganska bra uträkning med lite tur :)

Hur fungerar en blodsockermätare?? mäter den typ motståndet eller blir det nån kemisk reaktion i sticklan som genererar en svag elektrisk puls som mätaren registrerar? : S

//Robin St
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag vet inte riktigt hur det fungerar men jag kan testa mäta lite på ett par teststickor om det ärav intresse (jag är diabetiker och har därför en del stickor...)
farskost

Inlägg av farskost »

det vore trevligt om det inte är till för mycket besvär : )

//Robin St
klas

Inlägg av klas »

Sockermätare finns att beställa gratis (frakt 49:-)på:
http://www.accu-chek.se/nordic/rewrite/ ... tPlus.html
Det följer med några teststickor så det kanske blir lite svårt med påfyllning om man inte e diabetiker. (jag e)
Denna mätare har en motorstyrd kassett med 17st mätstickor......kommer ut vid en knapptryckning och trillar bort vid nästa........går kanske at bygga om så att den blir helautomatisk. Den går även att föra över mätvärde via IR.....kanske kan va något.
Senast redigerad av klas 3 januari 2007, 14:19:08, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Man kan mäta trycket vid två olika höjder på kärlet.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det skulle inte helt enkelt gå att (kanske som komplement) mäta sockerhalten genom att fortlöpande hålla koll på den elektriskt ledande förmågan hos vätskan tro?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skulle sockerhalten påverka ledningsförmågan menar du?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, Rent teoretiskt borde den väl det?

Fast, svårt att säga hurpass bra det skulle funka i praktiken...

Edit: Måste nog testa litet innan kan uttala mig mer exakt.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Detta förutsätter väl att inga andra ämnen ändrar värden? Skulle nog inte funka då det är en massa skumma kemiska processer igång under en öljäsning.
Skriv svar