Cirkulationspumsmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
whynot

Cirkulationspumsmotor

Inlägg av whynot »

Skulle det gå att ha en borstlös dc motor till en cirkulationspump som är till värmeelementen i ett hus? Vill få plats med den bättre. Eller går den för fort? eller är den stark även på lägre varv?
T.ex någon sån här,, http://www.hobby-lobby.com/brushless-motors.htm
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Det jag vet är att motorn MÅSTE vara LJUDLÖS borstlös vete spurs.

Tänk dig själv ett svagt brummande ljud i hela huset..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte hur den cirkpumpen som du har nu ser ut men dessa är ju normalt mer eller mindre hermetiskt slutna så jag vet inte hur du skulle kopplat in den motorn i så fall?

Men rent praktiskt så skulle det ju fungera, om man bortser från ev problem som nämnts ovan, och ja dessa 3-fas motorer är också starka på låga varv. Men då det är enbart en cirkpump så är det inte mycket motstånd för den då ju vattnet bara cirkuleras och jag har sett vissa lite större cirkpumpar och dessa ligger bara på 35W i uteffekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

35W??? Min ligger på 67W och uppåt!

Visst skulle det gå med en BLDC och varför skulle den gå för fort? Det beror väl på styrningen och det valda varvtalet eller hur?

Problemet blir att göra en stabil och säker axelgenomföring som är tät och tål trycket och temperaturerna, det är väl därför att de moderna pumpar är med våt rotor.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

kollar på en jag har liggandes i hyllan.. Det är en Grundfos D21 typ UM20-20 50Hz 3fas 1300r/min 380V 25W 0,18A
whynot

Inlägg av whynot »

Tydligen är "bara" problemet med att få den tät, skulle det gå med någon magnetdrivning tro? blir kanske problem med rost eller att det går att kappsla in magneterna i plast, så motorn kommer utanför. Låter borstlösa motorer mycket?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med rätt drivning är BLDC-motorer nog tysta som möss.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Men varför inte köpa en ny pump? Vatten och el går inte riktigt bra ihop.. och skicka ut 3fas i vattenledningarna är inte riktigt bra.. iof går ju säkringarna direkt.. men men..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Joooo.... visst är BLDC-motorer med 3 faser men oftast med ganska låga spänningar, upp i närheten av 30V kanske så det vore ju inte så farligt.

Men jag håller med om att det vore dumt med en BLDC-motor till flygplan som cirkulationspumpmotor! Det känns lite som att ta en Ferrari och bygga om till Citroen 2CV.... men en del har mycket pengar och tid.... :doh:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det var uteffekten, alltså verksam effekt som menades inte ineffekten som hos denna pump ligger på 86W. Var bara så att han förstå hur lite effekt som det egentligen behövs med tanke på vad han länkade till för sida där nästan alla motorerna låg på flera 100-tals watt.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Cirkulationspumpar är normalt (numera) byggda som "magnetdrivna". Pumphjul och motorns rotor snurrar i radiatorvattnet och trycktätningen är gjord mellan stator och rotor. Även lagren går i vatten, det ser man om man skruvar bort pluggen i bakänden, det rinner lite grann hela tiden.

Är meningen att kunna köra cirkulationspumpen med batteri vid strömavbrott? Rent teoretiskt så går det att linda om befintlig motor med grövre tråd (och färre varv), 1380 varv per minut skvallrar om 4-polig motor dvs 12 härvor. Blir mycket pill.(Detär lättare att linda om en 25kW än 25W)

Prototypen
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Varför inte köpa en pump med DC motor direkt, så slipper man alla problem.

Dessutom är dagens pumpar försedda med keramisk axel, vilket gör dem mycket svåra att modifiera.
whynot

Inlägg av whynot »

Jo visst är det lite överkurs med en borstlös motor men dom pumpar som finns får inte rum under skalet på acctanken som den ska sitta på därför kom iden upp om en borstlös motor, finns t.ex en som väger 19 gr och ger 80 W. Om det kommer att gå åt 8000 st om året så kanske det är ide och se om man kan göra något. Uppfattar som om utvecklingen gått framåt mycket på sista tiden på dom.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vanliga pumpmotorer är också borstlösa. och går också på AC. Men de kan starta utan hjälp. Jag tror inte att det är någon bra ide att bygga egna pumpar till produktion. Det går inte at tulla lite på isoleringen?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

i detta fallet säger jag, krångla inte till det, det måste gå att göra på något annat sätt, sådanna saker ska man ha standardprylarna till, och när det gäller cirkulationspumpar så sätter jag numera två kulventiler på var sida om dom, så det går lätt att byta pump, dom går ändå sönder efter fem till femton år och sedan ska man byta, då ska dom sitta så det går smidigt att byta dom .
Skriv svar