Ersätta kond.mik. med ingång.
Ersätta kond.mik. med ingång.
Jag har Kemos gamla byggsats till FM-oscillator från Kjell. Funkar jättebra, men jag skulle vilja ursätta kondensatormikrofonen med en ingång för t ex en hölursutgång. Hur gör man då? Och görs det på samma sätt för anslutning från ljudkortets utgång?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"jag skulle vilja ursätta kondensatormikrofonen med en ingång för t ex en hölursutgång. Hur gör man då?"
Det beror lite på hur schemat ser ut vid kondensatormicken. En del skickar med lite spänning på samma ledare som mick-signalen och då behöver du en liten konding som spärrar likspänningen. Annars är nivån för hörlurar och mikrofon *ganska* lika så det kan fungera att koppla in en hörlursutgång istället för mikrofonen, men du får ha ganska låg volym för att det inte ska bli distorsion. Jag har inte sett schemat, men jag skulle nog sätta ett motstånd på ca 220ohm (möjligen lite lägre) parallellt över ingången och sedan en kondensator i serie.
"Och görs det på samma sätt för anslutning från ljudkortets utgång?"
Ljudkortets line-signal är svagare och ser lite annorlunda ut jämfört med en hörlurssignal, så det blir däremot inte lika bra. Om ingångskänsligheten vid kondensatormikrofonen kan varieras tillräckligt mycket så *kan* det fungera, men troligen gör det inte det utan en extra förstärkare.
Det beror lite på hur schemat ser ut vid kondensatormicken. En del skickar med lite spänning på samma ledare som mick-signalen och då behöver du en liten konding som spärrar likspänningen. Annars är nivån för hörlurar och mikrofon *ganska* lika så det kan fungera att koppla in en hörlursutgång istället för mikrofonen, men du får ha ganska låg volym för att det inte ska bli distorsion. Jag har inte sett schemat, men jag skulle nog sätta ett motstånd på ca 220ohm (möjligen lite lägre) parallellt över ingången och sedan en kondensator i serie.
"Och görs det på samma sätt för anslutning från ljudkortets utgång?"
Ljudkortets line-signal är svagare och ser lite annorlunda ut jämfört med en hörlurssignal, så det blir däremot inte lika bra. Om ingångskänsligheten vid kondensatormikrofonen kan varieras tillräckligt mycket så *kan* det fungera, men troligen gör det inte det utan en extra förstärkare.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
ja hjälp, det står ju klart och tydligt när man skriver ett inlägg:

Men hur som helst.
"Kopplade in med 220-ohms motstånd. serie."
Serie? Jag skrev ju:
"Jag har inte sett schemat, men jag skulle nog sätta ett motstånd på ca 220ohm (möjligen lite lägre) parallellt över ingången"
Inte helt säkert att det behövs, men med motstånd så är man lite snällare mot hörlursutgången.

Men hur som helst.
"Kopplade in med 220-ohms motstånd. serie."
Serie? Jag skrev ju:
"Jag har inte sett schemat, men jag skulle nog sätta ett motstånd på ca 220ohm (möjligen lite lägre) parallellt över ingången"

Inte helt säkert att det behövs, men med motstånd så är man lite snällare mot hörlursutgången.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Men vad är vitsen med att ha det i serie?"
Värst vad du var envis.
Det ska vara Parallellt.
"Och angående bilden: jag har bara Paint för tillfället, det är jättedåligt. Går inte ens att zooma ut i det."
Har du sett menyn "Bild" i Paint? Andra alternativet i den menyn heter "Ändra storlek/snedställ". Där går det utmärkt att ändra storlek.
Annars får du göra en länk till bilden istället, för det här blir lite för brett. Man får scrolla i sidled även om man sitter vid en 20"-skärm.
Värst vad du var envis.

"Och angående bilden: jag har bara Paint för tillfället, det är jättedåligt. Går inte ens att zooma ut i det."
Har du sett menyn "Bild" i Paint? Andra alternativet i den menyn heter "Ändra storlek/snedställ". Där går det utmärkt att ändra storlek.
Annars får du göra en länk till bilden istället, för det här blir lite för brett. Man får scrolla i sidled även om man sitter vid en 20"-skärm.
Senast redigerad av JimmyAndersson 27 november 2006, 17:04:11, redigerad totalt 1 gång.
Hmm lite nyfiken bara men borde inte motståndet parallellt belasta utgången hårdare istället?JimmyAndersson skrev:j
edit: Vid närmare eftertanke borde hörlursutgången klara det ganska bra. Men jag är ändå lite nyfiken på hur det funkar med utgångsimpedans/ingångsimpedans. Säg att ingångsimpedansen är 10k. Om jag tänker rätt borde då detta betyda att källan måste orka "driva" en 10kohms belastning

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Precis. Hörlursutgången förväntar sig lite belastning, som i vanliga fall kommer från lurarna. Kopplar man istället hörlursutgången till en mick-ingång så kan det i värsta fall bli för lite motstånd så att hörlursförstärkaren får hicka ( = går sönder). Det beror lite på hur förstärkaren ser ut. Ibland går det utmärkt utan motstånd.
edit: Skrev det ovan innan jag såg din edit. Men din edit är helt rätt.
edit 2: Man kan göra likadant för att göra om en högtalarutgång till line-utgång. Har gjort så på en liten elorgel.
edit: Skrev det ovan innan jag såg din edit. Men din edit är helt rätt.
edit 2: Man kan göra likadant för att göra om en högtalarutgång till line-utgång. Har gjort så på en liten elorgel.

JimmyAndersson skrev:"Men vad är vitsen med att ha det i serie?"
Värst vad du var envis.Det ska vara Parallellt.
![]()

Angående det sista du skrev här ovan: Är mik-nivån och line in samma nivå? Eller är frågan inte rikitigt relevant, eftersom miken är passiv?
(Passiv kanske inte är rätt ord eftersom det händer grejer med den, kapacitansen ändras. Men den alstrar ju ingen egen spänning.)
sitter själv med en ipaq 3660 och vill få line-in istället för den inbyggda micken. Jag antar att detta gäller en liknande mod, eller ? Alltså för att ersätta en kondensator mic med line-in, så sätter jag ett motstånd parallellt över ledarna till mic en och en konding för att spärra evt spänning till micken? De värden som du, jimmym angett 220 ohm, funkar de för line-in ? Har du några lämpliga värden till kondingarna ?
(Sitter just nu och svär över linux installationen på Pdan, vill kunna köra Pure Data på den och koppla in ett Arduino interface via serie porten på den. Men den j-vla PDan vägrar gå ut på internet...)
(Sitter just nu och svär över linux installationen på Pdan, vill kunna köra Pure Data på den och koppla in ett Arduino interface via serie porten på den. Men den j-vla PDan vägrar gå ut på internet...)
- JimmyAndersson
- Kontakt:
220 ohm var bara ett sånt där "lagom-värde" med tanke på impedansen i många små-lurar. Radiohead skulle ju koppla en hörlursutgång till mick-ingången (som det blir om man plockar bort mikrofonen.) Jag brukar använda små transformatorer till detta. Men det är svårt att komma med några definitiva val av motstånd utan att se något schema. Jag vill ju inte vara orsak till att någon grillar sin mick-ingång eller line-utgång.