Cirkulationspumsmotor
Cirkulationspumsmotor
Skulle det gå att ha en borstlös dc motor till en cirkulationspump som är till värmeelementen i ett hus? Vill få plats med den bättre. Eller går den för fort? eller är den stark även på lägre varv?
T.ex någon sån här,, http://www.hobby-lobby.com/brushless-motors.htm
T.ex någon sån här,, http://www.hobby-lobby.com/brushless-motors.htm
-
Vet inte hur den cirkpumpen som du har nu ser ut men dessa är ju normalt mer eller mindre hermetiskt slutna så jag vet inte hur du skulle kopplat in den motorn i så fall?
Men rent praktiskt så skulle det ju fungera, om man bortser från ev problem som nämnts ovan, och ja dessa 3-fas motorer är också starka på låga varv. Men då det är enbart en cirkpump så är det inte mycket motstånd för den då ju vattnet bara cirkuleras och jag har sett vissa lite större cirkpumpar och dessa ligger bara på 35W i uteffekt.
Men rent praktiskt så skulle det ju fungera, om man bortser från ev problem som nämnts ovan, och ja dessa 3-fas motorer är också starka på låga varv. Men då det är enbart en cirkpump så är det inte mycket motstånd för den då ju vattnet bara cirkuleras och jag har sett vissa lite större cirkpumpar och dessa ligger bara på 35W i uteffekt.
35W??? Min ligger på 67W och uppåt!
Visst skulle det gå med en BLDC och varför skulle den gå för fort? Det beror väl på styrningen och det valda varvtalet eller hur?
Problemet blir att göra en stabil och säker axelgenomföring som är tät och tål trycket och temperaturerna, det är väl därför att de moderna pumpar är med våt rotor.
Visst skulle det gå med en BLDC och varför skulle den gå för fort? Det beror väl på styrningen och det valda varvtalet eller hur?
Problemet blir att göra en stabil och säker axelgenomföring som är tät och tål trycket och temperaturerna, det är väl därför att de moderna pumpar är med våt rotor.
-
-
Joooo.... visst är BLDC-motorer med 3 faser men oftast med ganska låga spänningar, upp i närheten av 30V kanske så det vore ju inte så farligt.
Men jag håller med om att det vore dumt med en BLDC-motor till flygplan som cirkulationspumpmotor! Det känns lite som att ta en Ferrari och bygga om till Citroen 2CV.... men en del har mycket pengar och tid....
Men jag håller med om att det vore dumt med en BLDC-motor till flygplan som cirkulationspumpmotor! Det känns lite som att ta en Ferrari och bygga om till Citroen 2CV.... men en del har mycket pengar och tid....

- prototypen
Cirkulationspumpar är normalt (numera) byggda som "magnetdrivna". Pumphjul och motorns rotor snurrar i radiatorvattnet och trycktätningen är gjord mellan stator och rotor. Även lagren går i vatten, det ser man om man skruvar bort pluggen i bakänden, det rinner lite grann hela tiden.
Är meningen att kunna köra cirkulationspumpen med batteri vid strömavbrott? Rent teoretiskt så går det att linda om befintlig motor med grövre tråd (och färre varv), 1380 varv per minut skvallrar om 4-polig motor dvs 12 härvor. Blir mycket pill.(Detär lättare att linda om en 25kW än 25W)
Prototypen
Är meningen att kunna köra cirkulationspumpen med batteri vid strömavbrott? Rent teoretiskt så går det att linda om befintlig motor med grövre tråd (och färre varv), 1380 varv per minut skvallrar om 4-polig motor dvs 12 härvor. Blir mycket pill.(Detär lättare att linda om en 25kW än 25W)
Prototypen
Jo visst är det lite överkurs med en borstlös motor men dom pumpar som finns får inte rum under skalet på acctanken som den ska sitta på därför kom iden upp om en borstlös motor, finns t.ex en som väger 19 gr och ger 80 W. Om det kommer att gå åt 8000 st om året så kanske det är ide och se om man kan göra något. Uppfattar som om utvecklingen gått framåt mycket på sista tiden på dom.
i detta fallet säger jag, krångla inte till det, det måste gå att göra på något annat sätt, sådanna saker ska man ha standardprylarna till, och när det gäller cirkulationspumpar så sätter jag numera två kulventiler på var sida om dom, så det går lätt att byta pump, dom går ändå sönder efter fem till femton år och sedan ska man byta, då ska dom sitta så det går smidigt att byta dom .